عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

نیازی به ورود نیرو از خارج از شهرداری نیست

تهران (پانا) - عضو شورای شه تهران تاکید کرد که اکنون نیازی به ورود نیرو از خارج از شهرداری نیست.

کد مطلب: ۱۲۸۶۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
نیازی به ورود نیرو از خارج از شهرداری نیست

ناصر امانی در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروهای انسانی موجود واجد شرایط در پست های مدیریتی» گفت نخبگی یک نعمت الهی است و آن چیزی که فرد را نخبه می‌کند صرفا استعداد و ظرفیت ذهنی نیست و افراد زیادی هستند که استعداد و ظرفیت ذهنی دارند و بروز پیدا نمی‌کند یا از آن هیچ استفاده مناسب و شایسته‌ای نشده و فرد به نخبه تبدیل نمی‌شود.
او ادامه داد: چیزی که نخبه را نخبه می‌کند افزون بر استعداد و ظرفیت ذهنی، قدرشناسی از این حقیقت و نعمت است. این قدرشناسی اول به عهده خود فرد و دوم به عهده محیط است. محیط حکمرانی مجموعه مسئولان است. وقتی در کشورهای مختلف بحث توسعه بررسی می‌شود، یکی از مبانی رشد و توسعه در کشورهای در حال توسعه یادگیری و انباشت دانش ذهنی حین انجام کار است. شهرداری ده‌ها فعالیت دارد و فعل و انفعالات این فعالیت‌ها در طول زمان انجام می‌شود؛ مانند کسی که می‌خواهد مثلا مدیر یک منطقه یا رئیس اداره خدمات شود و تا حد بسیار زیادی بستر کار است که فرد را برای انجام این مأموریت آماده می کند. یعنی انباشت سرمایه و توان نیروی انسانی در اینجا اتفاق می‌افتد و نمی‌توانید یک انسان خالی از ذهن را برای شهرداری تهران یا شهرداری کلان شهرها برای تصدی پست‌ها از بیرون بیاورید.

امانی اضافه کرد: تئوری توسعه می‌گوید انباشت سرمایه و دانش درون محیط رخ داده است و نباید جای دیگر در جست و جوی آن باشید؛ چون از صفر شروع کردن از یک طرف ضایع کردن سیستم و از طرف دیگر ضایع کردن سرمایه انباشته است که فرد حین انجام کار به دست می آورد. بر اساس تئوری های علمی بین کارایی سازمان و چرخش نخبگان ارتباط مستقیمی وجود دارد. چرخش نخبگان یعنی افراد شایسته امکان ظهور و بروز در میدان عمل پیدا کنند و فرصت را برای خود و برای سازمان ایجاد کنند. آیه « لکی لا یکون دوله بین الاغنیا منکم » فقط به مسائل مالی اختصاص ندارد و به موقعیت های اجتماعی هم برمی گردد؛ یعنی همان طور که قرآن می فرماید سرمایه را در اختیار همه مردم قرار بگیرد و همه به میزان استعدادشان می‌توانند سرمایه کسب کنند، در مورد موقعیت های اجتماعی نیز این امکان باید برای همه افراد سازمان وجود داشته باشد تا به پست های بالا دست پیدا کنند.

این عضو شورا گفت: اگر سلسله مراتب رشد و بلوغ یک سازمان را بررسی کنیم، به اعتقاد من شهرداری تهران در اوج بلوغ و رشد علمی و کارشناسی خود قرار دارد و حتی می‌تواند این ظرفیت را در اختیار کشور قرار دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از مدیران شهرداری به مسئولیت‌های بالا رفتند که در گذشته هم بوده و در حال حاضر بیشتر شده است. نیاز نیست فرد خارج از سازمان به ویژه برای پست‌های تخصصی وارد سازمان شهرداری تهران بکنیم.

امانی با اشاره به طرحی که سال گذشته توسط اعضای شورای شهر تقریبا به اتفاق امضا شد توسط رییس شورا به کمیسیون بودجه ارجاع شد، گفت: آقای دکتر آخوندی آن را به کمیته ما ارجاع دادند و ما پیشنهاد دادیم که آماده‌ایم با شهرداری توافق کنیم به گونه ای که نیاز به تصویب این طرح هم نباشد و اگر یک دستورالعمل ابلاغ کنید که بر اساس آن انتصاب در پست های مدیریتی نظر شورا را تامین کند اصلا نیاز نیست هیچ طرحی به شورا بیاید؛ اما به هر دلیلی توافق نکردیم چون ما بر این موضوع اصرار داشتیم و دوستان شهرداری با آن موافق نبودند و لذا این طرح مجدد با تاخیر به شورا آمد. علت این که با تاخیر به شورا آمد یکی این بود که به تعطیلات سال نو همزمان شد و اواخر سال گذشته هم وارد بحث بودجه شدیم و دستورات شورا کنار گذاشته شد و در نهایت بنا بود طرح را با هماهنگی کامل شهرداری بیاوریم که اختلالی در وظایف جاری شهرداری ایجاد نکند.

او با قرائت جمع‌بندی نهایی گفت: متن پیشنهاد الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود شهرداری در پست های مدیریتی؛ با عنایت به وجود نیروهای شایسته، متعهد و متخصص در سطوح مختلف شهرداری تهران و ضرورت و اولویت به کارگیری این نیروها در پست‌های مدیریتی و ممانعت از افزایش نیروی انسانی در حوزه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت های تابعه طرح الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست های مدیریتی به شرح ذیل پیشنهاد می گردد: ماده واحده با توجه به تکالیف مقرر در برنامه سوم توسعه شهر تهران و مصوبه سند راهبردی توسعه منابع انسانی شهرداری تهران و اصلاحیه بعدی آن به منظور؛ یک؛ استفاده از نیروهای شایسته و کارآمد موجود، دوم؛ رضایتمندی و تعهدمندی شغلی و سوم؛ زمینه و ارتقای شغلی پایدار از تاریخ تصویب این طرح. شهرداری تهران موظف است انتصاب مدیران در پست های سازمانی در عناوین شغلی مدل پنج 15 و پایین تر را به ترتیب زیر انجام دهد: اولویت یکم؛ مستخدمین ثابت موجود واجد شرایط شهرداری تهران و کارکنان قراردادی دائم سازمان‌های مستقل و شرکت های تابعه. اولویت دوم؛ قراردادی خدمات اداره شهر و قراردادی‌های مستقیم سازمان‌های مستقل و شرکت های تابعه موجود واجد شرایط. تبصره 1 به استناد ماده 20 آیین نامه استخدامی شهرداری تهران؛ چنانچه برای تصدی پست سازمانی در شهرداری مستخدم واجد شرایط نباشد، در این صورت شهرداری می‌تواند پس از تایید کمیته انتصابات از وجود افراد واجد شرایط استفاده نماید. تبصره 2 ؛گزارش این مصوبه هر سه ماه یک بار به تفکیک سطوح مدیریتی، ستاد، مناطق، سازمان ها، شرکت ها و موسسات تابع توسط شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر تهران ارائه گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار