طحان نظیف:

طرح امکان رأی‌گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس تأیید شد

مردم به‌درستی صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و دشمن به اهدافش نرسید

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت طرح اصلاح ماده ۱۲۲ آیین نامه داخلی مجلس درباره رأی‌گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس برخلاف شرع موازین قانونی نبود و به قانون تبدیل شد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح امکان رأی‌گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس تأیید شد

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج)، اظهار کرد: از نشست خبری قبلی تاکنون ۱۲ طرح و لایحه و ۱۰ اساسنامه دریافت کردیم. طرح استفساریه بند ه تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ درباره‌ مستمری و کمک معیشتی بود که به بخشی از جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد تصویب شده بود که با بررسی‌ها در شورای نگهبان، این طرح استفساریه از نظر اعضای محترم قابل تفسیر نیست و یک قانون‌گذاری جدید است و مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی است.

وی افزود: طرح الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول، با بررسی‌ها اکثر ایرادات به قوت خود باقی است و گویا پس از رفع ابهامات، نظر مجلس این است که به مصوبه اصرار ورزد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند لذا قبل از ارسال، ابهامات باید رفع شود.

طرح امکان رأی‌گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان درباره تدابیر شورای نگهبان برای انتصاب مسئولان اجرایی و مشاغل حساس، گفت: معیارهای قانونی روشن است؛ آنچه در چارچوب قانون است، مانعی ندارد اما اگر بر خلاف قانون بوده باشد، به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود. نسبت به مشاغل حساس نیز همین اشکال را داشتیم و مبنای عمل تنها قانون است. درخواست ما از مجلس این است که در استفاده از واژگان فارسی دقت داشته باشند البته اخیرا در مجلس این طرح اصلاح شده که در حال ارسال به مجلس است ، ما در صورت بررسی مجدد نظر شورا را اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: طرح اصلاح ماده ۱۲۲ آیین نامه داخلی مجلس درباره رای گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس برخلاف شرع موازین قانونی نبود و به قانون تبدیل شد.

وی درباره نواقص اصل ۲۷ قانون اساسی نیز گفت: قانون اساسی مهمتربن سند حقوقی کشور است و اصول قانون اساسی برای اجرا، نیاز به تایید شوای نگهبان ندارد. تاکنون نسبت به اصل ۲۷ شورای نگهبان تفسیری نداشته است. قانونگذاری فی نفسه اشکالی ندارد. ما نسبت به مفاد و متن بررسی و اظهار نظر می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اجرای اصل ۵۰ فانون اساسی نیز بیان کرد: معمولا نیاز به تفسیر در خلال اجرا رخ می‌دهد اگر اصول قانون اساسی نیازمند تفسیر باشند، طبیعتا شورای نگهبان آن درخواست را بررسی می‌کند. موضوع حفاظت از محیط زیست موضوع مهمی است و به نظر می‌رسد در این باره باید به حوزه اجرا تمرکز کرد. اگر بخشنامه‌ای وجود داشته باشد که برخلاف قوانین باشد، می‌توان طبق قانون آن را ابطال کرد.

اکثر ایرادات طرح شفافیت رفع شده است

وی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت نیز گفت: اکثر ایرادات ما برطرف شده است و تنها چند مورد باقی مانده بود که در جلسات کمیسیون تبیین شد. اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد، باید در نوبت صحن علنی قرار بگیرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ضمن اشاره به حوادث اخیر، گفت: ما مواردی که هست را باید به صورت جزئی بررسی کنیم اگر این موارد در چارچوب قانون باشد، مشکلی ندارد. موضع شورای نگهبان در بیانیه‌ اخیر ذکر شده است. فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بسیار راهگشا بود. آنچه در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم، فراتر از اعتراض بود؛ براساس قانون اعتراض سازوکار خود را دارد. اعتراض به اغتشاش کشانده شد و مردم نیز با این اغتشاشات همراهی نکردند و صف خود را به‌درستی از اغتشاشگران جدا کردند و دشمنان به اهداف خود نرسیدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح یا لایحه‌ای درباره حوادث اخیر کشور به شورای نگهبان ارسال شده است یا خیر؟ گفت: خیر؛ چنین چیزی برای ما ارسال نشده است. اگر طرحی در مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست تدوین است، بنده در جریان نیستم اما تاکنون شورای نگهبان طرح یا لایحه‌ای دریافت نکرده است.

تغییر شیوه اجرایی گشت امنیتی از اختیارات قانونی مجلس است

طحان نظیف در خصوص اظهارات اخیر رئیس مجلس درباره ساختار‌ها و شیوه‌های اجرایی گشت امنیتی و همچنین تاکیدات رئیس جمهوری بر اصلاح روش‌ها، گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه چیزی را اصلاح کند، باید صبر کنیم که اگر چیزی اصلاح شد پس از آن اظهار نظر کنیم. ما در شورای نگهبان اگر مصوبه‌ای دریافت کنیم مثل هر طرح و لایحه‌ای بررسی و اعمال نظرخواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات برخی از نمایندگان مجلس در حوادث اخیر، در زمان بررسی صلاحیت آن‌ها اعمال می‌شود، اظهار کرد: معیارهای قانونی روشن است؛ اگر اظهارات افراد برخلاف قانون باشد، از سوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌شود و ما در بررسی صلاحیت‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات نیز بیان کرد: گویا طرحی در مجلس در این باره در حال بررسی است و در کمیسیون شوراها پیشرفت‌هایی داشته است. ما هم منتظر هستیم. ما علاقه‌مندیم که سال آینده انتخابات با قانون جدید برگزار شود.

طحان نظیف درباره تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه تجمعات توسط کمیسیون ماده ١٠ احزاب نیز گفت: اطلاعی از محتوای این آیین‌نامه ندارم اما اگر آیین‌نامه باشد به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود که البته مراجع نظارتی دیگری از جمله ریاست مجلس وجود دارد اما اگر طرح و لایحه باشد به شورای نگهبان ارسال می‌شود که ما موظف به اظهارنظر هستیم.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس مبنی بر اینکه وقتی نیروهای فاضل دفع شوند، اراذل، یعنی نیروهای فرومایه و ناکارآمد، کارها را به دست می‌گیرند، گفت: شورای نگهبان مکلف به اجرای قانون است و اگر ایرادی در قانون وجود دارد، مجلس باید در این حوزه اقدام کند. در دوره‌های مختلف جریان‌های سیاسی مختلفی روی کار آمده‌اند و در این میان افراد فاضلی هم حضور داشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار