رئیس جمهوری در نشست خبری در نیویورک تاکید کرد؛

ایران زندگی سیاسی خود را تحت سلطه هیچ قدرتی تنظیم نمی‌کند؛ ترور حاج‌قاسم یعنی ترور قهرمان مبارزه با تروریسم

توافق باید واقعی و اطمینان‌بخش باشد /داعش را تشکیل دادید و از آن حمایت کردید تا جنایت کند /با همه کشورها که خواستار تعامل با ایران هستند، همکاری می‌کنیم

تهران (پانا) - رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک تاکید کرد سیاست جمهوری اسلامی ایران، نه شرقی و نه غربی است و تحت سلطه هیچ قدرتی، زندگی سیاسی و فرایند امورمان را تنظیم نخواهیم کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۱۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران زندگی سیاسی خود را تحت سلطه هیچ قدرتی تنظیم نمی‌کند؛ ترور حاج‌قاسم یعنی ترور قهرمان مبارزه با تروریسم

بنا به اعلام ایرنا، نشست خبری رئیس‌جمهوری با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک برگزار شد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی به سوالات آنان در موضوعات مختلف سیاسی و بین المللی پاسخ داد. در این نشست خبری، خبرنگاران رسانه های امریکایی، روسی، چین و منطقه حضور دارند.

رییس جمهوری در ابتدای جلسه با بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست نه شرقی و نه غربی است؛ یعنی ما تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی‌مان و فرآیند امورمان را تنظیم نمی‌کنیم؛ اصل اساسی در سیاست خارجی ما زیر سلطه هیچ قدرتی رفتن است و نه بر دیگران سلطه پیدا کردن است.

آیت‌الله رییسی تاکید کرد: سیاست خارجی ما تعامل با همه کشورها اعم از کشورهای شرقی و غربی است؛ برخی ممکن است این برداشت را داشته باشند که ارتباط ما با کشورهای شرقی مانند کشور چین یا روسیه بیشتر است؛ این تعامل به این دلیل است که قبل از این دولت، برداشت این بوده است که توجه دولت به چند کشور خاص در غرب بوده است.

رئیس جمهوری بیان کرد: الان اگر بخواهم نگاه دولت را بگوییم، نگاه دولت نگاه متوازن و متعادل و نگاه به همه کشورها است. هر کشوری که بخواهد با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد ما سیاست تعامل و همکاری را با آنها را خواهیم داشت البته این تعاملات با اولویت کشورهای همسایه است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: روش کار ما نشان می دهد که این سیاست را در عمل دنبال می‌کنیم و اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد حتما ما زمینه همکاری و مساعدت را به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

وی عنوان کرد: استکبار، خودبزرگ بینی و خودمحوری و خود را برتر از دیگران دانستن، چه در یک شخص و چه در حزب و گروه و چه در یک کشور و حاکمان کشور، امر ناپسندی است. آنچه به همه انسان‌ها تاکید شده، آن است که خود را در محضر خداوند ببینند و خدا را بر زندگی خود حاکم کنند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: کسانی که دچار استکبار می‌شوند، نه فقط به خودشان ظلم می‌کنند بلکه به جوامع ظلم می‌کنند. امروز جامعه بشری از استکبار رنج می‌برد. یعنی از همان کشورهایی که خود را در جایگاه برتر می‌بینند و یا به خاطر قدرت نظامی‌شان یا به خاطر قدرت پوشالی‌شان می‌خواهند به کشورهای دیگر زور بگویند و خود را بر کشورها و جوامع دیگر مسلط می‌بینند. اینجاست که انحراف و ظلم اتفاق می‌افتد.

مردم فلسطین سرنوشت خود را برعهده بگیرند

آیت‌الله رییسی در پاسخ به سوالی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع فلسطین اظهار داشت: فلسطین ۷۰ سال است که توسط اشغالگران به اشغال درآمده و مردمش در سرزمین‌های دیگر آواره شده‌اند و عده‌ای هم در غزه به‌صورت یک زندان بزرگ حبس شده‌اند؛ این وضعیت قابل دوام نیست و این ظلم باید خاتمه یابد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه راهکارهای آمریکا و غربی‌ها مثل قرارداد کمپ‌دیوید و اسلو نتوانسته فلسطینی‌ها را به حقشان‌ برساند، افزود: پیشنهاد ایران این است که مردم فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی رأی خود را به صورت کاملا دموکراتیک اعلام کنند و حکومتی بر اساس رای مردم تعیین شده و سرنوشت را بر عهده گیرد؛ این پیشنهاد نجات وضعیت فلسطین خواهد بود؛ در غیر این صورت هر راه حلی که حق فلسطینی را ضایع کند، عادلانه نمی‌دانیم.

آیت الله رییسی در پاسخ به سوالی درباره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: عضویت ما در این سازمان برای این سازمان هم فرصت خوبی است و هم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این سازمان به‌‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری بهره ببرد.

وی تاکید کرد: با همه کشورهایی که در شرق و غرب و آسیای مرکزی و همسایگان که خواستار تعامل با ایران هستند، همکاری می کنیم.

پرونده های پادمانی در آژانس باید بسته شود

رئیس جمهوری درباره به پرسش دیگری درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: همواره تأکید داشته‌ایم و این را هم رسما اعلام کرده‌ایم که امروز موضوع بسیار مهم، رفع تحریم‌ها است‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده‌های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود.

آیت الله رییسی تاکید کرد: دست آژانس همیشه برای انجام تحقیقات و بررسی‌ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته‌ای ایران باز بوده است و دوربین‌های آنها همواره نظارت داشته‌اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده است که هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ما نبوده و این فعالیت‌ها صلح‌آمیز است.

تاکید بر پیگیری قصور احتمالی در ماجرای مهسا امینی

رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره درگذشت مهسا امینی در ایران اظهار داشت: رخدادی که اتفاق افتاده در دست بررسی است و نظر نهایی در این باره با مقام قضایی است؛ آنچه درباره فوت این خانم مطرح است و اگر قصور و تقصیری بوده، حتماً بررسی می‌شود و من در تماس با خانواده او هم قول دادم فارغ از آنکه مجامع جهانی موضع بگیرند یا نه، مساله را پیگیری کنم‌.

وی تاکید کرد: ما دنبال اجرای عدالت هستیم و اجازه نمی‌دهیم درباره این خانم و هیچ شهروندی حقی از کسی تضییع شود اما نباید مسایل حقوق بشری به صورت دوگانه پیگیری شود.

مردم استانداردهای دوگانه حقوق بشری را صادقانه نمی‌دانند

آیت الله رییسی با اشاره به قتل‌هایی که در آمریکا و کشورهای غربی توسط پلیس صورت می‌گیرد، اظهار داشت: حفظ حقوق بشر در گرو پرهیز از استاندادهای دوگانه است تا از سوی مردم صادقانه تلقی شود.

رئیس جمهوری درباره اعتراضات در ایران هم گفت: اعتراضات چه صنفی باشد و چه اعتراضاتی که درباره مسایل مختلف مطرح است، همواره بوده و هست و شنیده می‌شود؛ ولی باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت گذاشت؛ هیچ کس اغتشاش را قبول ندارد.

آیت الله رییسی تصریح کرد: امروز آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که در محافل عملی و سیاسی و فرهنگی و رسانه ها نظرات مختلف مطرح می شود ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است.

رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قرارداد منعقد شده، خارج می‌شوند

رئیس جمهوری در پاسخ به رسانه ژاپنی درباره علت اخذ تضمین در توافق با آمریکا اظهار داشت: این موضوع به دلیل تجربه‌ای است که از رفتار آمریکایی ها داریم و رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قراردادی که بسته می‌شود خارج می‌شوند و از تعهداتی که دارند واقداماتی که باید انجام می‌دادند اعلام می‌کنند مسئولیتی ندارند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، ادامه داد: تنها طرفی که طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود عمل کرد جمهوری اسلامی بود.

رئیسی توافق را فقط صورت شکلی ندانست و تأکید کرد: توافق باید آثار و منافع اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. آنان که می‌خواهند با ما وارد همکاری و تعامل شوند می‌گویند زمانی که توافق پایدار نیست چگونه وارد تعامل شویم.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: استحکام قراردادها در گرو اطمینان بخشی و زمینه اطمینان بخشی و اعتماد، تضمین این تفاهم و توافق است و باید مطمئن بود توافق اطمینان‌بخش است تا براساس آن قراردادهای اقتصادی شکل بگیرد.

برای پایان دادن به جنگ اوکراین باید گفت‌وگو را دنبال کرد

رئیس‌جمهور درباره موضع ایران نسبت به جنگ در اوکراین گفت: اعلام کردیم برای میانجی گری و وساطت آمادگی داریم؛ اکنون نیز می گوییم معتقد به راهکاری برای خاتمه جنگ هستیم؛ جنگ باید خاتمه یابد و همه اختلافات با گفت‌وگو قابل پیگیری است.

وی افزود: در سخنرانی خود در سازمان ملل هم گفتم راهکار خروج از بحران‌ها فقط جنگ نیست و جنگ می‌تواند به گفت‌وگو تبدیل شود و اختلافات می‌تواند با گفتگو قابل حل باشد.

برخی کشورهای غربی مامن عناصر تروریستی شده‌اند

رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای شکایت از منافقان بابت ترور ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه ندارد، گفت: این گروهک به قدری جنایت کردند که در لیست سیاه و سازمان تروریستی اروپا قرار گرفتند. حالا چه اتفاقی افتاد که کشورهای غربی و آمریکایی دوباره با این سازمان همکاری می‌کنند و برخی از این عناصر را در کشور خود جای دادند؟

وی با بیان اینکه این کشورها مأمن تروریست‌ها شده‌اند، اضافه کرد: با چه دلیل و حجتی پایگاه و مأمن برای سازمانی ایجاد کردید که خود شما آن را در لیست سیاه قرار داده‌اید؟

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: اینها به ترور ۱۷ هزار نفر دست زدند و این همان استانداردهای دوگانه در غرب است که چرا تروریست‌ها در این کشورها فعالیت دارند. این سوال ملت‌های آزادگان جهان است.

رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که چرا اینها به فعالیت خود علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند، گفت: اینها که با صدام در ۸ سال دفاع مقدس و در حمله به کویت همکاری کردند و در بسیاری از جنایت‌ها همراه صدام بوده اند، چرا الان فعالیت دارند و همه باید به این سوال پاسخگو باشند.

شهیدقاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود

رئیسی بیان کرد: دلیل اینکه من تصویر حاج قاسم سلیمانی را در سازمان ملل به دست گرفتم و این را وظیفه خودم دانستم این بود که داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه، زندگی را بر مردم سیاه و تیره و تار کرده بودند و زنان و کودکان را می‌کشتند و خانه‌ ها را بر سر مردم خراب می‌کردند و عراق و سوریه و منطقه را به آتش کشیدند اما جوانان برومندی آمدند و سد راه آنها شدند.

وی ادامه داد: این جوانان از عراق، سوریه، افغانستان، ایران و کشورهای مختلفی کنار هم جمع شدند و تصمیم گرفتند جان خود را بگذارند تا مردم منطقه در امان باشند و فرماندهی این جمعیت با سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بود. یعنی قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه شهید قاسم سلیمانی بود لذا ترور حاج قاسم یعنی ترور قهرمان مبارزه با تروریسم. سوال من از آمریکایی‌ها این است که مگر شما مدعی مبارزه با تروریسم نیستید؟

داعش را تشکیل دادید و از آن حمایت کردید تا جنایت کند

رییسی جمهوری با بیان اینکه مقامات آمریکایی در مبارزات انتخاباتی اعلام کردند که داعش را ما تشکیل دادیم، اظهار داشت: داعش را تشکیل دادید، داعش را حمایت کردید، جنایات بسیاری توسط داعش در منطقه انجام شد، حاج قاسم با جوانان برومند منطقه در مقابل داعش ایستادگی کردند و منطقه را امن کردند. آیا حاج قاسم سلیمانی جایزه داشت یعنی باید به وی جایزه و مدال قهرمانی می‌دادیم زیرا توانست داعش را زمینگیر کند و منطقه را از شر داعش نجات دهد و یا جزای حاج‌قاسم سلیمانی این بود که ترور شود؟!

وی با بیان اینکه حاج‌قاسم میهمان عراقی‌ها بود، گفت: نخست وزیر وقت عراق اعلام کرد که سردار سلیمانی میهمان ما بوده است، با چه قانونی و با چه حجتی میهمان کشور ثالث ترور می‌شود؟ این تروریسم دولتی است و رئیس جمهور سابق آمریکا رسما اعلام می‌کند که این کار به دستور من انجام شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: من در سازمان ملل اعلام کردم شخصیتی که امروز نام او را می‌برم قهرمان مبارزه با تروریسم است؛ یعنی تمام منطقه و دنیا باید نسبت به شخصیت او ادای احترام کند زیرا وی همه زندگی خود را برای امنیت منطقه و امنیت مردم گذاشت و اعلام کردم که از طریق حقوقی و بین‌المللی با جدیت رسیدگی به این پرونده و محاکمه آمران و مباشران این جنایت را دنبال می‌کنیم. ما این کار را حتما دنبال می‌کنیم زیرا اینها باید به دست عدالت سپرده شوند.

یکی از جلوه‌های عدالت، محاکمه آمران و مباشران قتل و شهادت حاج‌قاسم سلیمانی است

رئیسی عنوان کرد: بحث من روز گذشته در سازمان ملل بر محور عدالت بود. یکی از جلوه‌های عدالت محاکمه آمران و مباشران قتل و شهادت حاج‌قاسم سلیمانی است. اگر اینها محاکمه شوند و به دست عدالت سپرده شوند، یقین بدانید آیندگان جرات نخواهند کرد دست به جنایات بزنند و اگر این کار انجام نشوند تضمینی وجود ندارد که عدالت‌خواهان، حق‌خواهان و شخصیت‌های مجاهد و مبارز در جایگاه و کسوت مبارزه با تروریسم در امان بمانند.

وی خاطرنشان کرد: من چند روز پیش هم به آقای مکرون گفتم و به شما خبرنگاران هم این جمله را عنوان می‌کنم که اگر حاج قاسم سلیمانی، سپاه قدس و نیروهای منطقه جلوی داعش را نمی‌گرفتند یقیین بدانید امروز اروپا امن نبود و امنیت اروپا به مخاطره می‌افتاد لذا باید از چنین افرادی که این اقدام مجاهدانه را انجام دادند قدردانی کرد.

عادی سازی روابط کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی، امنیت ایجاد نمی‌کند

آیت الله رئیسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی و موضع ایران در این خصوص گفت که ما بنا را بر ارتباطات حسنه با همسایگان گذاشتیم و اصل سیاست همسایگی، روابط حسنه است اما به آنها اعتراض جدی داریم زیرا حمایت از مردم فلسطین، با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونسیتی ممکن نیست.

رئیس جمهوری تاکید کرد: مردم فلسطین و غزه از اقدام رژیم صهیونیستی نفرت دارند و قطعاً مردم منطقه با ارتباط کشورهایشان با رژیم صهیونیستی مخالف هستند و به طور رسمی اعلام کردیم هرگونه ارتباط با این رژیم، خنجری از پشت به مردم فلسطین است. معتقدیم این دولت‌ها در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی، سخت در اشتباه هستند.

وی با طرح این سوال که ترور دانشمند هسته ای ایران توسط چه کسانی انجام می‌شود؟ اظهار داشت: این ترورها توسط ایادی رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و معتقدیم ریشه بسیاری از مشکلات در منطقه رژیم صهیونیستی است و اگر این رژیم جای خود نشانده نشود شرارت آن، کشورهای منطقه را فرامی‌گیرد.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: عادی سازی روابط کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی، امنیت ایجاد نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار