در گفت‌وگو با پانا:

احمد جمشیدیان: باشگاه‌های حرفه‌ای برای ایجاد مدارس فوتبال کارگروه تشکیل دهند

تهران (پانا) - بازیکن اسبق استقلال معتقد است برخی از مدارس فوتبال تبدیل به بنگاه اقتصادی شده‌اند و درآمد یک مربی معمولی از مربیان لیگ یکی هم بیشتر است.

کد مطلب: ۱۲۸۶۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
احمد جمشیدیان: باشگاه‌های حرفه‌ای برای ایجاد مدارس فوتبال کارگروه تشکیل دهند

احمد جمشیدیان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ناکامی تیم ملی امید ایران در مسابقات کاپ آسیا، اظهار داشت: «ساختار فدراسیون به فوتبال ما لطمه زده است. شما تیم ملی بزرگ‌سالان را ببینید. بدون هیچ برنامه و هدفی است. خوب این فقط ضعف فنی نیست و وقتی فدراسیون بی‌برنامه باشد، تیم‌های زیرمجموعه آن‌هم سردرگم هستند. مهدی مهدوی کیا را همه می‌شناسند اما ببینید یک تیمی دست او سپرده‌اند، بدون برنامه‌ریزی و گفته‌اند برو مسابقات کاپ آسیا. خیلی مهم است تیم چطور تدارک ببیند. هیچ‌وقت برای تیم‌های ملی امید برنامه‌ریزی درستی نداشتیم. حالا به مهدوی کیا کاری ندارم اما واقعاً انتخاب‌های خوبی برای تیم‌های پایه نداشتیم. کسی باید اینجا مسئولیت بگیرد که کار کردن با بازیکنان پایه را بلد باشد.»

وی افزود: «همیشه فدراسیون مسئولیت تیم‌های پایه را به مربیانی سپرده که در آغاز راه مربیگری خود بودند. از منصوریان، مجیدی، مهدوی کیا همگی در شروع مربیگری خود مسئولیت تیم امید را داشتند. خودم همیشه موافق حضور مربیان جوان هستم و معتقدم حضورشان در راس تیم‌ها می‌تواند باعث پویایی، جسارت و انگیزه در لیگ ما شود اما وقتی در 40 سال اخیر تیم ملی نتوانسته به المپیک برود، حتماً دلایلی فراتر از این‌ها دارد. رفتن به المپیک برنامه‌ریزی درست و مدون و چندین ساله می‌خواهد. نه اینکه بعد از هر مسابقاتی تیم منحل می‌شود و نزدیک مسابقات بعدی تازه یادشان می‌افتد، باید تیم تشکیل دهند. باید تاوان بدهیم و برنامه‌ریزی درست کنیم. باید باشگاه‌ها موظف شوند و بازیکنانشان را در اختیار تیم ملی امید بگذارند. این بازیکنان چند ماه در اردو باشند و سرمربی با تفکر خودش تیم را بسازد. ما بعضی از نسل‌ها را جدی نگرفتیم وگرنه تیم‌های قدرتمندی بودند. در برخی از دوره‌ها هم واقعاً نسل خوب و قوی نداشتیم و نتوانستیم صعود کنیم. یکسری از نسل‌ها در تیم امید موفق نشدند اما در بزرگ‌سالان توانستند توانایی‌شان را نشان دهند.»

بازیکن اسبق استقلال تصریح کرد: «در دو دهه اخیر اما نسل خوبی داشتیم ولی فدراسیون فوتبال با بی‌برنامگی‌اش باعث شده تیم ملی امید صدمه ببیند. هم بد انتخاب کرده است و هم دیر. کسانی را هم می‌گذارند که اگر تیم ملی نتیجه نگرفت، تمام کاسه و کوسه‌ها را سر او بشکنند. حالا هم مهدوی کیا را گذاشتند تا اگر موفق نشد، زیاد کسی به او خرده نگیرد. ما متأسفانه با این‌کارهای بی‌حساب‌وکتاب و بی‌برنامه آدم‌های معتبر فوتبال خودمان را می‌سوزانیم. تیم ملی امید می‌تواند پشتوانه یک دهه تیم ملی بزرگ‌سالان باشد. فدراسیون هم متأسفانه فقط مصرف‌کننده بوده و هیچ‌وقت کمکی در خصوص پایه‌ها نکرده است.»

احمد جمشیدیان گفت: «فوتبال باید از پایه‌ها شروع به پیشرفت کند. این مدارس فوتبال هستند که باید بازیکن را از سنین پایین آموزش بدهند و به فوتبال معرفی کنند. اما متأسفانه سالهاست در فوتبال پایه ما هیچ نظارتی نیست و هراتفاقی که فکرش را می‌کنید در آنجا رخ می‌دهد. بعضی از مدارس فوتبال بنگاه اقتصادی راه انداخته‌اند. برخی مربیان معمولی هستند که درآمدشان بیشتر از یک مربی حرفه‌ای در سطح لیگ یک است. چون خانواده‌ها هم علاقه‌مند هستند، دارایی‌شان را می‌فروشند تا بچه‌شان به‌جایی برسد اما اتفاقات تلخی می‌افتد و با احساسات خانواده‌ها بازی می‌شود. آن بازیکنان و خانواده‌شان سرخورده می‌شوند. روزبه‌روز هم این شرایط وخیم‌تر می‌شود.»

وی تأکید کرد: «وقتی باشگاه‌های ما در پایه و مدارس فوتبال خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، چه انتظاری دارید. خیلی از باشگاه‌های لیگ برتری ما به مربیان پایه می‌گویند خودتان هزینه تیم را دربیاورید. باشگاه‌ها در فوتبال بانوان هزینه نمی‌کنند. بانوان‌ هم حق دارند. آکادمی و مدرسه فوتبالی که خودش هزینه دربیاورد، منبع اتفاقات مختلف می‌شود. خود باشگاه‌ها هم در جریان اتفاقات هستند و صدایش را در نمی‌آورند. چون خود مدیر باشگاه اجازه داده، هر طور شده تیم‌های پایه هزینه‌اش را دربیاورد. این مسائل خیلی گسترده است و پیگیری هم نمی‌شود. باید در فدراسیون فوتبال کارگروه تشکیل بدهند و الگویی را انتخاب کنند تا از طریق آن مدارس فوتبال و تیم‌های پایه را شکل بدهند. شما خریدهای رئال مادرید را در 4، 5 سال اخیر ببینید که بازیکن زیر 20 سال خریداری کرده است. اما گران‌ترین بازیکنان ما همگی بالای 32 سال سن دارند. متأسفانه فوتبال ما شده بنگاه اقتصادی عده‌ای و کسی هم کاری به آن‌ها ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار