در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموز 8 ساله خراسانی‌: پوشش اسلامی مانع ورزش نیست؛ با مدال جهانی برای کشورم افتخارآفرینی می‌کنم

تهران (پانا) - سلما همتیان دانش‌آموز سال دوم ابتدایی که در مسابقات آسیایی اندونزی مقام نخست را به‌دست آورده است می‌گوید پوشش اسلامی مانعی برای ورزش من نبوده است و با مدال جهانی برای کشورم، افتخارآفرینی خواهم کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموز 8 ساله خراسانی‌: پوشش اسلامی مانع ورزش نیست؛ با مدال جهانی برای کشورم افتخارآفرینی می‌کنم

سلما همتیان یکی از مدال‌آوران مسابقات شطرنج رده های سنی کودک و نوجوان آسیا است که پس از رقابت ۴۵۶ شطرنج‌باز دختر و پسر که در سه بخش استاندارد، سریع و برق‌آسا برگزار شد توانست در این مسابقات به مدال طلای این رویداد ورزشی برسد.

تیم ایران در این مسابقات توانست به 10 مدال رنگارنگ برسد و سلما همتیان که با پوشش کامل در این مسابقات شرکت کرده بود یکی از مدال‌آوران شطرنج‌بازان بود که با پوشش کامل (چادر) خوش‌رنگ‌ترین مدال را بدست آورد. همتیان دختر ۸ ساله‌ای است که در بخش استاندارد طی ۹ دور با حریفانی از اندونزی (میزبان)، سریلانکا، هند (سه نفر)، ویتنام (۲ نفر) و قزاقستان رقابت کرد و در پایان با مجموع ۷.۵ از ۷ پیروزی، یک مساوی و یک شکست امتیاز به مدال طلا دست‌یافت و بدین ترتیب یکی از دو شطرنج‌باز ایرانی شد که در این رقابت‌ها روی سکوی قهرمانی ایستاد.

سلما که فقط 8 سال دارد و شطرنج را از سن 5 سالگی شروع کرده است می گوید این اولین بار نبود که با چنین پوششی روی سکو می‌ایستاد، او در مسابقات کشوری هم‌کسب مدال با این شرایط را تجربه کرده بود.

به گفته وی ابتدا خیلی اتفاقی و به‌قصد سرگرمی وارد رشته شطرنج شد اما اکنون می‌خواهد تا آنجا که امکان دارد به فعالیت حرفه‌ای‌اش در این رشته ادامه دهد آن‌هم با همین حجاب زیرا این پوشش خللی در زندگی شخصی و ورزشی او نداشته است.

وی که تاکنون به سفر خارجی نرفته بود درباره مدال طلایش که در اولین تجربه بین‌المللی و اعزام برون‌مرزی‌اش به دست آمد گفت که با تمرینات مستمر و حل روزانه ۴۰۰ تمرین شطرنج به این جایگاه دست‌یافت و از حالا هم تمریناتش را ادامه می‌دهد تا بتواند در مسابقات جهانی هم‌روی سکو برود.

از بچگی علاقه‌مند به حجاب بودم البته هنوز به سن تکلیف نرسیدم ولی همیشه حجاب داشتم و این حجاب اصلاً مرا اذیت نمی‌کند، در مسابقات قهرمانی آسیا نیز باحجاب شرکت کردم. البته پشت میز مسابقه با مانتو و روسری می‌نشستم ولیکن علاقه زیادی به چادر دارم و به همین دلیل با این پوشش روی سکو رفتم

سلما همتیان با اشاره به حضورش در مسابقات آسیایی اندونزی درباره شروع فعالیت ورزشی‌اش به پانا گفت: «از سال 99 و سن 5 سالگی به‌صورت خیلی اتفاقی و به‌عنوان یک ورزش و سرگرمی شروع به فعالیت در شطرنج کردم اما هرچقدر از حضورم در این ورزش می‌گذشت شطرنج برای من خیلی جدی‌تر از گذشته می‌شد.»

وی ادامه داد: «در ابتدا پدر و مادرم با ورزش جدی و حرفه‌ای در شطرنج مخالف بودند اما زمانی که علاقه مرا دیدند با حضورم در این ورزش موافقت کردند. یکی دو ماه بعد از اینکه وارد شطرنج شدم در مسابقات استانی خراسان رضوی به‌ عنوان دوم دست‌ یافتم و چند ماه بعد از آن هم در مسابقات قهرمانی کشور ۹۹ شرکت کردم. در آن رقابت‌ها به‌عنوان ششم دست‌یافتم و وارد اردوی تیم ملی شدم. ازاینجا فعالیتم در شطرنج حرفه‌ای و ملی شد.»

همتیان با اشاره به اینکه مسابقات آسیایی اندونزی نخستین تجربه فعالیت بین‌المللی‌اش بوده است، اظهار کرد: «قبل از این هیچ تجربه‌ای از حضور در مسابقات بین‌المللی نداشتم. اصلاً به خارج از کشور نرفته بودم. به همین دلیل برای این رقابت‌ها ذوق و شوق زیادی داشتم اما خیلی هم احساس تنهایی می‌کردم چون مادرم کنارم نبود.»

وی با اشاره به اینکه در ابتدا حضورش بدون پدر و مادر در این مسابقات او را آزار می‌داد، گفت: « در تیم اعزامی ایران ۱۳بازیکن حضور داشت. چند نفر از آن‌ها همراه داشتند. من هم دوست داشتم مادرم کنارم باشد چون تا حالا تجربه سفر تنها نداشتم. تلاش زیادی هم شد اما شرایط مهیا نبود. اگر مادرم با من می‌آمد تمام هزینه‌ها با خودش بود.»

این نوجوان ورزشکار در ادامه به سختی‌هایی که برای حضور در این مسابقات داشته است اشاره کرد و افزود: «من برای این مدال تلاش زیادی کردم بعد از مسابقات کشوری که در اردیبهشت‌ماه برگزار شد تا حدی افت کردم اما بعد از آن تمرینات زیادی انجام دادم تا به اوج آمادگی برسم. روزانه ۴۰۰ مسئله شطرنجی حل می‌کردم. تمریناتم را خیلی زیاد مرور می‌کردم و امروز خیلی خوشحال هستم که این تمرینات نتیجه داد و امروز حاصل زحماتم را دیدم.»

وی با اشاره به این مطلب که برای حضور در این مسابقات هیچ حریف تمرینی نداشته است، گفت: «متأسفانه در کل اقوام و دوستانم هیچ‌کسی شطرنج‌بازی نمی‌کند. اطلاعاتشان در حد شناخت صفحه و مهره شطرنج است. به همین دلیل حریف تمرینی نداشتم. البته استاد شخصی (میری) و ملی (افشاری) دارم که با آن‌ها تمرین داشتم.»

همتیان در ادامه سخنان خود به سطح مسابقات قهرمانی آسیا اشاره کرد و گفت:« اندونزی، سریلانکا، هند، قزاقستان و ویتنام کشورهایی بودند که با نمایندگانشان بازی کردم. در کل سطح مسابقات بالابود. حریفان من هم خیلی قوی بودند. بعضی از آن‌ها سابقه قهرمانی در جهان یا آسیا را داشتند. خوشحالم در رقابت با آن‌ها قهرمان شدم در حالیکه در جریان مسابقات دچار کسالت هم شدم.»

وی ادامه داد: « من تا دور ششم مسابقات بدون باخت بودم اما در دور هفتم و در رقابت با نماینده ویتنام کسالت پیدا کردم و نتیجه را واگذار کردم. همین مسئله باعث خراب شدن روحیه‌ام شد درحالی‌که در دور هشتم باید با نماینده هند که قهرمان جهان بود، رقابت می‌کردم. خیلی تلاش کردم که بتوانم خودم را جمع‌وجور کنم و باروحیه خوب در این دور حاضر شدم. درنهایت مساوی هم کردم.»

این ورزشکار نوجوان درباره حضورش در این مسابقات با پوشش کامل اسلامی(چادر) گفت: « از بچگی علاقه‌مند به حجاب بودم البته هنوز به سن تکلیف نرسیدم ولی همیشه حجاب داشتم و این حجاب اصلاً مرا اذیت نمی‌کند، در مسابقات قهرمانی آسیا نیز باحجاب شرکت کردم. البته پشت میز مسابقه با مانتو و روسری می‌نشستم ولیکن علاقه زیادی به چادر دارم و به همین دلیل با این پوشش روی سکو رفتم.»

همتیان یادآور شد: « قبل از این هم تجربه ایستادن روی سکو با چادر را داشتم. من در مسابقات قهرمانی کشور هم با این پوشش روی سکو رفتم و در مسابقات دیگر نیز اگر مدال بیاورم باز این پوشش را خواهم داشت.»

وی ادامه داد: به تمام کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزانی که علاقه زیادی به ورزش دارند می‌گویم حجاب هیچ مانعی برای ورزش کردن نیست و می‌توانند در کنار این پوشش به ورزش قهرمانی نیز فکر کنند.»

این ورزشکار نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که به خاطر حضور در مسابقات آسیایی تاکنون به مدرسه نرفته است، گفت: من امسال کلاس دوم هستم اما تا به امروز اصلاً درسی در این مقطع نخوانده‌ام چون درگیر تمرین و بعد از آن هم مسابقه بودم اما از امروز دیگر باید سر کلاس حضور پیدا کنم و عقب‌ماندگی درسی‌ام را جبران کنم.»

وی در ادامه به تجربه حضورش در کلاس اول اشاره کرد و افزود:« وقتی کلاس اول بودم به خاطر مسابقات قهرمانی کشور، سه چهار ماه از درس و مدرسه عقب ماندم. البته چون پیش‌ از این مهد قرآن می‌رفتم با حروف الفبا آشنا بودم و به همین دلیل مشکلی در فارسی پیدا نکردم. به خاطر فعالیت در شطرنج هم با جمع و تفریق آشنا بودم و به همین دلیل در ریاضی هم مشکلی برایم ایجاد نشد. برای مقطع دوم هم سعی می‌کنم عقب‌ماندگی را جبران کنم. حتماً مادرم به من کمک می‌کند.»

همتیان در ادامه با اشاره به این مطلب که تمام تمرکز خود را پس از حضور در مدرسه و درس‌خوانش روی مسابقات جهانی قرار داده است، تصریح کرد: «امروز به‌واسطه قهرمانی در آسیا می‌توانم در مسابقات زیر 10 سال قهرمانی جهان شرکت کنم و قصد دارم حتماً در این مسابقات حتماً حاضر شوم. از حالا تمرکزم روی آن رقابت‌ها است. می‌خواهم در مسابقات جهانی هم مدال بگیرم و بار دیگر برای کشورم افتخارآفرینی کنم.»

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: « از پدر و مادرم که در خواندن درس و همچنین حضور در مسابقات جهانی مرا همراهی و کمک کردند تشکر می‌کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار