رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به پانا خبر داد:

آموزش ‌نظام پدافند غیرعامل زیستی و تخصصی در مدارس

اصلی‌‌ترین ماموریت سازمان پدافند غیرعامل ‌‌در حوزه آموزش و پرورش، ‌آموزش و فرهنگسازی در نسل دانش‌آموزی برای آینده کشور است؛ به‌صورتی که مفاهیم پدافند غیرعامل برای حفاظت از خود، محله و محل کار در دستور کار قرار بگیرد

تهران (پانا) - رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، جزئیات برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش ‌نظام پدافند غیرعامل زیستی و تخصصی در مدارس

غلامرضا جلالی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ۸ آبان تحت عنوان روز پدافند غیرعامل، اظهار کرد: هشتم آبان‌، سالروز فرمان مقام معظم رهبری برای تشکیل کمیته دائمی پدافند غیرعامل است. این روز در تقویم رسمی کشور نیز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده است. امسال شعار ما در هفته پدافند غیرعامل «پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» است.

وی با بیان اینکه رویکرد اساسی ما در سال جاری حفظ زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات است، افزود: در این چارچوب تلاش شده که هر یک روزهای هفته پدافند غیرعامل، نامگذاری جداگانه‌ای داشته باشد. چهارم آبان‌ تحت عنوان «پدافند غیرعامل، وظیفه همگانی»، پنجم آبان‌ «پدافند اقتصادی، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، ششم آبان ‌«جمعیت، محور پدافند غیرعامل»، هفتم آبان‌ «پدافند شهری، شهر پایدار»، هشتم آبان ‌«پدافند سایبری، مصونیت زیرساختی»، نهم آبان‌ «پدافند غیرعامل، ایران پایدار»، دهم آبان‌ «پدافند زیستی، سلامت عمومی» و یازدهم آبان ‌«آموزش و فرهنگسازی محور آمادگی ملی» نامگذاری شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: شاهد این هستیم که در فضای ملی کشور، صدای ضد وحدت توسط عناصر بیگانه پخش می‌شود و تهدیدات دشمنان علیه ما در این موضوع حائز اهمیت است. نباید اجازه دهیم که اغتشاشگران در بستر ایجاد خسارت و آشوب، به اهداف خود دست یابند.

وی ادامه داد: تمام ظرفیت‌های امریکایی‌ها روبه‌روی ما قرار گرفته است و از این شرارت‌ها حمایت می‌کند. بنابراین ما در این شرایط تکلیف خود را باید مشخص کنیم. صف‌بندی دشمن نشان می‌دهد که تکلیف ما چیست. فضای جنگ امروز، جنگ ویدیو و جنگ عکس است. دشمن تلاش کرده تا در این جنگ ترکیبی، ترکیبی از مولفه‌های تهدید آمیز به‌ویژه فضای سایبری و امنیتی طراحی کند.

جلالی تاکید کرد: تنها دوقطبی که برای ما قابل قبول است دو قطبی همه ملت ایران در مقابل همه دشمنان ایران است و دو قطبی‌های قومی و جناحی را به رسمیت نمی‌شناسیم. مردم اصلی‌ترین مؤلفه قدرت ملی هستند، بنابراین حفظ زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات به آنها از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما است.

وی گفت: اینکه پلتفرم‌های خارج پایه تحت کنترل امریکایی‌ها بر‌خلاف امنیت ملی کشور، در داخل فعالیت دارند، حائز اهمیت است. شاهد بودیم که اسم سردار دل‌ها را از این شبکه‌ها حذف کردند اما از آن سو شاهد هستیم که آموزش‌ ساخت ابزار جنگی و کوکتل‌مولوتف را منتشر می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: چه کسی می‌تواند باور کند شخصی تحت عنوان حمایت از زن ایرانی، چادر از زن ایرانی در خیابان بکشد و مدعی باشد که هدف ما حمایت از زنان است.

وی از برگزاری چندین رزمایش‌ برای ارتقای سطح آمادگی در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: در حوزه برگزاری رزمایش، به موضوعاتی که به آسایش مردم کمک می‌کند، می‌پردازیم که رزمایش قطع برق و رزمایش سایبری از جمله مهمترین آن‌هاست.

جلالی اظهار کرد: دشمن در تلاش است که در کشور ما انشقاق قومی به وجود آورد. این راهبرد در گذشته شکست خورده است اما در شرایط فعلی در قالب گروهک‌های تجزیه‌طلب سعی کردند این فضا را ایجاد کنند. همچنین تلاش کردند ایران را چون سوریه‌ و لیبی‌ کنند بنابراین به نظر می‌رسد ما سنگین‌ترین عملیات شناختی علیه کشور را در ماه‌های اخیر تجربه کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه در حوزه آموزش و پرورش، چه نوع اقداماتی برای ایجاد بسترهای پدافند غیرعامل در مدارس انجام شده است؟ گفت: اصلی‌‌ترین ماموریتی که ما در حوزه آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم، موضوع آموزش و فرهنگسازی در نسل دانش‌آموزی برای آینده کشور است. به‌صورتی که مفاهیم پدافند غیرعامل برای حفاظت از خود، محله و محل کار در دستور کار قرار بگیرد. مباحث پدافند تخصصی را در سطوح دبیرستان پیش‌بینی کردیم، همچنین در رشته‌ تجربی، پدافند زیستی را دستور کار قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های کشور پس از سه سال مطالعه تنظیم و ابلاغ شد، افزود: در مدت اخیر شاهد حملات سایبری علیه زیرساخت‌های کشور بودیم به نحوی که با ۱۲۰ حمله سنگین دی‌داس (DDOS) به زیرساخت‌ها در ۲۰ روز گذشته مقابله شد؛ دشمن تلاش کرد در این زمینه تبلیغات زیادی داشته باشد که عمدتاً دروغ بود؛ این در حالی است که این حجم از تهدید سایبری تاکنون علیه کشوری صورت نگرفته است؛ ولی ما موفق شدیم با ۹۰ درصد آن‌ها مقابله کنیم؛ البته مقابله ما با این تهدیدات و حملات با سامانه‌های بومی بوده که این نشان می‌دهد، این سامانه‌ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

دو حمله سایبری به سامانه سوخت کشور بی‌نتیجه بود

جلالی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر دو حمله سایبری به سامانه سوخت کشور صورت گرفته که بی‌نتیجه بوده است، گفت: مسئول امنیت زیرساخت، مسئول آن دستگاه است؛ بنابراین نقش ما فقط کنترلی و نظارتی است و اگر اقدامی در جهت امنیت زیرساخت‌ها انجام نمی‌شود، ناشی از ترک فعل مسئولان مربوطه است که در مواردی با ترک‌فعل‌های انجام شده، اقداماتی صورت گرفته است.

جلالی با بیان اینکه بر اثر اهمال راهبردی در دولت گذشته سرزمین فضای مجازی و افکار عمومی کشور با هزینه از جیب مردم ایران در اشغال ارتش‌های سایبری دشمن قرار گرفت، تصریح کرد: آقایانی که برای اینستاگرام و تلگرام فرش قرمز پهن کرده‌ بودند، باید امروز پاسخگوی ضرر و زیان مردمی باشند که بخشی از کسب و کارشان در این فضا از دست رفت.

وی ادامه داد: حملات دشمن ناشی از آسیب‌پذیری‌های ما است و این یا به وسیله نفوذ و یا به وسیله هک اینترنتی انجام می‌شود؛ البته ۸۵ درصد آسیب‌پذیری‌های ما قابل شناسایی است که با مدیریت امنیت شبکه، قابل رفع خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمن یک اصل دینی به نام حجاب اسلامی را دستاویز اقدامات خصمانه خود قرار داده است، گفت: بهره‌برداری از خطاهای احتمالی و ممکن الوقوع کشور و تمرکز بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم دشمن، جنبه‌های دیگری است که جبهه استکبار برای اقدامات خود در جنگ شناختی به‌کار گرفته است.

‌جلالی با بیان اینکه هراس امروز دشمن از آن است که مردم واقعیت‌ها را بفهمند، بیان داشت: فضای مجازی آمریکاپایه، مملو از داده‌های تسلیح شده علیه امید به فردا و ایران قوی است. این در حالیست که وقتی صدای شکستن تحریم‌های اقتصادی به گوش می‌رسد چاره‌ای جز هوچی گری برای دشمن باقی نمی ماند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه طبق آمارها زنان‌ ایرانی نسبت به پیش از انقلاب وضعیت بهتری دارند، گفت: خوشبختانه ما توانستیم با حادثه اخیر به‌صورت جدی مقابله کنیم و ملت ما پاسخ دندان‌شکنی به اغتشاش‌گران و آشوب‌گران در کشور دادند و ملت به‌درستی راه خود را از آنان جدا کرد.

جلالی همچنین به اتخاذ راهبرد دانش بنیان بین‌رشته‌ای در لبه دانش در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: با بررسی مسائل و مشکلات و تهدیدهای کشور در قالب برنامه‌های پدافند غیرعامل ما می‌توانیم علاوه بر موفقیت در برابر تهدیدهای دشمنان، میانبری به لبه دانش دنیا بزنیم و در حوزه های مختلف به قطب‌های علمی دنیا تبدیل شویم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین به اجرای برنامه ملی شهر آماده، پایدار، زیرساخت و مردم آماده و پایدار اشاره کرد و عنوان کرد: بومی‌ و امن سازی زیرساخت‌های هوشمند از جمله شهرهای هوشمند و تعیین ضوابط و راهبردهای هوشمندسازی با توجه به معیارهای پدافند غیرعامل از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان پدافند غیرعامل کشور در دستور کار قرار داده است.

‌جلالی در این نشست از تصویب و ابلاغ برنامه راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور، اتمام مطالعات تخصصی پدافند غیرعامل ۲۰ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعی، اتمام طرح جامع ۲۹ استان و تبدیل آنها به برنامه اجرایی سالانه و تنظیم نزدیک به ۵۱ هزار میلیارد تومان موافقت‌نامه اجرایی برنامه‌های پدافند غیرعامل با دستگاه‌های اجرایی، استانی و شهری خبر داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با بیان اینکه با حملات سایبری بی‌شماری مواجه شدیم و دشمن تلاش بسیاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی کشور داشت، توضیح داد: در همین زمینه، شاهد خنثی‌سازی حدود ۱۲۰ حمله Ddos سایبری به زیرساخت‌های کشور بودیم و نشان دادیم تصور دشمن از آسیب پذیری‌های سایبری ما غلط است.

غلامرضا جلالی ‌همچنین از راهبری و حمایت از تولید ۸ سامانه راهبردی دفاع سایبری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و افزود: سامانه جلوگیری و کاهش حملات منع سرویس توزیع شده در مقیاس ملی DDOS mitigation یکی از این سامانه هاست. این سامانه باعث خودکفایی کشور و ممانعت از خروج ترافیک ارتباطی و ارز می شود و قدرت پدافند سایبری و استقلال فضای سایبری را ارتقا می‌دهد.

وی ادامه داد: از طرفی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و استفاده از فناوری‌های پیچیده توانایی شناسایی و کاهش حملات منع سرویس توزیع شده را دارد که برای زیرساخت‌های ملی بطور اخص شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران، اپراتورهای تلفن همراه، شبکه‌های وزارت نفت و نیرو و ... کاربرد فراوان دارد.

‌جلالی همچنین به معرفی سامانه سامانه SCADA- EMS پرداخت و توضیح داد: ارتقای سامانه اسکادا با اضافه شدن ویژگی‌های امنیت و پاسخ دهی به نیاز صنعت برق در حوزه دیسپچینگ‌های ملی و منطقه‌ای و جلوگیری از خروج ارز و تسلط بیگانگان به شبکه‌های حیاتی صنعت برق و گاز از جمله ظرفیت‌های این سامانه است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: پلتفرم جامع مرکز عملیات امنیت (SOC) به همراه سامانه مدیریت مخاطرات نیز سامانه دیگری است که قابلیت این سامانه، رصد، پایش، تشخیص و هشدار حملات سایبری به زیرساخت‌های ملی و امکان رصد زیرساخت‌ها از یک مکان به جای نصب تعداد زیادی سامانه در قالب ارائه راهکارهای خدمات امنیت و پدافند سایبری کشور است. در این راهکار زیرساخت‌ها بصورت حوزه‌ای و نه جزیره‌ای رصد و پایش کامل می‌شوند.

مرورگر بومی نیز دیگر سامانه‌ای بود که سردار جلالی در معرفی آن عنوان کرد: مرورگر یا بروزر بومی قابل استفاده در زیرساخت های حیاتی سایبری و شبکه ملی اطلاعات است که بی نیازی کشور به مرورگرهای خارج پایه و ممانعت از خروج ترافیک و ارز را به ارمغان خواهد آورد.

وی همچنین با اشاره به سامانه‌های مراقبتی تهدیدات درون‌زا و کنترل اقدامات داخل سازمانی موسوم به سامانه PAM گفت: نظارت و کنترل بر دسترسی‌های راه دور کاربران مجاز و پیمانکاران به تجهیزات مستقر در مراکز داده و منابع حساس شبکه سازمان اعم از سرورها، تجهیزات شبکه ای و امنیتی از نگرانیهای جدی مدیران سازمانی محسوب می‌گردد که با این سامانه این نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

‌جلالی در معرفی سامانه شناسایی و پاسخ به تهدیدات نقاط انتهایی (EDR) نیز گفت: این سامانه بصورت عامل نرم افزاری در سطح میزبان‌های حساس شبکه سازمان‌ها نظیر سرورها، نصب و راه اندازی شده و رفتارهای پرمخاطره امنیتی سطح میزبان را استخراج کرده و جهت تحلیل و همبستگی با سایر رویدادهای شبکه، به سامانه مرکزی SIEM منتقل می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ایجاد بستر امن ارتباطی برای ارتقای امنیت و پدافند سایبری لایه ارتباطی زیرساخت‌های کشور با استفاده از فناوری‌های TDM نیز گفت: نورونتا (Neuronta) یک شبکه امن اختصاصی غیراشتراکی با استفاده از تکنولوژی تقسیم زمانی (TDM) است. این محصول ایجاد یک شبکه اختصاصی بوسیله یک یا چند لینک ارتباطی نقطه به نقطه (PTP) یا نقطه به چند نقطه (PTMP) است که ارتباط نقطه مرکزی مشترک را بر بستر شبکه TDM با دیگر نقطه یا نقاط مشترک برقرار می‌سازد.

‌جلالی همچنین با اشاره به سامانه مدیریت اطلاعات و رخدادهای امنیتی صنعتی (ICS SIEM) به عنوان اولین محصول رصد، پایش، تشخیص و هشدار تهدیدات و حملات سایبری در حوزه سیستم‌های کنترل صنعتی و مورد استفاده در مرکز عملیات امنیت(SOC صنعتی) نیز گفت: در گذشته یک سامانه بومی در حوزه پدافند سایبری و امنیت سایبری نداشتیم. ولی امروز بخش عمده تجهیزات ما در این حوزه بومی است. با همین سامانه‌ها توانستیم ۹۰ درصد تهدیدات را پاسخ دهیم و پایداری سیستم‌ها را با این محصولات که تولید شرکت‌های دانش بنیان است، تضمین کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در مورد برنامه‌های محوری و مهم ایام نکوداشت پدافند غیرعامل در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: دیدار با مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه سراسر کشور، حضور در نمازجمعه به‌عنوان سخنرانان پیش از دستور، برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل، رزمایش ملی دانش‌آموزی، رزمایش تست مولد برق اضطراری، رزمایش تست سیگنال رسانی و رزمایش سایبری، همایش‌های تخصصی در حوزه‌های پدافد زیستی و سایبری، حمل و نقل، انرژی، اقتصاد، زنان و حفاظت از زیرساخت‌ها و حفاظت از زیرساخت‌های حوزه نفت و برگزاری نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل از جمله برنامه‌های محور و مهم ایام نکوداشت ۱۴۰۱ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار