سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

برای آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در مناطق دورافتاده، آموزش و پرورش از بخش خصوصی کمک بگیرد

امروزه مهارت‌آموزی در ایران صرفاً یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است‌

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای احداث هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای می‌تواند از بخش خصوصی کمک بگیرد، عنوان کرد که این نهاد می‌تواند برون‌سپاری کند و اگر احداث هنرستان هزینه دارد، بعد از آمایش منطقه‌ای و بررسی اینکه در چه منطقه‌ای چه رشته‌ای نیاز دارد از بخش خصوصی بخواهد به مدت یک سال آن رشته خاصی را آموزش دهد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
برای آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در مناطق دورافتاده، آموزش و پرورش از بخش خصوصی کمک بگیرد

سال‌ها پیش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با شعار دستیابی به اشتغال زودهنگام پا به عرصه آموزش و پرورش گذاشتند اما زمان زیادی نگذشت که آنچه در باور عموم جا افتاد این بود که این مراکز جای بچه تنبل‌های مدارس است و بس. آن زمان هنوز کسی به مشکل نبود تجهیزات و نبود تنوع رشته در مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش فکر نمی‌کرد. ماجرا از آن‌جایی شروع شد که هر کسی ریاضی ضعیفی داشت یا معدل کمی می‌گرفت فوری با برچسب کم‌هوش بودن وی را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش سوق می‌دادند. همه‌چیز در نطفه از دست رفت. رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش فرصتی برای رونق اقتصاد در این روزهای بی‌رونقی بود که غنیمت شمرده نشد و نتیجه این شد که این روزها شاهد ناامیدی دانش‌آموزان از کارآیی رشته ریاضی و هجوم آن‌ها به رشته تجربی هستیم.

هنرستان‌ها راه میان‌بر ورود به بازار کار

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه کسانی‌که در هنرستان‌ها درس بخوانند لزوماً نیاز به دانشگاه رفتن ندارند، اظهار کرد: «لازم نیست یک فرد سال‌ها به دانشگاه برود و بعد تازه بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شود. آنچه فرد در هنرستان یاد می‌گیرد قطعاً در دانشگاه نمی‌آموزد.»

وی افزود: «کسانیکه در هنرستان یا مراکز فنی و حرفه‌ای درس‌ خوانده‌اند حتی اگر وارد دانشگاه شوند، پیش از آن مهارت کار کردن را پیدا کرده‌اند.»

بی‌عدالتی در توزیع ثروت میان رشته‌های مختلف

مرحبا دلیل عدم استقبال خانواده‌ها و دانش آموزان از رشته‌های فنی را در نحوه توزیع ثروت میان رشته‌های مختلف عنوان کرد و گفت: «خانواده‌ها به ثروتی که پزشک‌ها به دست می‌آورند فکر می‌کنند اما با غافل از اینکه اکنون با سیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان پزشکی روبه‌رو هستیم که در آینده جایگاهی در بازار کار ندارند. این تفکر اشتباه است زیرا امروز مهارت‌آموزی در کشور ایران صرفاً یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. تمایل بی‌رویه به رشته‌های تجربی برای پزشک‌شدن به این دلیل است که در تصور عامه، پزشک‌ها از وضعیت اقتصادی و درآمدی خوبی برخوردارند. اما دلیل این تصور این است که صداوسیما و اصحاب رسانه و غیره تبلیغ‌های بسیار مثبتی روی فعالیت پزشکان داشته و خیلی کمتر یک کارآفرین مهندس که توانسته در شکوفایی اقتصادی موفق باشد را نشان نمی‌دهند.»

باید فرهنگ کار و مهارت‌آموزی در جامعه جا بیافتد

مرحبا گفت: «ما باید قبل از همه این‌ها فرهنگ کار و مهارت‌آموزی را در جامعه جا بیاندازیم و مردم متوجه شوند که دولت دیگر میزی ندارد تا به مردم بدهد و حتی بسیاری از بیمارستان‌های دولتی در حال واگذاری به بخش خصوصی‌اند و آن‌قدر رابطه عرضه و تقاضا متعادل می‌شود که نیازمند این تعداد بالای پزشک نیستیم.»

تجهیزات سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور باید به‌روز باشد

وی با اشاره به این تصور که مراکز فنی و حرفه‌ای تجهیزات ندارند، گفت: «ما در کنار آموزش‌وپرورش سازمانی داریم با عنوان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور. این سازمان دارای استانداردهای به‌روز و بین‌المللی است. تجهیزات این سازمان باید به‌روز شود‌ در غیر این‌صورت استانداردی که دارند فاقد اعتبار می‌شود و مردم می‌توانند به‌صورت رایگان از مهارت‌های مورد آموزش این مراکز استفاده کنند. هنرستان‌های ما اگر تجهیزات مطلوبی ندارد اما تجهیزات کافی دارند و این‌گونه نیست که این تجهیزات در حد پایینی باشد.»

راه‌حل در آشتی بخش خصوصی و فنی و حرفه‌ای‌ها

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «برون‌سپاری یعنی وقتی آموزش و پرورش می‌بیند نمی‌تواند در جایی هنرستان احداث کند و هزینه دارد، بخش خصوصی را بیاورد و بگوید ما آمایش منطقه‌ای انجام داده‌ایم و در این منطقه می‌خواهیم به مدت یک سال رشته خاصی را آموزش دهیم. سال آینده تنوع رشته‌ای ایجاد کرده و رشته دیگری می‌آورد. اگر اقلیمی کشاورزی است رشته‌های کشاورزی را جا می‌اندازد و در اقلیم دیگری ممکن است پرورش اسب جای کار داشته باشد.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای آشتی بخش خصوصی با آموزش فنی و حرفه‌ای در مدارس یک‌ راه‌حل میان‌بر پیشنهاد کرد و گفت: «باید یک ارتباط تنگاتنگی میان آموزش‌های رسمی آموزش و پرورش و آموزش‌های غیررسمی آموزش و پرورش که متولی آن سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است برقرار شود. در ضلع دیگر نیز صنایع کوچک و بزرگ و شهرک‌های صنعتی و شرکت‌هایی که در کشور نیازمند نیروی انسانی موردنیاز هستند به هم پیوند بخورند. باید از تکنولوژی روز و سامانه‌های مجازی استفاده شود تا مشخص شود در کدام استان فرد مهارت آموخته منتظر اشتغال است و بتوان این افراد را جذب کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار