شیوه‌های کلاهبرداری در بستر «شاد»؛ دانش‌آموزان هشیار باشند

چتر حمایتی پلیس فتا از شبکه شاد افزایش یافت

تهران (پانا) - اخیرا بسیاری از دانش‌آموزان و حتی والدین آنها که جزو کاربران شبکه «شاد» هستند فریب کلاهبرداران را خورده‌اند و حساب‌های بانکی آنها خالی شده است. پلیس بارها به کاربران شبکه‌های مجازی هشدار داده و لازم است دانش‌آموزان، والدین و معلمان نکات امنیتی را در استفاده از این برنامه بدانند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

کد مطلب: ۱۲۹۴۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌های کلاهبرداری در بستر «شاد»؛ دانش‌آموزان هشیار باشند

«متاسفانه حساب کاربری شما به دلیل استفاده نادرست حذف خواهد شد برای جلوگیری از حذف شدن کارهای زیر را انجام دهید: ابتدا شماره تلگرام خود را برای ما ارسال کرده سپس ربات دیگر ما برای شما کدی ارسال می‌کند، آن کد را کپی کرده و برای ما بفرستید تا از حذف شدن اکانت خود جلوگیری کنید.» این پیام شیادانی است که طی روزهای اخیر برای بسیاری از کاربران شبکه شاد ارسال شده است.

شیادان از طریق پیام مذکور توانسته‌اند بیش از 100 نفر از کاربران را فریب دهند و ۲ میلیارد تومان نیز کلاهبرداری کنند. به گفته پلیس فتا تعداد شاکیان پرونده کلاهبرداری رو به افزایش است که نشان می‌دهد پیام جعلی شیادان توانسته قربانیان زیادی را به دام بیاندازد و همچنان تعداد بیشتری از مردم که عموما مخاطبان آن‌ها دانش‌آموزان هستند را فریب دهد.

مهم‌ترین بستر انتشار بدافزارهای تلفن همراه شبکه‌های اجتماعی است، بر این اساس مجرمان سایبری با ساخت و بارگذاری برنامه‌های جعلی شاد و با تبلیغات گسترده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان را به نصب نرم‌افزار جعلی شاد تشویق کرده و در پی سرقت اطلاعات شخصی آنها هستند.

همچنین مجرمان سایبری ضمن ایجاد صفحات فیشینگ و ارسال لینک‌های جعلی با انجام تبلیغات فریبنده از قبیل بسته‌های اینترنتی رایگان یا شارژهای شگفت انگیز و ارزان برای تلفن همراه در شبکه‌های اجتماعی، اعتماد معلمان و دانش‌آموزان را به خود جلب کرده و اقدام به سرقت اطلاعات بانکی‌ معلمان و اولیاء دانش‌آموزان کرده و حساب بانکی‌شان را خالی می‌کنند.

پلیس فتا به معلمان و دانش آموزان هشدار داده که هرگز فریب این‌گونه تبلیغات را نخورند و برای دریافت هرگونه بسته اینترنت رایگان مخصوص آموزش، فقط از طریق سایت‌های اعلامی از طریق رسانه ملی یا وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند و از خرید در درگاه‌های مشکوک یا ثبت‌نام در دیگر سایت‌ها بپرهیزند.

شیوه‌های کلاهبرداری در بستر «شاد»

لازم است والدین و دانش‌آموزان نسبت به شیوه‌های کلاهبرداری که بارها از سوی پلیس فتا اطلاع‌رسانی شده است، هوشیار باشند تا فریب کلاهبرداران را نخورند. یکی از این شیوه‌ها کلاهبرداری به بهانه آپدیت اپلیکیشن شاد است. در این شیوه، برنامه جعلی از برنامه شاد ساخته شده و به صورت گسترده لینک آن در فضای مجازی می‌چرخد و از کاربران می‌خواهد تا آن را در گوشی خود نصب کنند. وقتی فردی این لینک جعلی را در گوشی خود نصب کند به صورت ناخواسته اطلاعات خود را در اختیار شیادان مجازی قرار می‌دهد، بعد از نصب و به‌روزرسانی این برنامه جعلی، اطلاعات گوشی از جمله، عکس، فیلم، پیامک و مخاطبین گوشی در اختیار سایرین قرار می‌گیرد. این در حالی است که بارها پلیس فتا و کارشناسان فضای مجازی اعلام کرده‌اند که برای بروزرسانی برنامه شاد به لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اعتماد نکرده و به هیچ عنوان روی این لینک‌ها نباید کلیک کرد.

نحوه تشخیص شاد واقعی از جعلی

*این برنامه رایگان است

*لینک بروز رسانی شاد در فضای مجازی پخش نمی‌شود

*تنها راه بروزرسانی اپلیکیشن شاد، مراجعه به وب‌سایت shad.ir است

البته اخیرا پلیس فتا با راه‌اندازی کانال رسمی خود در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) چتر حمایتی خود را وسیع‌تر کرده است تا اقدامات امنیتی در بستر این شبکه افزایش یابد. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: درست است که برنامه آموزشی شاد با کاربرد آموزشی تعطیل شده است، اما همچنان به عنوان یک پیام رسان اجتماعی فعال است و بسیاری از دانش‌آموزان در آن فعالیت دارند. این پیام رسان همچون سایر پیام رسان‌ها از جمله اینستاگرام و تلگرام فعالیت دارد و همان طور که مجرمان در این شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند از طریق پیام‌رسان شاد نیز اقدام به کلاهبرداری می‌کنند به‌ویژه اینکه این شیادان می‌دانند بیشتر دانش‌آموزان در این پیام‌رسان فعال هستند و با دوستان خود در ارتباطند.

توصیه پلیس فتا به والدین

وی در توصیه به شهروندان تاکید می‌کند: نباید به افراد غریبه در شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرد و مطمئن باشید که هر جا نرم افزار و لینکی برای شما ارسال شد آن هم با تلفن شخصی یا اکانت‌های شخصی، یقین کنید که در معرض یک کلاهبرداری هستید.

- والدین در حین آموزش آنلاین باید همراه فرزندانتان باشید، آن‌ها را در فضای مجازی به حال خـود رها نکنید و بدون دلیل تجهیزات هوشمند را در اختیار فرزند قرار ندهید.

- اگر نتوانستید تجهیزات هوشمند مـجزا برای فرزندان خود تهیه کنید و مجبور شدید گوشی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید، حتما فیلترشکن یا پروکسی‌ها را غیرفعال کرده تا دسترسی فرزندان به محتوای نامناسب محدود شود.

- از آنتی‌ویروس مناسب و به روز در تجهیزات هوشمند استفاده کنید.

- خانواده‌هایی که لپ‌تاپ یا سیستم خانگی دارند آن را در یک فضای مناسب قرار دهند. مـیز و صندلی مناسب برای دانش‌آموز خود تهیه کنند و نحوه نشستن و قرار گرفتن در مقابل رایانه یا گوشی هوشمند را به آن‌ها آموزش دهند.

- زمان فراگیری آموزش را مدیریت کنید.

- افرادی که از وب کم استفاده می‌کنند حتما مطمئن شوند که به‌محض پایان آموزش، ارتباط تصویری قطع‌ شده باشد.

- به بچه‌ها آموزش دهید به افراد ناشناس در این فضا یا سایر شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنند و وارد هر لینک ناشناس در شبکه‌های اجتماعی نشوند.

- والدین از نصب پروکسی، فیلترشکن از سوی دانش‌آموزان جلوگیری کنند چرا که نصب و اجرای این نرم‌افزارها سطح دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتواهای نامناسب باز کرده و باعث آسیب‌های روحی و روانی دانش آموز می‌شود.

فعال سازی احراز هویت دو مرحله‌ای

سرهنگ داوود گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت نیز ضمن توصیه‌ به دانش آموزان و والدین در استفاده از شبکه‌های اجتماعی بویژه برنامه شاد برخورداری از احراز هویت دو مرحله‌ای را الزامی دانسته و می گوید: پلیس قوی‌تر از گذشته در کنار والدین و دانش آموزانی است که از نرم افزار شاد استفاده می‌کنند و تلاش دارد فضایی امن را رقم بزند.

دانش‌آموزان همیار پلیس فتا باشند

بر این اساس، دانش‌آموزان می‌توانند با پلیس فتا در شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) به نشانی http://shad.ir/policefata علاوه بر دریافت آموزش‌های لازم برای تأمین امنیت و ایمنی خود در فضای مجازی، به عنوان همیار با پلیس فتا همکاری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار