عزیزاله بابلی:

وظیفه مشاور در مدارس، کمک به دانش‌آموزان جهت ارتقای شایستگی‌های پایه روانی اجتماعی است

تهران (پانا) - رییس اداره مشاوره شهر تهران، وظیفه خطیر مشاور در مدارس را، کمک به دانش‌‌آموزان در کسب و ارتقای شایستگی‌های پایه روانی اجتماعی، تحصیلی، انتخاب آگاهانه و آزادانه در مسیر زندگی تحصیلی و شغلی دانست و اجرای برنامه ارزیابی و توانمندسازی مشاوران را از مهمترین اقدامات وزرات خانه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
وظیفه مشاور در مدارس، کمک به دانش‌آموزان جهت ارتقای شایستگی‌های پایه روانی اجتماعی است

جلسه گردهمایی مشاوران و مربیان تربیتی، با هدف بررسی ارزش کار مشاوره در مدارس با حضور عزیز الله بابلی؛ رییس اداره مشاوره شهر تهران، محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴، علی ولی زاده؛ مدیر سازمان دانش آموزی منطقه و کارشناسان مشاوره، در منطقه ۱۴ برگزار شد.

عزیزالله بابلی؛ رییس اداره مشاوره شهر تهران با بیان اینکه مشاوران می‌بایست قبل از حضور در مدارس، ابتدا نسبت به خودشان، جایگاهشان در مدرسه، مسئولیت، ماموریت ها و فضای مدرسه شناخت کامل داشته باشند و آگاه باشند که مهمترین کار در مدارس به عهده آنها است، گفت: «مشاوران برای اینکه در امر هدایت دانش آموزان موفق عمل کنند، ابتدا باید به خودشناسی برسند و استعداد و توانمندی خود را شناخته و ارتقا ببخشند. در ارتقای دانش حرفه ای، مهارت های شغلی و سواد تخصصی مربوط به حوزه کاری خود کوشا باشند. مشاوران همواره باید تلاش داشته باشند سطح اطلاعات و دانش خود را به روز نگه دارند و همپای دانش آموزان و حتی جلوتر از آنها باشند. امروزه توجه دانش آموزان و تمام اولیای مدرسه بیشتر از همه، به مشاوران است. شاید در گذشته توجه خانواده ها فقط مسائل درسی دانش آموزان بود. اما امروز خانواده ها در تلاش هستند تا دانش آموزان در کنار یادگیری مسائل آموزشی، مهارت های اجتماعی، مهارت های ارتباطی، مسئولیت پذیری و سایر موقعیت های اجتماعی را نیز تجربه کنند. مدیریت این مسئله و پیشبرد آن در مدرسه بر عهده مشاور است.»

وی بر راهکارها و اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید و گفت: «باید مبنای نظری و عملی مشاوران و مربیان، برگرفته از اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحت های شش گانه تربیتی باشد و اهداف ذیل ساحت های شش گانه تربیت را، نصب العین خود قرار دهند و بر اساس آن عمل کنند و در مدرسه فعالیت هایی را برای تحقق آن تعریف کنند تا دانش آموزان این مفاهیم را شناخته و سپس بتوانند در آینده از آن بهرمند شوند.»

رییس اداره مشاوره شهر تهران در خصوص چگونگی ارتباط مؤثرتر مشاوران و مربیان اظهار کرد: «مربیان و مشاوران ما باید یک الگوی کامل باشند تا دانش آموزان بتوانند ارتباط مؤثر و درستی را با آنان برقرار کنند. مشاوران و مربیان می‌بایست صادقانه با دانش آموزان برخورد کنند. دانش آموزان نیز هنگامی که این برخورد صادقانه، راستی برخورد و درستی رفتار و عامل بودن به گفته ها را در آنان می‌یابند، می‌توانند با مشاور و مربی ارتباط برقرار کنند و به آنها مراجعه کنند. این امر سبب می‌شود تا مشاور، محور مراجعه در مدرسه باشد.»

بابلی تصریح کرد: «مشاورین می‌توانند از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنند و یا حتی از طریق خدمات درمانی، دست به اقدامات کاری مؤثری در این زمینه بزنند. اقدامات مشاوره‌ای و ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر به دانش‌آموزان، نیازمند توجه بیشتر از جانب متولیان و برنامه‌ ریزان است. در حوزه مشاوره و به خصوص دستگاه آموزش و پرورش، باید با قدرت هرچه بیشتر به تمامی افراد اعم از والدین و دانش‌آموزان قابلیت موضوع رسانده شود که در صورت بروز مشکل و یا حتی پیش از نیاز به مشاوره، به راحتی، درست‌ترین حالت که روی آوردن به خدمات مشاوره‌ای است را برگزینند و قبل از ایجاد هر گونه بحران، شرایط را بهبود بخشند.»

وی در خصوص تأثیر تجربه کاری در حرفه مشاوره خاطر نشان کرد: «برای کار در بخش مشاوره، تنها تحصیلات حائز اهمیت نیست. در این کار، علاقه و تجربه کاری در مدارس از هر چیزی مهم تر است.»

وی عنوان کرد: «مشاورین مدارس به‌ عنوان نیروی تخصصی در امور تحصیلی، شغلی و شخصی، مسئولیتی مستقیم نسبت به دانش آموزان، اولیاء و عوامل مدرسه دارند که پیشبرد این اهداف قطعا نیازمند بهره‌مندی از امکانات به لحاظ مادی، انسانی، معنوی و مهارت افزایی است. بنابراین در این راستا در نظر گرفتیم تا با سرعت و سهولت به شناخت دقیق و جامعی از وضعیت موجود فرایند مشاوره مدارس این منطقه دست یافته شود و سپس براساس اولویت در راستای بهبود شرایط موجود، در سیستم مشاوره و راهنمایی مدرسه، برنامه ریزی و اقدام کنیم.»

رییس اداره مشاوره و تحصیل شهر تهران اظهار کرد: «مشاور، فردی است که وظیفه خطیر کمک به دانش آموزان در کسب و ارتقای شایستگی‌های پایه روانی اجتماعی، تحصیلی و انتخاب آگاهانه و آزادانه مسیر زندگی، تحصیلی و شغلی را به عهده دارد. در سند راهنمایی و مشاوره، جامع و ارزشمند به چشم انداز مأموریت‌ها و وظایف ساختار و تشکیلات نظام راهنمایی و مشاوره در تمام سطوح و برای همه ذی‌نفعان دانش‌آموزان، معلمان، کارکنان مدرسه، کارکنان اداری و اولیا، به صورت جامع و با الگوی رشدی و یکپارچه نگر پرداخته شده است.»

وی در خصوص اهمیت کار مشاوره در کشور عنوان کرد: «منطقه ۱۴، قابلیت ایفای نقش در مقام رابط کشوری را دارد؛ چرا که منطقه ۱۴ دبیرخانه گروه آموزشی کشور است. به وسیله شبکه های اجتماعی و روی کار آمدن ۵ نیروی مشاوره حرفه ای که یکی از آنها نیروی منطقه ۱۴ است. مشکلات مشارکتی کشور خیلی راحت بررسی می شود. در گذشته بخش نامه ها دیرتر از موعد به دست متولیان می رسید و کارها خیلی دیر در دست بررسی قرار می گرفت. اما اکنون با فضای مجازی، قبل از اینکه بخشنامه به دست متولیان برسد، مشاورین، عوامل بخشنامه را بررسی می کنند. تمامی استان ها دارای سرگروه هستند. سر گروه ها باید با شهرهای مختلف ارتباط داشته باشند و مشکلات و مسائل مختلف شهرها را حل کنند. از این رو مشاوره اتاق فکر بررسی مشکلات روز جامعه است.»

بابلی در ادامه به نقش هدایای حمایتی مشاوران و مربیان پرداخت و اذعان کرد: «مربیان و مشاورین تکیه گاه و پشتیبان دانش آموزان هستند و دانش آموزان باید بتوانند در صورت بروز هر گونه مشکلی برای گفت و گو و راهنمایی به مشاوران و مربیان تربیتی مراجعه کنند. بنابراین مربیان و مشاوران باید جایگاه خود را در مدرسه به درستی بشناسند.»

وی در آخر ضمن تشکر از معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ و مدیر اسبق منطقه ۱۴ به دلیل توجه و اهمیت خاص بخش مشاوره و خطاب به مشاوران مدارس گفت: «مدرسه یک فضای منفعل و بسته نیست. فضایی رو به رشد و پیشرفت و توسعه است. مربیان و مشاوران باید بیاموزند با این موجود زنده چگونه برخورد کنند. در حقیقت فعالیت های تربیتی و خدمات مشاوره ای روحیست که در مدرسه جریان دارد. اگر این دو نباشند و فعالیت و برنامه نداشته باشند، مدرسه تبدیل به جسم بی روح و بدون نشاط، شادابی و پویایی می‌شود. پس مشاورین و مربیان باید به تمامیت مدرسه توجه ویژه ای داشته باشند.»

رییس اداره مشاوره شهر تهران، بعد از پایان جلسه، از مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ بازدید به عمل آورد.

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار