نماینده مجلس: برای جلوگیری از هدر رفتن منابع، دولت تصمیم به اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها گرفت

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت برای جلوگیری از هدر رفتن منابع، دولت تصمیم به اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها گرفته است اگر چه این تصمیم ریسک زیادی به همراه دارد اما دولت این کار را در سال نخست شروع کرد و مجلس هم در کنار دولت است.

کد مطلب: ۱۲۸۰۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
نماینده مجلس: برای جلوگیری از هدر رفتن منابع، دولت تصمیم به اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها گرفت

به گزارش ایرنا، محمد خدابخشی درباره عادلانه‌سازی یارانه‌ها افزود: در جلسه‌ای که با رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در سازمان برنامه و بودجه داشتیم و براساس گزارشی که ارائه کردند افرادی از دریافت یارانه اخیر جامانده‌اند و معترض هستند و اعتراض آنها هم در سامانه ثبت شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قرار بر این شده به شکلی که در قانون آمده است که دهک‌های مختلف یارانه کالاهای اساسی دریافت کنند و قولی که دولت داده است به ۹ دهک‌ یارانه پرداخت شود و به همان شکل عمل می شود.

خدابخشی بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر در سامانه رفاه ایرانیان ثبت اعتراضات وجود دارد این است که در حال حاضر امکان بارگذاری مدارک و مستندات در آن نیست و قرار شد که این قابلیت را در سامانه ایجاد کنند که در روزهای آتی مدارک و مستندات در آن بارگذاری شود اما کسانی که مستحق دریافت یارانه هستند به آن‌ها یارانه پرداخت می شود و جای نگرانی نیست.

وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: همه خانواده‌هایی که مستحق دریافت یارانه هستند یارانه باید به آنها پرداخت می شود اکنون خانواده‌هایی معترض هستند و عنوان می‌کنند که باید یارانه دریافت می‌کردند اما دریافت نکرده‌اند به احتمال زیاد اطلاعات برخی از خانواده‌هایی که در سامانه رفاه ایرانیان ثبت شده نواقصی دارد که باید به روز رسانی شود.

نماینده الیگودرز در مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه انتخابیه‌ام ارباب رجوعی داشتم که عنوان می‌کرد که مالک خودروای است که پنج سال پیش آن را واگذار کرده و به نام شخص دیگری انتقال داده است. این مساله حاکی از آن است که اطلاعات این افراد به روز نشده و بر مبنای اطلاعات قبلی درباره آنها تصمیم‌گیری صورت گرفته و یارانه تعدادی را قطع کرده‌اند.

خدابخشی تصریح کرد: بنابراین اطلاعات افراد باید به‌روز رسانی شود و اطلاعات جامع و کاملی از افراد جامعه وجود داشته باشد تا بتوانند به‌درستی تشخیص دهند که چه افرادی مستحق دریافت یارانه هستند که به آنها یارانه پرداخت شود.

خدابخشی عنوان کرد: کلیت موضوع و چرایی اجرای این طرح به سال‌های گذشته برمی‌گردد زمانی که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد اثربخشی لازم را برای افراد و جامعه هدف نداشت. این طرح اگرچه تاثیرگذار بود اما بخش قابل توجهی از این منابع هدر رفت.

وی افزود: برای جلوگیری از هدر رفتن منابع، دولت تصمیم به اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها گرفته است. اگرچه این تصمیم ریسک زیادی به همراه دارد اما دولت این کار را در سال نخست شروع کرد و مجلس هم در کنار دولت خواهد بود چراکه اجرای این طرح پیامدهای مثبتی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگرچه همکاران ما در مجلس در این باره نظرات مختلفی داشتند اما برآیند نظرات نمایندگان این شد که این اختیار به دولت واگذار شود و دولت تصمیم بگیرد که یارانه را به چه طریقی پرداخت کند امیدواریم مردم هم همراهی کنند تا این طرح به شکل موفقی اجرا شود.

خدابخشی با اشاره به فساد و رانت در ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در آغاز تخصیص ارز ترجیحی، بسیاری از کالاهایی که برای آنها ارز پرداخت شد نه ضروری بود و نه اساسی پس از مدتی در این زمینه تجدیدنظر شد.

وی ادامه داد: اگرچه لیست اقلامی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گرفت لیست محدودی شد اما باز هم بخش زیادی از این یارانه‌ها به جای اینکه به دست مردم و مصرف کننده نهایی برسد به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها رفت و حتی اتباع برخی از کشورهای همسایه هم از این یارانه ۴۲۰۰ تومانی مردم ایران که متعلق به بیت‌المال بود، استفاده کردند.

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی یادآور شد:‌ بنابراین برای اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به شکل مناسبی مدیریت شود و به جامعه هدف و به دست مردم برسد، از آنجایی که هدف اصلی دولت هم همین بوده، این تصمیم را گرفته است.

خدابخشی تصریح کرد: انشالله مردم همراهی کنند تا این طرح به شکل مطلوبی اجرایی شود. اگرچه شوک به بازار وارد می‌کند اما در نهایت به نفع مردم است از منابع بیت‌المال که اکنون بخش زیادی از آن به واسطه‌ها می‌رود صیانت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار