یک مشاور کرجی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

حضور مشاور در هر مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان بسیار ضروری است

کرج (پانا) - حضور مشاور در هر مدرسه برای راهنمایی دانش‌آموزان و پاسخ‌دهی به سوالات آن‌ها در زمینه مسایل گوناگون به‌ویژه زمانی که دانش‌آموزان در سنین بلوغ و دارای مشکلات زیاد رفتاری و ارتباطی هستند و سطح اضطراب نسبتا بالایی را تجربه می‌کنند، یک ضرورت مهم محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۳۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
حضور مشاور در هر مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان بسیار ضروری است

ناهید سادات هاشمی که دارای کارشناسی ارشد روانشناسی و هم اکنون مشاور مدرسه آیت الله طالقانی ناحیه دو کرج است در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «حضور یک مشاور در مدرسه باعث می شود دانش آموزان یک راهنمای هم‌فکر و همدل در کنار خود داشته باشند که به راحتی بتوانند سوالات و مسائل خودشان را با او در میان بگذارند و با کمک هم به راه‌حل‌های مناسب و صحیحی دست پیدا کنند.»

وی افزود: «چند سالی به عنوان مددکار اجتماعی در یک کلینیک مددکاری که در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار بود فعالیت می‌کردم. در واقع تلاش می‌کنم با برقراری ارتباط همدلانه، گوش دادن بدون قضاوت و پذیرش دانش‌آموزان وضعیت تحصیلی و سطح سلامت روان دانش آموزان را بهبود بدهم.»

هاشمی اضافه کرد: «در واقع این شغل یک شغل همدلانه است. بایستی به آن عشق ورزیده شود. من همیشه سعی کردم عشق به کار و حرفه و وجدان کاری اولین اولویت کاری‌ام باشد. مخصوصا زمانی که با نوجوان‌ها کار می‌کنم به صحبت‌هایشان گوش می دهم و در مواقع نیاز از خودشان کمک می‌گیرم. برای پیدا کردن راه‌حل‌های درست‌تر و یا گاهی با ارائه پیشنهادها و یا آموزش‌های لازم برای اینکه تصمیمات و انتخاب‌های بهتری داشته باشند.»

این روانشناس در ادامه بیان کرد: «با توجه به شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته که مدارس و دانشگاه ها به صورت غیرحضوری به تدریس و فعالیت می‌پرداختند من هم به صورت مجازی بدین صورت به فعالیت خود ادامه دادم. در دوره مجازی، محدودیت‌های ارتباطی وجود داشت، اما سعی کردم هم به صورت حضوری و هم از طریق گروه‌های مجازی با بچه‌ها در ارتباط باشم. مخصوصا برای دانش‌آموزان پایه نهم که امسال انتخاب رشته داشتند سعی کردم شرایط مشاوره حضوری را هر طور شده بیشتر فراهم کنم، حتی در دوران کرونا و بعد هم که مدارس کامل بازگشایی شد به علت صدماتی که این دوران برای دانش آموزان ایجاد کرده بود تلاش کردم زمان بیشتری را برای ارتباط با دانش آموزان، ارائه اطلاعات مورد نیاز و حل مشکلاتشان بگذارم که امیدوارم مثمرثمر بوده باشم.»

هاشمی در خصوص وظایف خود گفت: «یکی از وظایف مهم مشاوران در مدارس جلسات مشاوره فردی با والدین و دانش‌آموزان جهت حل مشکلات آنها همچنین جلسات آموزش خانواده با موضوعات مختلف و بیشتر پیرامون موضوعاتی همچون شناخت دوره نوجوانی، مشکلات و آسیب‌های آن است که در مدارس برگزار می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «یکی از مهمترین موضوعات و مشکلاتی که والدین با ما مطرح می‌کنند، مشکلات ارتباطی بین والدین و دانش آموزان است (مخصوصا نوجوان‌ها)و عدم پذیرش نگرش، رفتار و علاقمندی آنها توسط والدین که در اکثر مواقع منجر به درگیری، دعوا قهر و نزاع می‌شود.»

هاشمی در توصیه ای که برای برقراری ارتباط مثبت با نوجوانان داشت، اظهار کرد: «یکی از نکاتی که همیشه در جلسات مشاوره به والدین توصیه می‌کنم و روی آن تاکید بسیار دارم، توجه و شناخت دوران نوجوانی و مراحل رشدی نوجوان‌ها توسط والدین و همینطور ارتباط مثبت داشتن والدین با جوانان و نوجوانانشان است. ارتباط مثبت در این دوران با فرزندان بسیار ارزشمند است و در واقع سرمایه گذاری محسوب می شود، زیرا نه تنها به فرزند خود کمک می کنیم، بلکه روابط خود و فرزندمان را هم تقویت می کنیم چنانچه ارتباط مثبت در خانواده حاکم شود اعضا کنار یکدیگر احساس رضایت مندی بیشتری دارند، به یکدیگر اعتماد می کنند و در مواقع مشکلات به یکدیگر کمک می کنند و به طور قابل ملاحظه‌ای تنش در خانواده کاهش می یابد.»

دانش آموز خبرنگار: ریحانه اسدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار