اختتامیه جشنواره‌های نوجوان سالم و خلاقیت‌ها و ابتکارات استان بوشهر برگزار شد

بوشهر (پانا) - آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان یازدهمین جشنواره نوجوان سالم و نهمین جشنواره ابتکارات و خلاقیت‌ها با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر در کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اختتامیه جشنواره‌های نوجوان سالم و خلاقیت‌ها و ابتکارات استان بوشهر برگزار شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره نوجوان سالم و نهمین جشنواره ابتکارات و خلاقیت‌ها گفت: جشنواره نوجوان سالم تلنگری برای شناخت نیازهای واقعی جوانان و نوجوانان و درک واقعیت‌های اجتماعی است.

علی موحدی افزود: بنای آموزش و پرورش حرکت دادن دانش آموزان به سمت پرهیز از رفتارهای پرخطر و گرایش به برخی برنامه‌هایی است که تاثیر منفی روی آنها می‌گذارد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود با سالم سازی محیط و با استفاده از تاثیر گروه همسالان، مربیان و معلمان بتوانیم دانش آموزان را به سمت مسیر خوب و صحیح زندگی هدایت و زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را در جامعه فراهم کنیم.

وی بیان کرد: برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها تنها بخشی از کار است و آنچه در این بحث حائز اهمیت به شمار می‌رود انجام کارهای عمیق تربیتی به خصوص در این شرایط سخت پس از کرونا که بیشترین آسیب‌ها متوجه نوجوانان است.

موحدی افزود: با توجه به این که محور توسعه هر کشوری انسان سالم است، می‌توان با برگزاری این جشنواره‌ها نیازها و مشکلات اجتماعی مربوط به جوانان و نوجوانان را بشناسیم و برای حل آنها برنامه‌ریزی کنیم.
موحدی با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان از همخوانی سرود سلام فرمانده ادامه داد: امروز فضای جامعه به فضای تربیتی تبدیل شده و همه به نحوی باید در این امر مشارکت داشته باشند اما وظیفه مسئولان تربیتی برای انجام یک کار فنی، حساب شده و دقیق و همراهی خانواده‌ها و مسئولان بسیار مهم و ضروری است.

وی اضافه کرد: باتوجه به آموزش‌های غیر رسمی، اجرای این جشنواره گامی موثر در راستای زندگی سالم و پرهیز از رفتارهای پرخطر نوجوانان است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: با انجام اقدام‌های فرهنگی و پیشگیرانه توانسته‌ایم آمار ابتلای افراد کم سن و سال به مصرف مواد مخدر را کاهش دهیم.

ارسطو ترکمان منش افزود: استان بوشهر در زمینه آمار ابتلای افراد کم سن و سال به مصرف مواد مخدر وضعیت قابل قبولی دارد و در اجرای برنامه های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد جایگاه مناسبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی باعث می‌شود درک مناسب و صحیحی از استعدادهای نهفته دانش‌آموزان داشته باشیم و کمک کنیم زمینه شکوفایی این استعدادها فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت فراگیری مهارت‌های زندگی ادامه داد: غفلت از آموزش مهارت‌های زندگی و فراهم نکردن زمینه و شرایط گفت وگو برای جوانان و نوجوانان در خانواده باعث می‌شود جامعه هدف به راحتی در برخی دورهمی‌های دوستانه گرفتار آسیب‌های اجتماعی و یا اعتیاد شود.

ترکمان منش گفت: در کنار فراگیری مهارت‌های زندگی آموزش نه گفتن به نوجوانان و جوانان مهمترین مساله‌ای است که اگر به درستی آموزش داده شود می‌توان از آنان در مقابل آسیب‌های اجتماعی محافظت کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: امسال در یازدهمین جشنواره نوجوان سالم ۳۰۰فرهنگی و دانش‌آموز از این استان در مرحله استانی انتخاب شدند.

محمود حق دوست اظهار کرد: یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم و نهمین جشنواره ابتکارات و خلاقیت‌ها با هدف ترویج شیوه‌های زندگی سالم و پیش‌گیری از گرایش به رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی در سه محور فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار شده است.

وی افزود: محور دانش‌آموزی این جشنواره رشته‌های ایده پردازی، مقاله‌نویسی، نقاشی، گرافیک، عکس، فیلم کوتاه، نرم‌افزار و چند رسانه‌ای، خلق کاراکتر و موشن‌گرافی بوده است.

حق دوست گفت: منابع کمک آموزشی و فرهنگی در حوزه پیش‌گیری، پروژه‌های ابتکاری، طرح درس یا راهنمای تدریس، فیلم مستند تدریس پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، الگوها و فنون آموزش و تدریس در کلاس درس از جمله رشته‌های محور فرهنگیان در یازدهمین دوره جشنواره است.

وی اضافه کرد: بخش سوم ابتکارات جامعه محور در طرح یاری گران زندگی که شامل تدوین نیمرخ چالش‌ها و راهکارها، طراحی پروژه کوچک، حمایت جویی پروژه، اجرا و مستند سازی پروژه کوچک است.

حق دوست با اشاره به اینکه یک هزار و ۵۰۰ مدرسه زیر پوشش جشنواره نوجوان سالم قرار گرفتند اضافه کرد: پنج هزار و ۱۸۴نفر در مرحله منطقه‌ای و ۳۰۰ نفر در مرحله استانی شرکت کرده اند.

وی یادآور شد: از این شمار ۳۵ اثر که با نظر هیات داوران، به عنوان رتبه اول استانی در رشته‌های مختلف انتخاب شده‌اند، به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

حق دوست گفت: جشنواره نوجوان سالم علاوه بر آگاه‌سازی عمومی و ارتقا دانش و شناخت افراد در مورد رفتارهای پرخطر، شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مدارس و اداره‌های آموزش و پرورش در زمینه پیش‌گیری و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، زمینه جلب مشارکت دانش آموزان، اولیا و کارکنان برای ترویج شیوه‌های زندگی سالم و پیش‌گیری از گرایش به رفتارهای پرخطر، سوء مصرف مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار