رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد:

کهگیلویه و بویراحمد پایلوت کشور در فرایند دادرسی های مردم شده است

یاسوج (پانا) - رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد این استان به عنوان پایلوت کشوری در زمینه رسیدگی به پرونده‌ها به محض اینکه فردی شکایت داشته باشد در همان روز ثبت و ارجاع داده می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
کهگیلویه و بویراحمد پایلوت کشور در فرایند دادرسی های مردم شده است

حسن نگین تاجی، پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر یاسوج با تبریک هفته قوه قضائیه گفت: حاکمیت اخلاق قاضی، در کیفیت رسیدگی و ادغام دارد.

نگین تاجی بیان کرد: در بحث حقوق پرسنل دستگاه قضا کمترین مزایا متعلق به این دستگاه است و با وجود سختی ها و شمار زیادی از پرونده ها، مردم انتظار دارند که فرایند دادرسی آنها به موقع پیگیری شود.

وی گفت: اگر به دنبال رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و تغییر و تحول هستیم زمانی می‌توانیم بگوییم موفق هستیم که مردم را درک کنیم.

وی افزود: اولویت دستگاه قضایی سند تحول تهیه و نقشه راهی برای دادگستری ها باشد، دادگستری استان از سه سال قبل تحول را آغاز کرده است و مبنای هر تحولی استفاده از انسان‌های نخبه است که تعهد نیز داشته باشد.فردی که تخصص نداشته باشند نمی تواند تغییر ایجاد کند.

نگین تاجی بر ضعف در شیوه آموزشی رشته حقوق تاکید کرد و افزود: دو چالش مهم بحث اطاله دادسری هاست که مردم معترض هستند چرا یک پرونده چند سال تحت رسیدگی است و دوم اینکه چرا یک رأی صادر می شود مردم انتظار دارند به قاعده انصاف و عدالت نزدیک باشند، قاضی باید به گونه ای باشد علاوه بر پایبندی به قانون، شتاب زدگی در رسیدگی نیز نداشته باشد.

وی گفت: یکی از مواردی که وجود دارد عدم توجه به آموزش است، یعنی ناکارآمدی نظام آموزشی در رشته حقوق. افرادی که در این زمینه تحصیل می کنند بعد از چهار سال با یک دوره کارآموزی موقت می خواهند در خصوص پرونده ها قضاوت کنند، مثلا اگر یک جراح آموزش کاربردی نبیند نمی تواند موفق باشد و در قضاوت هم یک وکیل اگر آموزش کاربردی صحیح و نظام مند نبیند ممکن است دچار مشکل شود.

رئیس کل دادگستری استان به سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها اشاره و بیان کرد: استان ما به یک پایلوت کشوری تبدیل شده است و به محض اینکه فردی شکایت داشته باشد در همان روز ثبت و ارجاع داده شود، این باعث شده حجم زیادی از پرونده ها روانه دادسراها شود. مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و ...راهی دادسراها می شود، هر شعبه دادسرا و دادگاه ۳۰۰ پرونده را در ماه رسیدگی می کند. این موضوع فشار زیادی بر قاضی ما وارد می کند.

وی گفت: نمی توان ادعا کرد تمام پرونده ها مطابق واقعیت صادر می شود؛ گاهی ممکن است اینگونه نباشد، قاضی بر اساس ادله ای که ارائه می شود رای می دهد، به قاضی ها همیشه توصیه می کنم تحقیقات شان را به حقیقت نزدیک کنند ‌و در دستگاه قضایی از نظر نیروی انسانی در مضیقه هستیم، از نظر اعتبارات دچار مشکلاتی هستیم اما سعی در حل این مشکلات را داریم.

رئیس کل دادگستری استان پیش از خطبه نماز جمعه گفت: حضرت علی (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر که در نامه ۵۳ نهج البلاغه آمده است فرمودند:«ای مالک کسی را قاضی منصوب کن که از بهترین مردمان تو باشد»؛ این یعنی قاضی باید متین، صبور، اهل مطالعه و خوش اخلاق باشد، اهل لج بازی نباشد، احترام تمام افرادی که در جریان رسیدگی هستند را داشته باشد چون مقام قاضی مقام ویژه ای است.

وی گفت: مقام معظم رهبری تکریم قاضی را نیز در کنار تکریم ارباب رجوع مورد تاکید قرار داده است. مردم نیز احترام قضات را نگه دارند، زیرا رسیدگی به درخواست ها با احترام تمام طرفین محقق خواهند شد .

دانش آموز خبرنگار: محمدصادق بهرامی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار