مرتضی فنونی‌زاده: پیراهن شماره ۴ پرسپولیس نباید بایگانی شود

تهران (پانا) - پیشکسوت پرسپولیس گفت سید‌جلال حسینی یک بازیکن بزرگ ملی و باشگاهی برای پرسپولیس بود که برای ۵ قهرمانی پشت سرهم پرسپولیس خیلی زحمت کشید اما الان باید به نبودن او عادت کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی فنونی‌زاده: پیراهن شماره ۴ پرسپولیس نباید بایگانی شود

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، یورگن لوکادیا مهاجم هلندی به تیم پرسپولیس پیوست. این درحالی است که طی هفته‌های اخیر باشگاه پرسپولیس و رضا درویش از بابت خرید مهاجم خارجی به شدت تحت فشار بودند و شاید با خرید جدید کمی از زیر فشار خارج شده باشند. در همین ارتباط بد ندیدیم با مرتضی فنونی زاده مدافع پرسپولیس در دهه ۶۰ صحبت کنیم که بحث به پیراهن شماره ۴ و خاطرات جالبی هم کشیده شد. این مصاحبه را با این توضیح بخوانید که چند ساعت پیش از اولین بازی پرسپولیس برابر ذوب آهن اصفهان انجام شده است:

بالاخره پرسپولیس مهاجم خرید نظری ندارید؟

خدا را شکر! به هر حال پرسپولیس امسال خریدهای خوبی داشته و فقط مهاجم می‌خواست و امیدوارم این مهاجم هلندی بتواند انتظارات را برآورده کند؟

به نظر شما می‌تواند؟

به هر حال لوکادیا از مکتب فوتبال هلند می‌آید و تا جایی که من خواندم رزومه دارد و دی کارمو نمی‌شود!

بله، شاید یکی از نگرانی‌ها همین موضوع باشد. تجربه نشان داده که در سال‌های اخیر پرسپولیس با خرید امثال تادئو، دی کارمو یا جونیور براندائو در جذب مهاجم خارجی بسیار ناموفق ظاهر شده است؟

نه، این یکی کفترباز نیست اما به هر حال برای هماهنگی با پرسپولیس زمان می‌خواهد. خود من خیلی دوست داشتم پیمان بابایی را از تراکتور تبریز می‌گرفتیم ولی او را نخواستیم تا به استقلال برود.

می‌گویند به خاطر بازی برگشت فصل گذشته با تراکتور و درگیری با امید عالیشاه در تبریز بود که یحیی گل محمدی قید او را زد؟

این که با یک روبوسی قابل حل بود! اتفاقا خوشم می‌آید بازیکنی در زمین پُررو باشد و به قول ما فوتبالی‌ها دریده فوتبال بازی کند. حالا او به تیم رقیب ما استقلال پیوسته است.

آیا پس از خرید لوکادیا، پرسپولیس باز هم مهاجم می‌خواهد؟

مگر چه خبر است؟ مگر ما بارسا هستیم که همیشه با ۳ مهاجم بازی کنیم و باز فوروارد بخریم. الان مهدی عبدی، حامد پاکدل، شرزود تمیروف و لوکادیا را داریم و تازه امید عالیشاه هم می‌تواند در خط حمله بازی کند. به نظر من یحیی گل محمدی باید با همین نفرات کارش را جلو ببرد و انشالله پرسپولیس را به قهرمانی برساند اما خود من یک نگرانی دارم!

بفرمایید؟

من خودم یک مدافع بودم و می‌دانم وقتی یک تیمی‌حتی در بازی‌های دوستانه گل می‌خورد یعنی باید روی بحث دفاعی بیشتر کار کرد. گولسیانی مدافع خوب و با تجربه ای است اما باید با انرژی و انگیزه بیشتری بازی کند. مرتضی پورعلی گنجی هم فکر می‌کنم حدود ۱۵ ماه در بازی‌های رسمی پایش به توپ نخورده است و باید به او زمان داد. ضمن آن که ما علی نعمتی و فرشاد فرجی را هم داریم که این فصل باید بهترین عملکرد را داشته باشند. الحمدالله گلر خوبی مثل علیرضا بیرانوند را هم داریم. بنابراین برای پرسپولیس خوب نیست حتی در دیدارهای دوستانه زیاد گل بخورد.

شاید خداحافظی سید جلال حسینی مزید برعلت شده باشد. او در ۶ سال گذشته ستون خط دفاع پرسپولیس بوده و این تیم خیلی به این بازیکن با تجربه وابسته شده بود؟

درست است. سیدجلال حسینی یک بازیکن بزرگ ملی و باشگاهی برای ما بود که برای ۵ قهرمانی پشت سرهم پرسپولیس خیلی زحمت کشید اما الان باید به نبودن او عادت کنیم. مدافعانی که اسم بردم همگی پتانسیل بالایی دارند و انشالله کار را درمی‌آورند.

اسم سید جلال حسینی وسط آمد و می‌خواهیم بپرسیم چرا هیچ بازیکنی حاضر به پوشیدن پیراهن شماره ۴ او پس از خداحافظی نشد؟

نکند پیراهن شماره ۴ پرسپولیس بایگانی شده است. بایگانی شده است؟!

بعید می‌دانیم!

نباید هم بایگانی شود. سید جلال از علی پروین که گنده تر نیست! الان پیراهن علی آقا را سروش می‌پوشد و شماره ۴ را هم یکی باید بپوشد. می‌خواهم یک خاطره از اولین روزی که پیراهن شماره ۴ پرسپولیس را پوشیدم تعریف کنم. حوصله اش را دارید؟!

بله، شما خیلی خوب خاطره تعریف می‌کنید و این می‌تواند برای مخاطبان هم جالب باشد.

نظر لطف شماست. خوب به خاطر دارم سال ۱۳۶۴ برای اولین بار و در یک بازی رسمی‌به رختکن پرسپولیس رفتم. آن سال من، محمد حسن انصاری فرد و فرشاد پیوس به پرسپولیس آمده بودیم. این تیم با دارایی بازی داشت و من برای نخستین بار وارد رختکن این تیم شدم. پیراهن بازیکنان را محمودخان خوردبین تقسیم می‌کرد. آن روز علی آقا پروین به محمود خان گفت که شماره ۴ را بده به مرتضی! پیراهن را با خوشحالی گرفتم و هنوز در دستم بود که علی آقا پروین خیلی رُک و روراست به من گفت " این پیراهن را قبل از او جعفرکاشانی، بیژن ذوالفقارنسب و مسیح مسیح نیا در پرسپولیس پوشیده اند. الان تو می‌پوشی و اگر لیاقت داشتی تا روزی که در پرسپولیس هستی این پیراهن مال تو می‌شود و اگر لیاقت نداشتی و ضعیف بودی بعد از بازی با دارایی آن را از تو پس می‌گیریم!"

جدا این حرف را زد؟!

بله، علی پروین با هیچ کس تعارف نداشت. اتفاقا خدا کمک کرد و من یکی از بهترین بازی‌های خودم در پرسپولیس را مقابل دارایی انجام دادم و خدا را شکر تا روزی که در پرسپولیس بودم این پیراهن را پوشیدم. الان هم این پیراهن شماره ۴ را باید یک جوان لایق و شایسته بپوشد همان طور که من کیف می‌کردم وقتی خود همین یحیی گل محمدی این پیراهن را در پرسپولیس و تیم ملی می‌پوشید.

تا ساعاتی دیگر بازی ذوب آهن و پرسپولیس در اصفهان برگزار می‌شود. پیش بینی می‌کنید این دیدار با چه نتیجه ای به اتمام برسد؟

انشالله ۲ برصفر می‌بریم!

چه کسانی گل می‌زنند؟

یکی را گولسیانی می‌زند و آن یکی را مهدی عبدی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار