رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا:

مشکلات 20 ساله ساکنان اطراف دانشگاه تهران رفع شد؛ نگاه جدید به پروژه‌های عمرانی

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران از رفع مشکلات سکنه اطراف این دانشگاه خبر داد و گفت طبق مصوبه اخیر دولت، ساکنان اطراف دانشگاه تهران می‌توانند منازل خود را به غیر از دانشگاه هم بفروشند.

کد مطلب: ۱۳۱۲۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات 20 ساله ساکنان اطراف دانشگاه تهران رفع شد؛ نگاه جدید به پروژه‌های عمرانی

سیدمحمد مقیمی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح توسعه دانشگاه تهران اظهار کرد: «طرح توسعه دانشگاه تهران، نهایی و این طرح در بخش‌های مختلف دانشگاه نیز جانمایی شده است. نگاه ما این است که در طرح توسعه، بیشتر از فضاها برای فعالیت‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی استفاده شود نه برای دانشکده‌هایی که دانشجوی کارشناسی و غیره پذیرش می‌کنند زیرا فضای سایت مرکزی شلوغ است.»

انجام فعالیت‌های فناورانه در سایت مرکزی دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران افزود: «اگر ایجاد موسسه یا دانشکده‌ای در طرح توسعه دانشگاه پیش‌بینی می‌شود با رویکرد جدید لحاظ می‌شود و قاعدتا بخش عمده‌ای از سایت مرکزی برای فعالیت فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است ضمن اینکه ساختمان مرکزی دانشگاه تهران، آزمایشگاه مرکزی و برخی آزمایشگاه‌های تخصصی که با دانشکده‌های مستقر در سایت مرکزی مرتبط است از جمله ویژگی‌های طرح خواهد بود که امید است بعد از تصویب در کمیسیون ماده 5، به تدریج شاهد اجرایی شدن آن باشیم.»

استارت اولین پروژه‌های عمرانی در طرح توسعه دانشگاه زده شد

استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تصریح کرد: «اولین پروژه‌های عمرانی در طرح توسعه دانشگاه که عمر آن به 20 سال می‌گذرد، شروع شده و این طرح تاکنون هیچ پروژه عمرانی نداشته است. در واقع طرح توسعه عمدتا تعمیر و بازسازی اماکن بوده است ولی در دوره فعلی پروژه ایجاد مهدکودک و استخر اولین پروژه‌های عمرانی است که اجرا می‌شود. پیش‌بینی شده که مجموعه استخر، چهار ماهه اجرا شود و این در سابقه پروژه‌های عمرانی پروژه‌ای سریع و زودبازده تلقی می‌شود.»

مقیمی اضافه کرد: «نگاه به پروژه‌های عمرانی این است که به‌جای تقسیم مبالغ اندک بین پروژه‌های زیاد که گاهی بهره‌برداری از این پروژه‌ها 20 سال طول می‌کشد و زیرساخت‌های آن فرسوده می‌شود، از امکانات دانشگاه به‌صورت متمرکز در قالب مدیریت پروژه‌ها استفاده شود.»

رفع مشکلات ساکنان اطراف دانشگاه تهران در طرح توسعه

رئیس دانشگاه تهران همچنین درباره اقدامات برای رفع مشکلات ساکنان اطراف دانشگاه تهران که در طرح توسعه دانشگاه هستند، توضیح داد: «مردم گله‌مند هستند و گله درستی است. به‌خاطر اینکه اعتبارات وجود نداشته، همه این ساختمان‌هایی که فریز شده بود امکان فروش به کسی دیگر جز دانشگاه نبود. معتقدیم حق‌الناس در این طرح رعایت نشده است. اخیرا مصوبه‌ای در دولت مطرح شد که به‌دنبال آن، مجموعه سایت دانشگاه تهران از حالت فریز خارج شد و سکنه می‌توانند محل مسکونی خود را به غیر از دانشگاه هم بفروشند. ما هم مقاومتی نکردیم چون اعتبارات لازم را نداشتیم و این مصوبه ظاهرا قرار است اجرایی شود و دغدغه‌ای که ساکنین داشتند برطرف می‌شود.»

طرح توسعه دانشگاه تهران از اواسط دهه 70 شمسی با هدف گسترش فضاهای آموزشی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در دستور کار قرار گرفت و سپس عنوان پروژه به «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» تغییر یافت و تا امروز نیز ادامه دارد اما این طرح حواشی زیادی همراه داشته که مربوط به اعتراض سکنه اطراف این دانشگاه است و بیش از دو دهه است که سکنه و کسبه این محدوده دچار بلاتکلیفی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار