کارشناس امور تربیتی و مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

نقش کلیدی والدین پس از اتمام کنکور؛ برای کاهش نگرانی‌های پس از آزمون چه باید کرد؟

تهران (پانا) - حمایت والدین نقش پررنگی در کاهش اضطراب در کنکوری‌ها دارد، اما برخی واکنش و رفتارهای ناآگاهانه از سوی والدین پس از اتمام آزمون، موجب اضطراب ماندگار در داوطلب می‌شود که به گفته کارشناس امور تربیتی و مشاور تحصیلی برخورد واقع‌گرایانه و منطقی خانواده موجب می‌شود که داوطلب کنکور از شکست در آزمون درس بگیرد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نقش کلیدی والدین پس از اتمام کنکور؛ برای کاهش نگرانی‌های پس از آزمون چه باید کرد؟

والدین، نقش مهمی در ساختن آینده فرزند کنکوری خود دارند. رفتارهایی وجود دارند که شاید در نگاه اول بی تاثیر به نظر برسند، اما با کمی تامل بیشتر، آثار تخریبی آن نمود پیدا می‌کند. فشار روانی والدین بر دانش‌آموزان کنکوری می‌تواند هر نوع فعالیتی را مختل کند. این اضطراب، قبل از برگزاری کنکور آغاز می‌شود و تا زمان اعلام نتایج نیز همراه داوطلب ادامه دارد. حمیده اطهری‌نژاد، کارشناس امور تربیتی و مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه برخورد صحیح والدین با فرزندان کنکوری خود بعد از اتمام کنکور تا زمان اعلام نتایج گفت: «چند سالی است که داوطلبان کنکور شرایط متفاوتی را به دلیل شیوع بیماری کرونا تجربه کرده‌اند که در استرس و اضطراب آنها نقش دارد و این شرایط موجب شده صدماتی روحی به داوطلبان وارد شود. این در حالی است که والدین نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند شرایط فرزند خود را پس از برگزاری کنکور، مدیریت کنند. نحوه مدیریت نیز کاملا به شناخت والدین از فرزندشان بستگی دارد.»

این کارشناس امور تربیتی و مشاوره تحصیلی افزود: «ممکن است بسیاری از داوطلبان کنکور، پس از اتمام آزمون یا حتی پس از اعلام نتایج اولیه به نتیجه مطلوب خود نرسند که این مساله در خانواده‌هایی که دانش‌آموز را تحت فشار قرار می‌دهند، می‌تواند آسیب‌زا باشد از این جهت که بسیاری از والدین آینده تحصیلی در رشته‌ای خاص را به فرزند خود تکلیف کرده‌اند.»

وی با بیان اینکه کنکور یک ماراتن علمی است و شکست در آن به معنای از دست دادن نیست، گفت: «والدین و داوطلبان باید بدانند وقتی نتیجه دلخواه خود را به دست نیاورده‌اند هیچ چیز را از دست نداده‌اند و می‌توانند سال آینده در این آزمون شرکت کنند. والدین باید بدانند برخورد نادرست با فرزند کنکوری که از آزمون ناکام مانده است، موجب می‌شود تا او دچار سرخوردگی شود و در برخی موارد نیز این رفتارها منجر به آسیب‌های پرخطر می‌شود.»

اطهری‌نژاد در ادامه تاکید کرد: «والدین نقش مهمی در نحوه برخورد با فرزند کنکوری به ویژه در ایام پس از آزمون دارند و حتما باید رفتاری عاقلانه و منطقی با فرزند خود داشته باشند و از برخورد تند با فرزندشان پرهیز کنند. والدین نه تنها نباید فرزندان کنکوری خود را سرزنش کنند بلکه باید به آن‌ها دلداری و آرامش هم بدهند و به آن‌ها بگویند با توجه به شرایط نتیجه خوبی را به دست آورده و می‌توانند با آغاز مجدد درس خواندن، استفاده از تجربه سال گذشته خود، کمک گرفتن از دوستان، معلمان و برنامه‌ریزی بهتر موفق شوند و به نتیجه دلخواه خود برسند.»

وی اضافه کرد: «والدین باید به فرزند کنکوری خود بیاموزند که ناکامی در کنکور به اندازه از دست دادن سلامتی و مرگ و میر بزرگ نیست و می‌توانند با تلاش، مساله را جبران کنند.»

این مشاور تحصیلی گفت: «والدین برای کاهش اضطراب در فرزند باید از سوال پرسیدن در زمینه نتیجه آزمون خودداری کنند و اجازه دهند تا داوطلب خود نتیجه را بازگو کند. در عین حال از سرزنش و مقایسه پرهیز کنند زیرا ممکن است این نگرانی‌ها تا اعلام نتایج در فرزند باقی بماند و موجب آسیب روحی و جسمی او شود. در واقع حساسیت بیش از حد والدین در مورد قبولی فرزندانشان در کنکور می‌تواند عاملی برای ایجاد مشکلات روحی و روانی شود و آنان را برای ادامه مسیر زندگی ناامید کند.»

اطهری‌نژاد تصریح کرد: «خانواده‌ها باید به فرزندانشان بیاموزند که نباید سرنوشت خود را با کنکور گره بزنند. برخورد واقع گرایانه و منطقی خانواده موجب می‌شود که داوطلب کنکور از شکست در آزمون درس بگیرد. خانواده می‌تواند علت‌های شکست را با فرزند خود بازبینی کند و ناراحتی‌های او را به حداقل برساند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار