رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

حذف آزمایشات ژئوتکنیک برای کاهش زمان صدور پروانه غیر فنی است

تهران (پانا) - رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت که‌ حذف آزمایشات ژئوتکنیک سبب می‌شود طراحان سازه مجبور شوند به پیش‌فرض‌های کلی و گمانه‌زنی روی بیاورند که این یک کار غیر فنی و اشتباه است و باعث می‌شود سازه یا سبک یا سنگین طراحی شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
حذف آزمایشات ژئوتکنیک برای کاهش زمان صدور پروانه غیر فنی است

سید‌محمد آقامیری در جلسه امروز شورای شهر تهران طی تذکری اظهار کرد: وقوع حادثه متروپل زنگ خطری برای همه فعالان مدیریت شهری بود.

او ادامه داد: در بحث رعایت اصول ضوابط و استاندارهای مهندسی در طراحی و ساخت و ساز، باید دقت و اهتمام ویژه ای داشته باشیم و یکی از نکاتی که در این حادثه بسیار مورد توجه قرار گرفت، نظارت آزمایشگاهی بود.

آقامیری در همین راستا افزود: در آن پروژه نظارت آزمایشگاهی روی جوش هایی که انجام شده بود، بسیار اشتباه بود و یکی از علل اساسی فروریختن این ساختمان همین موضوع بود.

این عضو شورا در ادامه تاکید کرد: در فرایند بازنگری و اصلاح صدور پروانه که در شهرداری تهران انجام می‌شود متاسفانه در یک جلسه ای صحبت از حذف استعلام برگه نتایج آزمایش ژئوتکنیک شده بود که البته با مذاکرات اینجانب، این مشکل درحال حل شدن است.

او همچنین درخصوص مطالعات فنی و مهندسی متذکر شد و افزود: پیشنهاد شده است که با حذف آزمایش ژئوتکنیک، به جای آن آزمایش از اطلاعات پهنه بندی و سامانه های اطلاعات مکان بندی استفاده شود. اما این سامانه ها صرفا به درد مطالعات فاز صفر می خورند و این یک تصمیم نادرست است که باعث زیر پا گذاشتن ضوابط فنی و مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان می‌شود.

آقامیری درخصوص لزوم مطالعات ژئوتکنیک که دارای پیچیدگی ها و مسائل خاص فراوانی است، گفت: وضعیت لایه بندی و ژئومورفولوژی تهران به خاطر وجود گسل ها و خاک های دستی و عوارض زیر سطحی آب های زیر زمینی و وجود قنات ها و مشکلاتی که مربوط به فرونشست وجود دارد، یک وضعیت حساس است که گاهی عملکرد خاک و پارامترهای خاک در عرض ده متر عوض می‌شود و از همین روی لزوم اینکه آزمایش ها به صورت ویژه برای هر ساخت و ساز انجام شود به صورت ضروری دیده می‌شود. چراکه حذف آزمایشات ژئوتکنیک سبب می‌شود طراحان سازه مجبور شوند به پیش فرض های کلی و گمانه زنی روی بیاورند که این یک کار غیر فنی و اشتباه است و باعث می‌شود سازه یا سبک یا سنگین طراحی شود.

وی در پایان متذکر شد که شهرداری تهران که از متولیان اصلی بالابردن ایمنی ساخت و ساز در شهر تهران است، به هیچ وجه در حیطه کم کردن زمان مطالعات فنی و تخصصی وارد نشود که این حیطه، خط قرمزی برای جامعه فنی و مهندسی کشور می باشد که انشالله این مورد را توجه ویژه قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار