یک مشاور خانواده در گفت‌‌وگو با پانا:

اصلاح زیرساخت‌ها راهی مناسب برای فرزند‌آوری

تهران (پانا) - کارشناس مسائل زنان و مشاور خانواده به مسائل، انتقاد‌ها و راهکار‌هایی در باب فرزند‌آوری پرداخته و اصلاح زیر‌ساخت‌های شهری که مناسب مادر و فرزند باشد را مهم‌ترین این راهکار‌ها عنوان می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح زیرساخت‌ها راهی مناسب برای فرزند‌آوری

معصومه آقایی، کارشناس امور زنان و مشاور خانواده در خصوص اهمیت جمعیت و مشکلاتی که منجر به کاهش فرزند‌آوری شده، عنوان می‌کند: «بعد از فرهنگ‌سازی قوی و همه جانبه در حوزه جمعیت با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» حتی پس از تغییر رویکرد نظام، همچنان فرهنگ فرزند کمتر و ترس از فرزندآوری، بر تفکر و تصمیم خانواده‌ها سایه افکنده است. تغییر فرهنگ و رویکرد فرآیندی که نیاز به زمان دارد و به یکباره به‌ وجود نمی‌آید به ویژه اینکه از ارکان مختلف نظام صدای واحدی هم به گوش نرسد. مثلا مقام معظم رهبری طی یک سخنرانی به صورت واضح و شفاف موضع خود را اعلام می‌کنند، حتی عذرخواهی می‌کنندکه دعوا و اختلاف پایان یابد و مسئولین امر پا به عرصه اقدام و عمل در این رابطه بگذارند؛ اما آیا بقیه ارکان نظام همراهی می‌کنند؟»

وی در پاسخ به اینکه آیا قوه مقننه قوانین مرتبط با موضوع فرزند‌آوری را اصلاح و یا قوانین مورد نیاز را مصوب کرده است، با طرح چند پرسش در خصوص دلایل عملیاتی نشدن این موضوع توسط دستگاه‌های مختلف بیان می‌کند: «همین قانون جوانی جمعیت که مصوب شده است و نسبتا هم قانون خوبی است هرچند باگ‌ها و ایراداتی دارد که باید مرتفع شود، چرا جزو قوانین معطل شده است؟ به‌ عنوان مثال، وزارت بهداشت وظایف خود را در جهت پذیرفتن فرهنگ تعدد فرزندان و ارائه خدمات پزشکی به فرزندان دوم به بعد بدون توهین و تحقیر و ...درست انجام می‌دهد؟ در حوزه سقط جنین که سالانه تعداد چشمگیری را شامل می‌شود و به شدت می‌تواند در حوزه افزایش جمعیت موثر باشد، چه کار جدی اتفاق افتاده است؟ بانک مرکزی تسهیلات ویژه و حتی مصوب شده در این زمینه را به درستی عملیاتی می‌کند؟ اگر بله، تا چه حد بر بانک‌ها نظارت دارد که تخلف نکنند و تسهیلات را همانطور که ابلاغ شده در اختیار مردم قرار دهند؟ صدا و سیما، رسانه‌ها و متصدیان فرهنگ کشور چقدر به این موضوع پرداخته‌اند؟ به همان اندازه که به «فرزند کمتر، زندگی بهتر» پرداختند؟ قطعاً آنطور که باید این اتفاقات عملی نشده است.»

آقایی در ادامه به بیان راهکار‌هایی پرداخت و افزود: «در حوزه فعالیتی خود به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق حتی با وجود بهترین قوانین و... بدون حضور فعال رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های همسو که خودشان دغدغه این موضوع را دارند، اتفاق موثری نخواهد افتاد. از طرفی پیشنهاد می‌کنم چندین نماینده مجلس برای این موضوع به خط شوند تا بصورت مداوم در این رابطه نطق، سوال و...داشته باشند.»

وی ادامه داد: «حمایت واقعی بصورت مادی و معنوی(نیازسنجی و پاسخگویی به دغدغه‌های فرهنگی و تربیتی و...) از فرزند‌آوری و رسانه‌ای شدن آن قطعا موثر خواهد بود. همچنین اصلاح زیرساخت‌های شهری که مناسب مادر و فرزند باشد هم بسیار اثرگذار خواهد بود. ایجاد فضاهای مناسب مادر- فرزندی مثل باشگاه‌های ورزشی، اماکن تفریحی، آموزشی و... که مادران، فرزندان را مانع آرامش و آسایش و رشد خود نبینند نیز از دیگر راهکارهاست.»

آقایی در پایان الزام به اجرای این امر را خواستار شد و گفت: «مسئولین نظام اعم از سه قوه و زیرمجموعه‌هایشان باید ملزم به این امر شوند. زیرا اگر این امر از بالا اصلاح شود، کار و حصول نتیجه در پایین و کف جامعه بسیار راحت‌تر خواهد بود.»

دانش آموز خبرنگار: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار