آیت الله رئیسی در همایش قوه قضاییه:

سنگ زیر‌بنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری گفت جامعه را باید بر عدالت بنا کرد سنگ زیر بنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است. روابط اجتماعی باید براساس عدالت تنظیم شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
سنگ زیر‌بنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در همایش قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر، شهید مظلوم بهشتی و یارانش، اظهار کرد: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که چهره‌های برجسته و نماد انقلاب را ترور کند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: منافقان به‌قدری به شهید بهشتی اهانت کردند که امام راحل فرمود: آنچه بیشتر از شهادت شهید بهشتی من را آزرده می‌کند، مظلومیت اوست. منافقان با تهمت و افترا شروع به تخریب بسیاری از شخصیت‌های برجسته انقلاب کردند و بعد ترور افراد را در دستور کار قرار دادند.

وی عنوان کرد: با شهادت شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی و بسیاری از چهره‌ها در تهران و شهرستان‌ها که نماد انقلاب بودند، می خواستند جریان انقلاب به حاشیه رانده شود و زمینه دوباره استقرار نظام سلطه را در این کشور فراهم کنند .

وی تاکید کرد: در این جنگ اراده‌ها، خداوند متعال اراده کرد و اراده حق طلبان و حق خواهان را بر اراده دشمنان پیروز کرد. لعن ابدی بر جریان نفاق باد که هر فتنه‌ای که در این ۴۰ سال در کشور می بینیم رد پای نفاق در آن دیده می‌شود.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه سعی کرده شیطنت خود در ایران را ادامه دهد که تاکنون موفق نشده و نمی‌شوند. جریان انقلابی‌ باید مسیر را با دقت بنگرند تا جریان نفوذ نتواند اهداف پلید خود را در این کشور دنبال کند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: راه شهید بهشتی همواره نورانی است؛ شخصیت، جامیعت، میراث و معماری ایشان برای دستگاه قضایی و تلاشش برای ساختار سازی نظام مبتنی بر ولایت فقیه که در قانون اساسی جلوه‌گر شده است را از فکر و اندیشه او و خبرگان اول داریم که بسیار تلاش کردند و از این جهت باید قدردان زحمات آنها باشیم و به ارواح مطهر آنها درود بفرستیم.

وی با بیان اینکه صمیمانه از عزیزان تلاشگر در دستگاه قضایی به دلیل زحماتی که در کشور برای حفظ امنیت، مقابله با فساد و اجرای عدالت به عهده دارند، تشکر می کنم، گفت: بسیاری از دوستان بی نام و مخلصانه در کل کشور تلاش می کنند و بنده به عنوان طلبه خدمت گذار به عنوان کسی که آشنا با کار همکارانم در دستگاه قضایی هستم، قدردان این تلاش‌ها هستم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: از همکارانم و بخصوص از آقای اژه‌ای که بیش از ۴۰ سال تحربه کار قضایی دارند و گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی ضمن مبارزه با فساد و تلاش برای برقراری عدالت دارند، تشکر می‌کنم. ایشان و سایر همکاران در این دستگاه، با تلاش بسیاری تحقق سند تحول و نیز ارتقای آن را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه جامعه را باید بر عدالت بنا کرد سنگ زیر بنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است، گفت: روابط اجتماعی باید براساس عدالت تنظیم شود در مجلس قانون عادلانه، در دستگاه اجرایی اجرای عادلانه در داوری و قضاوت داوری و قضاوت عادلانه، قانون عادلانه به دست مجریان عادل می‌تواند اجرا شود تا جامع برخوردار از عدالت شود.

وی بیان کرد: امروز در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید حتما پیوست عدالت باشد که امر رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی است. پیوست عدالت برای همه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها امری ضروری است باید ببینیم چقدر به عدالت نزدیکتر شدیم یا فاصله گرفته‌ایم.

آیت الله رئیسی گفت: هیچ موضوع و معقوله ای در فرهنگ دینی ما بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد. توحید و عدالت، خلقت و عدالت، بعثت و عدالت، امامت و عدالت، فرج و عدالت، انتظار و عدالت، عدالت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عدالت در اجرا و قانون گذاری و قضا امر بسیار گسترده و فراگیری در تمامی حوزه ها است.

وی بیان کرد: به دنبال این هستم که در جامعه آسیب و بی عدالتی نباشد اگر عزیزی از در دلسوزی نظاره گری می‌کند و اگر کسانی مرتکب فساد شدند حتما قضاوت عادلانه و کیفر آنها در جهت اجرای عدالت در جامعه کمک می‌کند.

وی گفت: اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر، فساد و تبعیض ندارد اگر اجرای عدالت اقتصادی شود ما شاهد این هستیم که فقر به حاشیه رانده می‌شود اگر اجرای عدالت شود شاهد تبعیضی که جامعه را رنج دهد، نخواهیم بود.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم مگر اینکه ماموریت پیشگیری از وقوع جرم را دارد. تمام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی ها در کشور باید مبتنی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رشد اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد.

وی بیان کرد: در این رابطه اقدامات پیشینی و پسینی وجود دارد، در اقدامات پیشینی دستگاه های اجرایی باید قوانین و مقرراتی که در این رابطه‌ عدالانه ضد فساد، ضد تبعیض گذاشته شود و دستگاه اجرایی پیگیری و نظارت کند. نظارت قوه قضاییه تصحیح عملکرد دستگاه های اجرایی است. باید مجریان از ناظران استقبال کنند تا آسیب ها را بشناسند قبل از اینکه آسیب به جامعه سرایت کند و ناظران در بخش های نظارتی چه در مجلس و در دستگاه قضایی کمکی برای دولت می‌دانیم و دولت مردان باید نظارت ها را برای خود مقتنم بدانند‌.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز مسئولین نسبت به وقوع فساد باید حساسیت داشته باشند و خط قرمز ما بی استناد سخن گفتن است.

آیت الله رئیسی گفت: وظیفه همه ما این است که پیگیری و اقدام کنیم. رمز موفقیت در کشور انسجام تمام نیروهایی است که خدمت می‌کنند. باید بدانیم که رمز موفقیت در کشور انسجام همه نیروهایی است که بنام انقلاب خدمت می‌کنند، انسجام بین قوا ،نهادها و نیروهای مسلح و همه ما تحت فرماندهی رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای هستیم.

وی افزود :به آینده کشور و شرایط اقتصادی اجتماعی کشور امیدوار هستیم اما شاهد عقب‌ماندگی هایی نیز هستیم.

رئیس جمهوری گفت :آنچه در مجلس و دولت و قوه قضاییه دنبال می شود پیشرفت و عدالت است، بسیار به آینده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور امیدوار هستیم . دردهای مردم امروز باید شنیده شود؛ نه حق عقب‌گرد داریم و نه حق درجا زدن. یک راه بیشتر نداریم و آن هم پیشرفت و عدالت است و این راه را با قوت و توکل به خدا و مشارکت مردم و انسجام همه قوا به پیش خواهیم برد.

وی افزود:بنا داریم در بسیاری از حوزه‌ها وقتی می‌گوییم دولت مردمی حقیقتاً مردم را در این رابطه شریک کنیم و از مردم برای انجام کارها کمک بگیریم ، پشتیبانی دستگاه قضایی می تواند برای پیشرفت کار دولت موثر باشد و تاثیر بسزایی داشته باشد نسبت به تقویت دستگاه قضایی که افتخار خدمت در آن را داشتیم مشکلات و کمبودهای در دستگاه قضایی وجود دارد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مشکلات و کمبودهایی در دستگاه قضایی وجود دارد، گفت: دولت تلاش می‌کند با اختصاص بودجه بخشی از این کمبودها را جبران کند. در دو مقطع با تخصیص اعتبارات در این راستا تلاش کردیم گام‌های مقدماتی برای رفع مشکلات کارکنان دستگاه قضایی انجام و نسبت نسبت به جذب ۱۰ هزار نیروی انسانی مورد درخواست اجازه داده شد اما امسال کار گزینش آنها انجام می‌شود این کار شروع شده است بعد از این هم معتقدم دستگاه قضایی باید نیروی کارآمد با انگیزه داشته باشد و این انگیزه را یکی در ثبات نیروی انسانی و دوم در ارتباط با مسئله پرداخت ها می دانم که این موارد زمینه برای کار اساسی یعنی اجرای عدالت است.

وی گفت: با درخواست رئیس قوه قضاییه به دنبال کاهش هزینه دادرسی و تحقق عدالت هستیم. هزینه‌های دادرسی باید کاهش پیدا کند نباید کسی برای اینکه بتواند حق خود را بگیرد این مشکل را داشته باشد که از کجا هزینه آن را پرداخت. ما هم به دنبال کاهش هزینه دادرسی و تحقق عدالت هستیم.

وی بیان کرد: در سفرهای استانی کمبودهایی مشاهده کردیم که در مصوبات استانی مورد توجه قرار می گیرند، تا گره کار مردم باز شود. با کمک مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیگیر امور هستیم و نسبت به ابزار کار در استانها و نیازهای که وجود دارد تا گره کار در استان ها باز کنیم و مشکلی که دارند را با ابزار برطرف کنیم.

رئیس‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم هفته قوه قضاییه برای کشور و نظام گام بلندی برای ارتقا باشد. در هفته دولت بنا دارم جلساتی با مجلس و دستگاه قضایی داشته باشیم تا از نظرات آنها بهره مند شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار