یک روانشناس کرجی در گفت‌وگو با پانا:

برنامه‌ریزی صحیح اوقات‌فراغت، برای نوجوانان بیش از هر قشری ضرورت دارد

کرج (پانا) - یک روانشناس ارشد بالینی درخصوص پر کردن اوقات‌فراغت دانش‌آموزان از نگاه خانواده‌ها عنوان کرد اوقات‌فراغت، به یکی از مهمترین بخش‌های زندگی نوجوانان تبدیل شده است، بنابراین اوقات‌فراغت و برنامه‌ریزی صحیح برای کسانی که سال‌های نوجوانی عمر خود را پشت سر می‌گذارند، از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

کد مطلب: ۱۲۹۳۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی صحیح اوقات‌فراغت، برای نوجوانان بیش از هر قشری ضرورت دارد

همه انسان‌ها در هر سن و جایگاهی، نیاز دارند که فارغ از مشغله‌های کاری و تحصیلی، زمان‌هایی را به خود اختصاص داده تا بدین ترتیب حالشان بهتر شده و سلامت و شاد باشند. به همین دلیل است که با فرارسیدن فصل تابستان، یکی از موضوعات قابل توجه این روزها در خانواده‌ها اوقات فراغت فرزندانشان و چگونگی پر کردن آن است. در این بین پرسش‌هایی برای والدین به وجود می‌آید که چگونه می‌بایست اوقات‌فراغتی مفرح، سالم و در عین حال مفیدی برای فرزندانشان به ویژه نوجوانان فراهم کنند. آیا علاوه بر ثبت‌نام فرزندان در کلاس‌های متنوع تابستانه تفریحات لذت‌بخش و کم‌هزینه‌تری نیز وجود دارد.

مریم شکوری، روانشناس ارشد بالینی استان البرز در خصوص اوقات‌فراغت دانش‌آموزان از نگاه خانواده در گفت‌وگو با پانا گفت: «اوقات‌فراغت، برای کسانی‌که سال‌های نوجوانی عمر خود را پشت سر می گذارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا نوجوانان برای کشف هویت، علایق و تفریحات خود به وقت آزاد و در کنار دوستان بودن نیاز دارند. آنها بدین ترتیب روابط خود را شکل می‌دهند، به شناخت بهتری از خود و چیزهایی که در زندگی می‌خواهند می‌رسند و حتی با شناخت علائق خود و کسب مهارت در آنها، برای زندگی بزرگسالی آماده شده و می‌توانند همین علاقه‌مندی‌های ساده را به یک موفقیت بزرگ در آینده تبدیل کنند.»

وی در ادامه افزود: «باید در نظر داشت درست به همان اندازه که اوقات فراغت مهم است، نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن نیز اهمیت دارد. اوقات‌فراغت در دوره نوجوانی، مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. یعنی در صورت مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته و علاوه بر خوب کردن حال نوجوان، منجر به شکوفاشدن استعدادهای او نیز شود و البته از سوی دیگر، در صورت فقدان برنامه‌ریزی صحیح، می‌تواند به شدت آسیب‌زننده باشد و زمینه فساد، انحراف و شکست نوجوان را فراهم کند.»

این روانشناس ارشد بالینی همچنین نقش والدین را به عنوان سکانداران خانواده از همه مهمتر و پررنگ‌تر دانست و اظهار کرد: «والدین باید بدانند که اوقات فراغت می‌تواند فرصتی طلایی برای تقویت روابط میان آنها و نوجوانشان باشد. آن هم نوجوانی که به لطف تغییرات پیچیده این دوران، مانند آهویی گریزپا از محیط خانه و خانواده فراری است و تمایل دارد تا بیشتر اوقات خود را در بیرون از منزل سپری کند. پس از این شانس و فرصت نهایت استفاده را برده و به بهترین شکل برای آن برنامه‌ریزی می‌کند.»

شکوری، اولین قدم برای این برنامه‌ریزی را شناسایی تفریحات مورد علاقه فرزند و اهمیت به آن دانست و بیان کرد: «همه ما علایق و تفریحات متفاوتی داریم و این مساله در مورد نوجوانان هم صدق می‌کند. وقت‌گذرانی با دوستان، رفتن به مهمانی، بازی کردن و رفتن به کلوپ‌های بازی، چت کردن و گشتن در فضای مجازی، تماشای فیلم و یا حتی خواندن کتاب و رمان، تمرین برای انجام حرکات ورزشی در پسران از جمله محبوب‌ترین کارهایی هستند که نوجوانان در اوقات‌فراغت خود آنها را انجام می‌دهند. شما به عنوان پدر و مادر، باید تلاش کنید تا فعالیت محبوب و مورد علاقه فرزندتان را شناسایی کرده و با جهت‌دهی مناسب آنها را به مسیری هدایت کنید که کمترین آسیب را به همراه داشته و منتهی به پیشرفت و موفقیت نوجوان شود.»

این روانشناس همچنین در ادامه اضافه کرد: «برای وقت‌گذرانی در کنار هم، لازم نیست حتما هزینه زیادی صرف کرده و یا کار خیلی خاصی انجام دهید. گاهی تنها با صرف زمان در کنار هم و درست کردن یک غذای مورد علاقه و یا حتی یک خوراکی جدید، می توان از اوقات فراغت به بهترین شکل ممکن بهره برد.»

وی در رابطه با گذراندن زمان آزاد در بیرون از منزل تشریح کرد: «رفتن به پارک، تماشای فیلم در سینما، گشت و گذار در موزه، رفتن به مراکز خرید یا حتی استخر، بسته به علائق شما و فرزندتان، گزینه های جذاب و در دسترس و خوبی هستند که می توانند هر دوی شما را حسابی سرگرم کرده و در عین حال به افزایش صمیمیت بین شما کمک قابل توجهی کند.»

شکوری در ادامه از دیگر گزینه‌های مفید و سازنده در اوقات فراغت نام برد و گفت: «مهارت‌آموزی، رفتن به سفرهای کوتاه مدت و یا ترتیب پیک‌نیک‌های کوچک خانوادگی و اختصاص زمانی هرچند کوتاه برای بازی با یکدیگر از دیگر فعالیت‌های شاد و سالمی هستند که قادر به انجام آن هستید.»

وی همچنین در رابطه با وقت‌گذرانی نوجوان با همسالانش عنوان کرد: «این طبیعی است که نگران تاثیر همسالان بر فرزند خود باشید، اما نباید فراموش کرد که بچه ها به وجود چنین روابطی نیاز دارند. پس به وقت‌گذرانی فرزند نوجوانتان با دوستانش احترام بگذارید. به جای مقابله و مخالفت کردن، تلاش کنید تا به صورت نامحسوس بر اوضاع نظارت داشته باشید. به عنوان مثال در منزل خودتان مهمانی ترتیب داده و دوستان فرزندتان را دعوت کنید، یا اینکه حتی به مرور و با بیشتر کردن رفت و آمدها با دوستان فرزندتان صمیمی شده و به آنها نزدیک‌تر شوید. با این کار اعتماد نوجوان خود را جلب کرده و از میزان نگرانی‌هایتان نیز کم می‌شود.»

این روانشناس ارشد بالینی در پایان یادآوری کرد: «در کنار همه این موارد، به یاد داشته باشید که حتما پیش از انجام هر کاری برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان، با فرزند خود در مورد آن صحبت و برنامه‌ریزی کنید. دلبند شما دیگر یک کودک کوچک نیست و برای خود نظرات و عقایدی دارد که قابل احترام هستند. بنابراین، با هم برای پر کردن اوقات‌فراغت برنامه‌ریزی کنید تا به بهترین نتیجه برسید.»

دانش‌آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار