پاک‌آیین در گفت‌وگو با پانا:

آمریکا امروز در موضعی نیست که بخواهد به برجام بازگردد؛ به اظهارات ضد و نقیض آن‌ها نباید امید داشت

تحریم‌های ایران علیه نهادها و مقامات غربی اقدام موثری بود، غربی‌ها از این تحریم‌ها عصبانی هستند/ آمریکایی‌ها کماکان به‌دنبال خصومت علیه ایران هستند

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به اظهارات ضد و نقیض آمریکایی‌ها نباید امید داشت، گفت تحریم‌های جدید اعمال شده علیه ایران نشان‌دهنده این است که آمریکا امروز در موضعی نیست که بخواهد به برجام بازگردد.

کد مطلب: ۱۳۱۷۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا امروز در موضعی نیست که بخواهد به برجام بازگردد؛ به اظهارات ضد و نقیض آن‌ها نباید امید داشت

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفتار و رفتار آمریکایی‌ها را متناقض دانست و گفت: «سه روز پیش پیامی بین طرف آمریکایی و ما منتقل شد و پیامی از طرف آمریکایی دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌هایشان حتی تعجیل کردند در این‌که هر چه زودتر به نقطه توافق برسیم. ما به صراحت اعلام کردیم باید موارد اتهامی که آژانس متوجه ایران در حوزه هسته‌ای کرده حل و فصل شود».

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با پانا در این باره اظهار کرد: «به نظر من آمریکایی‌ها به خصوص پس از وقوع جنگ اوکراین، انگیزه‌شان را برای اینکه مذاکرات برجام را به نتیجه برسانند و تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را لغو کنند، از دست دادند. به همین دلیل هم ما شاهد بودیم که مواضع لجوجانه و کارشکنانه‌ای را نسبت به برجام در پیش گرفته‌اند. علت آن نیز این است که این‌ها احساس می‌کنند که اگر تحریم‌های ایران لغو شود، ایران به‌عنوان یک قدرت اقتصادی منطقه‌ای ظهور و بروز پیدا خواهد کرد و در منطقه به عنوان قدرت اول خواهد بود. در نتیجه این را در جهت منافع خود و منافع رژیم صهیونیستی نمی‌دانند.»

وی افزود: «بنابراین به نظر من آمریکایی‌ها امروز انگیزه قوی برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها را ندارند و رویکردشان نیز حمایت از آشوب‌های داخل ایران و تحریک مخالفان ایران و ایجاد فضای رسانه‌ای علیه ایران است. که از آن می‌توان نتیجه گرفت که کماکان به‌دنبال خصومت علیه جمهوری اسلامی هستند.»

پاک‌آیین گفت: «این اواخر نیز تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند، که تمامی این‌ها نشان‌دهنده این است که آمریکا امروز در موضعی نیست که بخواهد به برجام بازگردد و سعی می کند با عدم لغو تحریم‌ها، به قدرت ملی ایران اجازه تقویت ندهد که فرصت در اختیار گروه‌های ضد انقلاب قرار بگیرد و همچنین ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در بعد اقتصادی مطرح نشود.»

وی اتحادیه اروپا را اتحادیه نامتحد خواند و گفت: «اتحادیه اروپا نیز همان مواضع آمریکا را دنبال می‌کند. اروپا همیشه حتی در زمان‌هایی که ادعای استقلال کرده است، وابسته به آمریکا بوده و نمی‌تواند جدا از نظرات کاخ سفید تصمیم‌گیری کند.»

پاک‌آیین ادامه داد: «تاکید اصلی ما باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد و همچنین در بعد خارجی، توجه به کشورهای دوست داشته باشیم و با ایجاد ارتباط اقتصادی در این مسیر به دنبال درآمدزایی باشیم. در عین حال میز مذاکره را نیز نباید ترک کنیم و حسن نیت خود را برای آمادگی احیای برجام نشان دهیم اما به اظهارات ضد و نقیض آمریکایی‌ها نباید امید داشته باشیم.»

وی درباره تحریم‌های جدید ایران علیه مؤسسات و مقامات غربی، گفت: «این اقدام، اقدام موثری بود و یک کنشگری فعال از سوی ایران تلقی می‌شود و شاید ما زودتر باید این کار را انجام می‌دادیم. غربی‌ها نیز از این تحریم‌ها عصبانی هستند. هم در بعد فضای روانی و تحقیر غربی‌ها به‌ویژه اروپایی‌ها که مدعی هستند که تنها خودشان باید تحریم کنند و تحریم نشوند، خوب بود. در مقام اجرا نیز اگر ما اجازه ندهیم که خبرنگاران BBC وارد کشور شوند و هیچ گونه خدماتی که به آنها ندهیم و با ابزارهایی که داریم بتوانیم برنامه های آنها را مختل کنیم، به نظر من اینها باعث می‌شود که متوجه شوند ایران یک کنشگر فعال است و اجازه ندارند که ایران را تحریم و تهدید کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار