معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست طرح امین در البرز:

دانش‌آموزان را در فضای مجازی تنها نگذاریم

کرج (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تربیت صحیح و اصولی نسل جدید را، هدف گذاری اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۳۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان را در فضای مجازی تنها نگذاریم

اصغر باقرزاده در همایش افتتاحیه طرح امین در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج گفت: شرایط و آمار مرتبط با آسیب‌های اجتماعی به همه ما هشدار داده و یادآوری می‌کند که نسل جدید را دریابیم و مراقب کودکان و نوجوانان باشیم.

وی افزود: بر همین اساس، از مدتی قبل سیستم غربالگری یا همان طرح نظام مراقبت از دانش‌آموزان (نماد) را در مدارس بنا نهادیم تا وضعیت جسمی و روحی دانش‌آموز به شکل منظم سنجش و ارزیابی شود و چنانچه دانش‌آموزی از نظر جسمی یا روانی در معرض آسیب و بحران قرار گرفت، راهکارهای درمانی مدنظر باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما در این مدت، موفق به رصد وضعیت حدود یک میلیون دانش‌آموز شدیم و انشاءلله این روند با دقت و سرعت بالاتری برای تعداد بیشتری از دانش‌آموزان تداوم خواهد یافت؛ چراکه هدفگذاری ما در این طرح برای ۶ میلیون دانش‌آموز در ۴۰ هزار مدرسه است.

* باید درباره مفهوم تربیت، بیشتر مطالعه کنیم

باقرزاده در ادامه با اشاره به وجود برداشت‌های متعدد و گوناگون از مفهوم تربیت، گفت: مدیران مدارس نقش بسزایی در چیدمان و فعالیت‌های حمایتی و پشتیبانی از دانش‌آموزان در مدارس دارند و باید درک خود را از مسئله تربیت و اهمیت آن بالا ببرند تا تربیت نسل جدید به درستی صورت گیرد.

وی افزود: تربیت یک موضوع و حوزه با نظرات، گرایش‌ها و تنش‌های مختلف و متعدد است؛ عمده دیدگاه‌ها درباره تربیت به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک نگرش آن است که تربیت دینی را همان تعلیمات دینی می‌داند و یک دیدگاه این است که تعلیمات دینی لزوماً منجر به تربیت دینی نمی‌شود. این یک چالش اصلی است؛ در این مباحث، لازم است مربیان محترم و مسئولانی که می‌خواهند برنامه‌ریزی داشته باشند، نظریات مختلف را مرور کنند و آثار و کتاب‌هایی که در این باره نوشته شده است را بخوانند.

* تفکیک تربیت و آموزش، خطا بود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره تفکیک تربیت و آموزش در مدارس گفت: تفکیک تربیت و آموزش از دیگر خطاهایی است که طی سال‌های گذشته رخ داده است؛ در این باره، هر چند در سند تحول بنیادین بارها بر تلفیق آموزش و تربیت تاکید شده است اما در عمل شاهد تفکیک این دو هستیم.

باقرزاده اضافه کرد: انتظار می‌رود معلمان و کادر مدرسه زمان مشخصی را در کنار دانش‌آموزان بگذرانند و آنها را با خود همراه کنند؛ چراکه این همراهی و توجه، همان هدف‌گذاری و محور اصلی فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش است.

* ارتباط معلمان با اولیا و اولیا با دانش‌آموزان تقویت شود

وی در ادامه، کمرنگ شدن نقش اولیا در تربیت را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های موجود در زمینه فعالیت‌ها و مباحث تربیتی معرفی کرد و اظهار کرد: تربیت از خانواده آغاز می‌شود و بنیان اصلی تربیت در خانواده، ارتباط و تعامل اعضای آن با یکدیگر است. متاسفانه در جامعه امروز کمتر شاهد مشورت نوجوان با پدر و مادر هستیم و پدران و مادران ما در موضوعات تربیتی دانش‌آموزان ضعیف و حتی تسلیم شده‌اند؛ به طوری که می‌گویند ما دیگر نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در چنین شرایطی، انتظار می‌رود معلمان با اولیا ارتباط بگیرند و آنها را به برقراری ارتباط موثر با نوجوانان تشویق کنند؛ این نوع ارتباط موثر، گاهی حتی در یک مکالمه کوتاه، صمیمانه و تاثیرگذار خلاصه می‌شود.

* اهمیت بهره‌مندی از سواد رسانه در مباحث تربیتی

باقرزاده در رابطه با فضای مجازی و اهمیت بهره‌مندی از سواد رسانه در مباحث تربیتی، خطاب به معلمان گفت: فرزندان ما بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و در این فضا علاوه بر پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای، قرارهای دوستانه را با دوستان خود در فضای مجازی برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی تصریح کرد: این درحالی است که ما در هیچ کدام از این فضاها کنار دانش‌آموزان حضور نداریم تا بتوانیم بر آنها نظارت داشته باشیم. بنابراین لازم است که فرزندان‌مان را در فضای مجازی تنها نگذاریم.

*طراحی برنامه‌های مشارکتی و برگزاری اردوهای تربیتی

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت مشارکت دادن دانش‌آموزان در برنامه‌های تربیتی و فرهنگی ادامه داد: دبیران ما باید برای مشارکت هرچه بیشتر دانش‌آموزان در طرح‌ها و برنامه‌های مدرسه‌ای تلاش کنند تا از این طریق، روحیه و حس مسئولیت‌پذیری در بچه‌ها ایجاد و تقویت شود.

باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اردوهای تربیتی، خاطرنشان کرد: اردوهای دانش‌آموزی به عنوان یک فرصت تربیتی باید جدی گرفته شود. چراکه سفرهای تربیتی یکروزه یا چندروزه قطعا در رشد فکری و ارتقای اندیشه‌ای دانش‌آموزان نقش بسزایی دارند.

وی افزود: به یقین اگر دانش‌آموزان را در اردوها همراهی کنیم و فرصتی برای گردش‌های تربیتی، فرهنگی و آموزشی برای آنها اختصاص دهیم، اردوگاه‌های استانی نیز آباد خواهند شد.

دانش‌آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار