آموزش سوادرسانه‌ای،راهکاری برای صیانت ازدانش آموزان،درفضای مجازی

بیرجند(پانا)_ معاون تربیتی بدنی وسلامت آموزش وپرورش خراسان جنوبی گفت:یکی ازمهم‌ترین موضوعاتی که برای صیانت ازدانش آموزان در فضای مجازی مطرح شده،آموزش سوادرسانه است؛افزایش آگاهی والدین وفرزندانشان؛باعث می‌شودکه ازآسیب های این فضامصون بمانند.

کد مطلب: ۱۳۰۲۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش سوادرسانه‌ای،راهکاری برای صیانت ازدانش آموزان،درفضای مجازی

مهدی گلدانی مقدم، در گفتگو با خبرنگار پانا در بیرجند، با اشاره به برگزاری سی وششمین اجلاس سراسری مدیران آموزش وپرورش سراسرکشوراظهارکرد: حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان حقوق کودک بوده و هست.


وی،بابیان این که،اهمیت این موضوع،ودغدغه های ناشی از آن،درسطح کلان،مسئولین آموزش وپرورش رابرآن داشته،تاایجادفرصتهای نوین تربیتی وپرورشی،تحکیم روابط خانه ومدرسه،مدیریت آسیبهای اجتماعی وصیانت ازکودکان در فضای مجازی رادردستورکاراجلاس قرار دهند، عنوان کرد:باشیوع کروناوغیر حضوری شدن فعالیت مدارس،حضوردانش آموزان،درفضای مجازی،واستفاده ازاینترنت،به جدیدترین سرگرمی زندگی ایشان تبدیل شد .


معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به افزایش سرانه حضور دانش آموزان در فضای مجازی، و لزوم ایجاد فضایی امن برای آنها ، خاطر نشان کرد: درست است که این فضا فرصت‌های فراوانی را پیش‌ روی بچه‌ها می‌گذارد، اما در عین حال خطرات خاص خود را هم دارد.


این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی را مقتضیات ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان دانست و تصریح کرد: تهدید تأثیرپذیری از فضای مجازی عمده خطراتی است که به‌دلیل این ویژگی ها، کودکان و نوجوانان، آنان را در معرض خطر قرار می دهد. می‌کند.


معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی،با بیان این که هرچه شکاف اطلاعاتی بین والدین و فرزندان در خصوص فناوری اطلاعات کم تر باشد، تهدیدات و آسیب های ناشی از آن نیزکمترمی شود، اذعان کرد:دراختیارقراردادن بی چون و چرای تلفن همراه به نوجوان باعث شدکه این گروه سنی در کنار آموزش به بسیاری از محتوای دیگر نیز دسترسی پیدا کنند، و کمبود قوانین کنترل کننده منجر به بسیاری از مشکلات برای خانواده‌ها و فرزندانشان شد.


گلدانی مقدم، محدودیت در استفاده دانش آموزان از گوشی تلفن همراه و تبلت برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی را ضروری دانست و اضافه کرد:اولیای خانه و مدرسه باید آموزش‌های لازم را در استفاده از اینترنت به دانش آموزان بیاموزند و نظارت جدی بر روند استفاده آنها از این فضا داشته باشند.


وی، استرس، اضطراب، افسردگی، احساس بی حوصلگی،تنهایی،کاهش تمرکز،تیک‌های عصبی،زودرنجی،پرخاشگری و منزوی شدن را از جمله آسیب های روانی اعتیاد به اینترنت برشمرد و یادآور شد: عوارضی نظیر چاقی، چشمی و عضلانی، به دلیل بی‌تحرکی ناشی از استفاده بیش از حد از گوشی همراه یا کامپیوتر از جمله آسیب‌هایی هستند که جسم دانش آموزان را تهدید می کنند.


به گفته گلدانی مقدم،تبیین الزامات ومعماری شبکه ملی اطلاعات،باهدف ساماندهی فضای مجازی کودک و ایجاد یک زیست بوم محافظت شده در کنار تهیه سیم کارت دانش آموزی جهت استفاده صحیح و فیلترنگ های ایمن، تدوین آموزش های درسی با عنوان آشنایی با مخاطرات فضای مجازی و بهره گیری از ظرفیت همیارمشاورا می تواند تهدیدات و آسیب های ناشی از فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان را کاهش دهد.

خبرنگار دانش آموز پانا: محدثه حسامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار