قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی:

تعصب روی هیچ نمادی پذیرفته نیست و فقط حفظ هویت سازمان دانش‌آموزی اولویت دارد

عبادتی: به فعالیت تشکیلاتی سازمان ایمان دارم/ مربیان باید هر برنامه‌ای برای خوشبختی فرزندان‌شان دارند، برای دانش‌آموزان پیشتاز هم در نظر بگیرند / می‌توانیم با ۳۰ هزار عضو واقعی و ۴ هزار مربی کارآمد، عرصه فعالیت سازمان را در سراسر کشور شخم بزنیم/ پیشتاز بودن فقط به شعار نیست

شیراز (پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور با تاکید بر اینکه بازآرایی فعالیت‌های سازمان در دستور کار است، گفت این بازآرایی باید با مشارکت و همراهی چهار ضلع مربیان، پیشکسوتان، دانش‌آموزان و کارشناسان بیرونی انجام شود، نه توسط منِ پشت میزنشین.

کد مطلب: ۱۲۸۹۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تعصب روی هیچ نمادی پذیرفته نیست و فقط حفظ هویت سازمان دانش‌آموزی اولویت دارد

حسین عبادتی در جمع مربیان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی استان فارس، بعد از شنیدن صحبت‌ها، دغدغه‌ها، نقدها و پیشنهادات مربیان برای ارتقای تشکیلات پیشتازان، اظهار داشت: «می‌خواهم این سوال را مطرح کنم که آیا تاکنون فکر کرده‌اید محتواهای ارائه شده به پیشتازان از جمله چوب و گره، جهت‌یابی و... تا چه انداه مورد نیاز نوجوانان و جوانان امروزی است و آیا آنها این موارد را با نگاه جدی دنبال می‌کنند یا فقط با نگاه سرگرمی؟»

وی تاکید کرد: «نباید در قاب خاطراتمان بمانیم و بر روی نمادها متعصب باشیم، بلکه حفظ هویت اصلی برای ما مهم و در اولویت است. بنابراین همه باید برای حفظ هویت تلاش کنیم و ما نیز به دنبال حفاظت از این هویت هستیم.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد: «من تعصب روی هیچ نمادی را قبول ندارم و تنها تعصب بر روی هویت سازمانی مورد قبول است. اگر بین هویت و نماد دچار تعارض شدیم، هویت باید بماند.»

وی در ادامه با خواندن غزلی از یک شاعر اهل زنجان و نیز با اشاره به صحبت‌های حاضران در جلسه گفت: «نظرات همه شما به‌جا بود، اما من دوست دارم وقتی در یک جمع صمیمی و کاری هستیم فارغ از ملاحظات حرف‌های واقعی بزنیم که خدا را هم خوش بیاید.»

عبادتی تصریح کرد: «من در این جلسه می‌توانم دو نقش متفاوت از خود بروز دهم. یک حسین عبادتی باشم که چند شعار قشنگ بگوید و مقداری امید بدهد و شما هم با دستان تشکیلاتی تشویق کنید. سپس با افتخار عکس همراه با لبخند بگیریم و برویم. بعد هم که کاری از پیش نرفت، با کار تبلیغاتی بگویم این و آن نگذاشتند و من می‌دانستم که از اول نمی‌شود! اما می‌توانم خلاف این حالت، یک حسین عبادتی دیگر باشم که صراحتا می‌گوید بخشی از این حرف‌ها درست است و می‌شود کار کرد و یا مثلا به موارد دیگری که گفتید نقد دارم یا فلان مطلب امکان اجرا ندارد و با هم کمک کنیم تا عملیاتی بشود.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی در ادامه تاکید کرد: «اما دوست دارم حسین عبادتی دوم باشم و همه ما با یکدیگر صادق باشیم؛ تا جایی که بین ما هیچ ملاحظه‌ای غیر از کار و فعالیت و هدف مشترک‌مان نباشد.»

* این مسئولیت‌ها رنگ‌هایی هستند که به ما نقش می‌دهند

وی ادامه داد: «اعتقاد دارم بازآرایی فعالیت‌های سازمان و بازطراحی برخی نمادها باید به طوری جدی در سازمان دانش‌آموزی دنبال شود؛ اما نه توسط من که پشت میز هستم، بلکه این بازآرایی نیازمند همراهی و مشارکت چهار ضلع مربیان، پیشکسوتان، دانش‌آموزان و کارشناسان بیرونی است.»

عبادتی با تاکید بر اینکه اگر پیشنهاد وزارتخانه برای من، مسئولیتی در خارج از سازمان دانش‌آموزی بود، همان نقش معلمی را ادامه می‌دادم، گفت: «من به کار تشکیلاتی در این مجموعه ایمان دارم و معتقدم اگر کسی در جایی فعالیت کند اما به آنجا اعتقاد نداشته باشد، از نظر اخلاقی مرتکب حرام شده است. بنابراین اگر فرد به فعالیت خود ایمان ندارد، باید کار را به کسی که به آن معتقد است واگذار کند. این موضع من نسبت به تشکیلات است، آن‌هم به عنوان فردی که هم عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی و هم معلم هستم.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد: همه این سمت‌ها و مسئولیت‌ها رنگ‌هایی هستند که به ما نقش می‌دهند، ولی این رنگ‌ها هویت ما نیستند؛ سیاست سطحی‌ترین لایه ابراز انسانی است، آن‌وقت ما می‌خواهیم فرهنگ را با سیاست تولید کنیم، در حالیکه سیاست فرزند فرهنگ است و به قول انسان بزرگی، "خنده‌دار است تصور فرزندی که می‌خواهد مادر خود را به دنیا بیاورد". ما در لایه فرهنگی هستیم و تعارضی بین چپ و راست و سفید و سیاه نیست.»

وی ادامه داد: «ما در اقتضائات فرهنگی باید با یکدیگر اشتراک داشته باشیم که به شکرانه خداوند متعال این اشتراک را داریم. همچنین لازم است بدنه مربیان تشکیلاتی ما دارای اشتراک باشند.»

عبادتی با اشاره به انتصاب رحمت‌الله رضایی به عنوان سرپرست معاونت فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی گفت: «با انتصاب آقای رضایی، جهت‌گیری ما به بدنه سازمان منتقل شده است؛ انتصاب ایشان از این جهت اهمیت دارد که تمام رده‌های تشکیلاتی را به عنوان یک مسیر ارزشمند، پیموده و طی کرده است و علاوه بر آن سابقه ایثارگری‌شان برای ما ارزشمند است. آقای رضایی علاوه بر اینکه برادر شهید است، خودش در روزگاری که کشورمان مورد هجوم قرار گرفته بود، به هر بهانه‌ای سنگر را خالی نکرد و در میدان حاضر بود.»

وی تاکید کرد: «اخلاق تشکیلاتی حکم می‌کند هر یک از همکاران که در گذشته برای تشکیلات زحمت کشیدند به طور کامل مورد احترام باشند.»

* مربیان تفاوتی بین فرزندان خود و دانش‌آموزان پیشتاز قائل نباشد

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی از مربیان خواست تا به دانش‌آموزان مانند فرزندان خود بنگرند و هر برنامه‌ای که برای خوشبختی فرزندان خود در نظر دارند، برای دانش‌آموزان پیشتاز هم در نظر بگیرند و در این بین، تفاوتی قائل نباشند.

عبادتی گفت: «در یک بازه زمانی این افتخار را داشتم که در تشکل دانش‌آموزی باشم؛ جایی که دانش‌آموز من عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی بود و می‌توانستم از توانمندی او برای بسیاری از کارها بهره ببرم، اما به او گفتم وظیفه تو چیز دیگری است. بنابراین امروز خوشحال هستم که سیداحمد شریفی، همان دانش‌آموز عضو شورای مرکزی، کارشناسی آی‌تی دارد، در زندگی‌اش موفق است و پدر و مادرش نیز در موارد متعددی با من مشورت می‌کنند و این برای من ارزشمند است.»

وی با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان در تشکیلات و مجلس دانش‌آموزی باید با اولویت توجه به کلاس و درس‌ باشد، تاکید کرد: «دانش‌آموزان باید به کنکور نیز اهمیت دهند، چرا که مسیر آینده آنان با کنکور مشخص می‌شود.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی افزود: «دانش‌آموزان عضو مجلس دانش‌آموزی نیز باید به درس و مدرسه به عنوان اولویت خود بنگرند و کلاس درس را برای فعالیت‌هایی که می‌توان در ساعات دیگر به آن پرداخت، پشت گوش نیندازند. چراکه مجلس دانش‌آموزی زمانی به کارآمدی خواهد داشت که دانش‌آموز تشکیلاتی، همراه با رتبه‌بندی تحصیلی و علمی و با تکیه بر دانش بالا بیاید نه فقط با تبلیغ در مدارس و کار تبلیغاتی.»

* امثال ما می‌آییم و می‌رویم اما مربیان می‌مانند

عبادتی در ادامه از مربیان خواست تا در تربیت نسل جدید مربی مشارکت کنند و در این باره اظهار کرد: «اگر امروز کار و تلاش نداشته باشیم، امتداد کار تشکیلاتی‌مان را تضمین نکرده‌ایم؛ عبادتی‌ها می‌آیند و می‌روند. مربیان می‌مانند و اتفاقاتی که در تشکیلات رقم می‌خورد، توسط آنها دنبال می‌شود.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با تاکید بر نقش مربیان در شناسایی نیروهای مستعد، افزود: «عناصر تشکیلاتی را هیچ کس غیر از یک عنصر تشکیلاتی نمی‌تواند به خوبی شناسایی کند. ما می‌خواهیم مربیانی را تربیت کنیم و پرچم را به دست آنها بدهیم. بنابراین در شناسایی مربیان جدید نیاز به همراهی و مشارکت شما داری، چون شما در بدنه مدارس کشور حضور دارید و می‌توانید به این شناسایی کمک کنید.»

* قدردانی از تفکر و اندیشه یک همکار در استان گلستان

عبادتی با قدردانی از خانم صوفیانی در استان گلستان که در جذب یک مربی جدید (که معلم نمونه هم بود)، اظهار داشت: «کسانی که تفکر و اندیشه خانم صوفیانی را تکثیر می‌کنند برای ما ارزشمند و مهم هستند، چراکه اینها روح تشکیلات را زنده نگه می‌دارند.»

وی تاکید کرد: «اگر 30 هزار عضو واقعی و 4 هزار مربی کارآمد داشته باشیم، می‌توانیم عرصه و حوزه فعالیت‌های خود را در سراسر کشور شخم بزنیم و خالق رویدادها و اتفاقات بزرگ و چشمگیر باشیم.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: «امسال با همه توان، تلاش می‌کنیم امکانات را پای کار بیاوریم تا جایی‌که اصل جاذبه دلبستگی که شما را به اینجا آورده است، ایجاد شود تا بار دیگر شاهد رشد و ارتقای همه‌جانبه سازمان باشیم.»

* پیشتاز بودن فقط به شعار نیست

عبادتی ادامه داد: «وقتی یک پیشتاز می‌گوید "من پیشتاز تمدن نوین اسلامی هستم"، تنها نباید در حد شعار باشد بلکه این پیشتاز ابتدا باید درباره تمدن گذشته خود تحقیق کند و ابعاد و گستره آن را بداند و این نکته از این جهت حائز اهمیت است که به دانش‌آموزان ما هویت می‌دهد.»

وی به راه‌اندازی پویش‌های مختلف و ارائه آن به صورت سبد برنامه‌های انتخابی برای استان‌ها اشاره و اظهار کرد: «در این راستا، 20 پویش را برنامه‌ریزی و حق انتخاب از این سبد را به استان‌ها واگذار کرده‌ایم تا بر اساس شرایط خود حداقل 3 پویش را در طول سال اجرا کنند. هیچ اجباری در اجرای همه پویش‌ها نیست، چرا که انجام کار پرحجم، تمرکز و انرژی ما را برای ادامه کار خواهد گرفت.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی تصریح کرد: «این پویش‌ها در حوزه‌های مختلف همچون اهل بیت، قرآن، محیط زیست، استقبال از ماه مهر، بسته‌های حمایتی در ایام مختلف، برنامه‌های مناسبتی و... است که به صلاحدید مدیران استانی سازمان انتخاب و اجرا می‌شود.»

* تجربه خوب استان فارس در کارهای تشکیلاتی و اقتصادی

عبادتی در بخش دیگری از سخنانش نوید برگزاری اردوهای ملی پس از وقفه کرونایی را به مربیان داد و افزود: «به دلیل گذراندن دوران پساکرونا شاید اردوها با کیفیت سابق و با تمام ظرفیت نباشد، اما سعی داریم با بخشی از ظرفیت، این کار را شروع کنیم.»

همچنین برگزاری مسابقات مناظره دانش‌آموزی به صورت کشوری، برگزاری افتتاحیه مجلس دانش‌آموزی و اختتامیه آن از دیگر خبرهایی بود که عبادتی در جمع مربیان پیشتاز استان فارس به آنها اشاره داشت.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با اشاره به اینکه فارس جزو استان‌های فعال و برجسته است که تجربه‌های خوبی در زمینه کارهای تشکیلاتی و اقتصادی دارد، گفت: «مدیریت سازمان در استان فارس می‌تواند تجربیات موفق خود را در فضای مجازی برای همه ما به اشتراک بگذارد.»

وی تاکید کرد: «هیچ مجموعه بیرونی حق ندارد کارهای تشکیلاتی ما را به نام خودش ثبت کند که یکی از آنها برگزاری المپیاد بازی‌های فکری و سرگرمی رویش است.»

خبرنگار: سیده مریم ترابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار