رونمایی از سه کتاب عرصه هنر نمایش در اولین روز جشنواره کودک

تهران (پانا) - طی مراسمی با حضور مدیران و هنرمندان حاضر در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، از سه کتاب «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان»، مجموعه نمایشنامه «خیمه شب‌بازی برای کودکان» و کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان» رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از سه کتاب عرصه هنر نمایش در اولین روز جشنواره کودک

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، مسعود ویژه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و جمعی از هنرمندان با سابقه، شب گذشته چهارشنبه 1 تیرماه، از سه کتاب حوزه نمایش کودک و نوجوان رونمایی شد.

در این مراسم، از کتاب پژوهشی «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان» به کوشش منوچهر اکبرلو که به بررسی بیست و شش دوره برگزاری این رویداد نمایشی می‌پردازد، کتاب مجموعه نمایشنامه «خیمه شب‌بازی برای کودکان» نوشته بهناز مهدی‌خواه و کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان» که گنجینه‌ای از نمایشنامه‌های کلاسیک و معاصر برای کودکان و نوجوان است، با انتخاب و مقدمه‌ کلمن‌ای جنینگز و اوراند هریس با ترجمه حسین فدایی حسین، رونمایی شد.

این رونمایی با حضور چهره‌هایی چون: داوود کیانیان، منصور خلج، حسن دادشکر، مریم سعادت، شهرام کرمی، زهرا صبری، محمد عاقبتی، محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، امید بی‌نیاز و .... در جمع هنرمندان و علاقه‌مندان حوزه نمایش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین فدایی حسین، نویسنده کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان»، درباره روند ترجمه این اثر توضیح داد و گفت: این کتاب، مجموعه نمایشنامه‌هایی است که ویژگی خاصی را در بردارد و آن این است که سه نوع نمایشنامه کودک و نوجوان را شامل می‌شود.

وی افزود: در بخشی از این کتاب آثار نمایشنامه‌های حرفه‌ای لحاظ شده که امکان اجرا توسط افراد بزرگسال و حرفه‌ای را دارد. در ادامه نیز نمایشنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان قرار دارد که می‌تواند توسط کودک و نوجوان، اجرا ‌شود و شکل ساده‌تری دارد.

این مترجم تصریح کرد: بخش نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان، شخصاً برایم جذاب بود زیرا در این عرصه آثار کمتری تاکنون نوشته و ترجمه شده است. بخش دیگری از این کتاب نیز مربوط به گردآورنده این کتاب یعنی کلمن ای جنینگز و اوراند هریس است و در آن نمایشنامه‌هایی نیز مثال زده شده که توسط بچه‌ها نوشته شده است بنابراین می‌توان گفت که در این کتاب، هر سه شکل نمایش برای کودکان و نوجوان وجود دارد.

فدایی حسین، انتشار کتاب در ایام جشنواره را یک رویداد مهم و ارزشمند خواند و گفت: از سال 85 و در دل جشنواره کودک و نوجوان، روند انتشار کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای نیز آغاز شد و به همت این اقدام امروز بیش از 40 عنوان کتاب به واسطه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان منتشر شده است که می‌تواند برای ما و این رویداد بین‌المللی ماندگار و افتخار آفرین باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم که این روند در جشنواره‌های آتی نیز تکرار شود و تداوم پیدا کند، زیرا این کتاب‌ها ماندگارترین اتفاق جشنواره هستند که می‌تواند منجر به شکل‌گیری مجموعه‌ای غنی از کتاب‌های نمایش کودک و نوجوان شود.

بهناز مهدی خواه، نیز در ادامه درباره روند تألیف کتاب «خیمه شب‌بازی برای کودکان» گفت: خوشحالم که بعد از 20 سال تلاش توانستم این کتاب را به چاپ برسانم، زیرا دغدغه من همواره اجرای نمایش‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان بوده است.

وی افزود: از زمانی که با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به اجرای نمایش‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان شدم، همواره این مسئله دغدغه ذهنی من بود، بنابراین انتشار این کتاب را به فال نیک می‌گیرم و از این اتفاق بسیار خوشحال هستم.

به دلیل عدم حضور منوچهر اکبرلو، مولف کتاب «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان»، مهدی حاجیان دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، به نیابت از مولف کتاب، گفت: جای این کتاب همیشه در عرصه تئاتر کودک و نوجوان خالی بود و باعث افتخار و خرسندی است که امروز این پژوهش ارزشمند با حمایت جشنواره بیست و هفتم و پژوهشگرانی عزیز به سرانجام رسیده است.

وی افزود: این پژوهش در دو مرحله، توسط منوچهر اکبرلو انجام شد تا بتواند یک منبع تحقیقی مناسب برای دانشجویان و علاقه‌مندان به نمایش کودک و نوجوان باشد و امکان بررسی این رویداد کهن و روند شکل‌گیری و رشد آن میسر شود.

حاجیان ادامه داد: بدیهی است که ترجمه این کتاب می‌تواند به آشنایی سایر کشورها با تئاتر کودک و نوجوان کشورمان منجر شود و در این عرصه مؤثر باشد.

در بخش پایانی این مراسم، این سه کتاب‌ توسط مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و چند تن از هنرمندان حاضر در این مراسم رونمایی شد.
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری امیر مشهدی‌عباس از یکم تا ششم تیرماه در کهن شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار