رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

پلاسکو را فراموش کردیم، متروپل فراموش نشود

تهران (پانا) - در جریان برگزاری دومین روز از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد فرو ریختن ساختمان مترو پل آبادان رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت قرار بود از پلاسکو و فاجعه آن درس گرفته شود تا متروپل آبادان رخ ندهد، اما اتفاق افتاد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
پلاسکو را فراموش کردیم، متروپل فراموش نشود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام محمد آقامیری عصر روز گذشته در دومین روز از نشست بررسی ابعاد حادثه متروپل اظهار کرد: با وجود عدم هماهنگی های مرتبط در بحث ساخت و ساز و وجود رانت و فساد حاکم احتمال وقوع حوادث مشابه در اقصی نقاط کشور دور از ذهن نیست و باید تلاش کنیم تا جلوی این گونه حوادث ناگوار در سطح کشور گرفته شود.

وی افزود: در سلسه جلسات و نشست های که برگزار می‌کنیم به دنبال این هستیم که علت فرو ریختن این ساختمان چه بود و برای پیشگیری از حوادث مشابه باید چه کار کرد؟ و باید با کمک شورای شهر ،شهرداری و سازمان نظام مهندسی مصوباتی داشته باشیم. همچنین تلاش خواهیم کرد با واکاوی که درحوزه های فنی، حقوقی،طراحی و اجتماعی خواهیم داشت به یک دست آورد مناسب جهت تکرار نشدن چنین حوادثی دست پیدا کنیم.

در ادامه جلسه رشوند نماینده سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گفت: برنامه پنج ساله دوم، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران را ملزم کرد به ایمنی ساختمان ها توجه ویژه ای داشته باشد، طبق وظیفه ما از سال 99 اقدامات لازم را شروع کردیم و تدارکات لازم برای توجه به ایمنی و مقاوم سازی برخی از ساختمان های شهرداری تهران آغاز شد.

وی افزود: انتخاب مشاور و تیم تخصصی جهت برداشت اطلاعات ساختمان های ملکی شهرداری از جمله اقدامات این سازمان بود، آموزش تیم های برداشت اطلاعات، آموزش اصولی ایمنی در برابر آتش، تهیه چک لیست مربوط به ایمنی در برابر آتش نیز از دیگر اقدامات این سازمان بود که عملیاتی شده است؛ همچنین تهیه نرم افزاری برای جمع آوری داده ها در دستور کار قرار گرفت و نیز شناسنامه فنی و بهسازی لرزه ای ساختمان های ملکی شهرداری تهیه و انجام شده است.

همچنین عبدولی نماینده سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در ادامه جلسه گفت: حادثه پلاسکو نشان داد که سازه های فولادی در زمان حریق استحکام خود را از دست می دهند و ساختمان در چنین شرایطی دچار مشکل می شود، نکته قابل توجه مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق و حرارت بالاست و باید در اسکلت بندی ساختمان این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در حادثه متروپل نقش سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بود که حضور عملیاتی و میدانی نیروهای ما بود؛ همچنین موضوع نظارتی در این ساختمان از جمله نکات بسیار مهم است، ساخت سه طبقه اضافه و غیر اصولی در ساختمان متروپل نشان دهنده علت اصلی حادثه بوده است.

نماینده سازمان آتش نشانی شهرداری تهران ادامه داد: توجه به ایمنی باید تبدیل به یک فرهنگ در ساختمان سازی کشور شود.

عباس قاسمی، عضو هیات علمی داشنگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نیز گفت: عدم اجرای جوشکاری مناسب و کنترل های لازم، ضعف در اتصالات با توجه به دهانه ها مشهود است.

وی ادامه داد: همچنین عدم مشاهده سنجاقی مناسب *دال ها در قسمت های تخریب شده از جمله عوامل قابل توجه در حادثه ریزش ساختمان متروپل است.

همچنین دهقانی عضو هیات مدیره نظام مهندسی تهران اظهار کرد: باید مهندس سازه و تاسیسات در زمان بررسی حادثه حضور داشته باشند، همچنین مهندس مکانیک باید در تیم فنی در کنار تیم آتش نشان باشد.

وی افزود: ستون های ساختمان متروپل کمانه کرده بود و باید از بالای ساختمان تخریب صورت می گرفت که نیازمند بررسی بیشتر نیز هست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار