عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

رفتار آمریکایی‌ها اثبات کرده است که چانه‌زنی آن‌ها حد ندارد؛ باید بر حفظ منافع ملی‌ پافشاری کنیم

تا زمانی که پول‌های آزادشده به حساب واریز نشود به آن خوش‌بین نیستم/ هرچقدر به آمریکایی‌ها امتیاز بدهیم آن‌ها خواستار امتیازات بعدی هستند

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت رفتارهای آمریکایی‌ها تا‌کنون اثبات کرده است که چانه‌زنی آن‌ها حد ندارد؛ و ایران هر چقدر که به آن‌ها امتیاز بدهد، مجدداً خواستار امتیاز‌های بعدی هستند بر همین اساس تیم مذاکره‌کننده باید بر حفظ منافع ملی‌مان پافشاری کند.

کد مطلب: ۱۳۱۳۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رفتار آمریکایی‌ها اثبات کرده است که چانه‌زنی آن‌ها حد ندارد؛ باید بر حفظ منافع ملی‌ پافشاری کنیم

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با پانا ضمن ارزیابی مذاکرات احیای برجام، اظهار کرد: «ما همواره به مذاکرات خوش‌بین بوده‌ایم اما خوش‌بینی مستلزم این است که طرف مقابل حسن نیت خود را نشان دهد. حسن نیت یعنی آمریکا هدفی را برای احیای مذاکرات در نظر بگیرد و نشان دهد که برای رسیدن به آن هدف کارشکنی نمی‌کند.»

وی افزود: «رفتارهای آمریکایی‌ها تا‌کنون اثبات کرده است که چانه‌زنی آنها حد ندارد؛ و ما هر چقدر که به آنها امتیاز بدهیم، مجدداً خواستار امتیاز‌های بعدی هستند بر همین اساس ما باید بر حفظ منافع ملی‌مان پافشاری کنیم.»

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره آزادی باقر نمازی و آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران، گفت: «آمریکایی‌ها به آزادی برخی از اتباع‌شان در ایران حساسیت داشتند و آن را پیگیری می‌کردند؛ معمولاً تبادل زندانی بین کشورهای مختلف یک امر طبیعی است و با مذاکرات این تبادل‌ها صورت می‌گیرد. آزادی باقر نمازی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایرانی همزمان شد؛ برخی معتقدند این دو خبر با یکدیگر مرتبط است اما بعضی نیز اعتقادشان بر این است که این اخبار هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد. من شخصاً اعتقاد دارم که در عالم سیاست معمولاً بسیاری از کارها با یکدیگر مرتبط است.»

وی ادامه داد: «برای احیای مذاکرات، آمریکایی‌ها پیغام‌هایی داشتند. در برخی از مواقع چراغ سبز نشان می‌دادند اما گاهی هم ضد آن عمل می‌کردند.»

تا زمانی که پول‌های آزاد شده به حساب واریز نشود به آن خوش‌بین نیستم

عباس‌زاده اضافه کرد: «بنده به عنوان کسی که در حوزه سیاست خارجی تاکنون فعالیت داشته، به آمریکایی‌ها اعتماد ندارم و تا زمانی که پول‌های آزاد شده به حساب واریز نشود به آن خوش‌بین نیستم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «دستگاه دیپلماسی ما به تحول و تغییرات اساسی احتیاج دارد تا بتواند استراتژی‌های جمهوری اسلامی را عملیاتی کند. مجلس نیز می‌توانست پس از تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، به فرایند قانونگذاری و نظارت ادامه دهد و کار پارلمانی را پیگیری کند به گونه‌ای که پیشران گفت‌و‌گو‌ها می‌شد. بر همین اساس عملکرد مجلس قابل دفاع نیست و این موضوع را از تریبون مجلس هم اعلام کردم. اما امروز هم دیر نیست و می‌توان رویه‌ها را اصلاح کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار