در همایش فعالان عرصه جمعیت مطرح شد:

همدان در مسیر تبدیل شدن به یکی از 4 استان سالمند ایران قرار دارد

همدان (پانا) - همایش فعالان عرصه جمعیت با شعار فرزند بیشتر، زندگی شادتر برگزار شده و در آن عنوان شد همدان در مسیر تبدیل شدن به یکی از 4 استان سالمند ایران قرار دارد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
همدان در مسیر تبدیل شدن به یکی از 4 استان سالمند ایران قرار دارد

حجت الاسلام میلاد صالحی مرام، دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان در این همایش ضمن تبریک هفته جمعیت اظهار کرد: نزدیک به 11 وزارتخانه و نزدیک به 18 ارگان وظیفه ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری و اجرای قانون جوانی جمعیت را بر عهده گرفته‌اند و نزدیک به 9 ماه از ابلاغ این قانون می‌گذرد و همچنان اغلب گروه‌های مردمی هستند که در راستای اجرای این قانون قدم نهاده‌اند.

صالحی مرام ضمن اشاره به حوزه تشکیلات جمعیتی عنوان کرد: هنگامی که جریان اندیشه‌ای توسط رهبر انقلاب مطرح می‌شود در این میان نیاز به یک حلقه واسطه است تا به مردم ابلاغ شود و می‌توان گفت که سازمان‌های مردمی در این زمینه نقش‌آفرینی دارند.

وی در ادامه افزود: جهت گسترش فعالان عرصه جمعیت باید گروه‌های مستقل دیگری هم تشکیل شود؛ چراکه با ایجاد گروه‌های مستقل در عرصه جمعیت نوآوری و خلاقیت‌ در این عرصه به وجود خواهد آمد که در این گروه‌ها امیدآفرینی در شرایط موجود برای پیشبرد اهداف جمعیتی از اولویت خاصی برخوردار است.

50 درصد مادران فرزندآور در رنج سنی 25 تا 34 سال

وی تصریح کرد: طبق داده‌های آماری استان همدان 50 درصد مادرانی که در سن فرزندآوری هستند در رنج سنی 25 تا 34 سال هستند که دقیقاً این قشر مادران جوان هستند و در مرحله دوم 5 درصد مادران فرزندآور همدانی با توجه به اینکه سن ازدواج افزایش یافته اولین فرزند خود را در سن 35 تا 44 سالگی به دنیا می‌آورند که جزء زایمان‌های پرخطر نیستند، اما جزء زایمان‌های تحت کنترل هستند و پنجره جمعیتی ما 6 سال دیگر طبق آمار بسته خواهد شد.

صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان نیز ضمن اشاره به آخرین وضعیت شاخص‌های جمعیت‌شناسی عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در خصوص موضوع جمعیت در یک دهه گذشته 54 بار بر روی نکات جمعیتی تأکید کردند که این نشان‌دهنده میزان اهمیت این موضوع ماست.

قاسمی با بیان اینکه جمعیت کشور در حال حاضر 84.5 میلیون نفر است، اظهار کرد: از سال 98 نرخ رشد به زیر یک درصد رسیده، سال 99 نرخ رشد 7 دهم درصد و در سال 1400 نرخ رشد همان میزان 7 دهم درصد تکرار شد با چند صدم تغییر که این میزان پایین‌ترین نرخ رشد در طول تاریخ ایران است که تا 15 سال آینده نرخ رشد جمعیت صفر خواهد شد و به سمت منفی خواهد رفت که به معنی کاهش جمعیت کل است.

وی در ادامه افزود: استان همدان در حال حاضر در نرخ رشد منفی به سر می‌برد و این به این معنی است که سال به سال جمعیت کل در همدان کاهش می‌یابد و پایین‌ترین نرخ رشد در استان همدان شکل گرفته است.

قاسمی با اشاره به مهم‌ترین شاخص در حوزه جمعیتی که میزان باروری است، تصریح کرد: در سال 1365 میانگین کل کشور در فرزندآوری به ازای هر زن 6 فرزند بوده اما در سال 1400 میانگین باروری هر خانم 1.6 فرزند است و به این معنی است که هر 10 خانم 16 فرزند به دنیا می‌آورد و اگر هر خانم 2 و یک دهم فرزند به دنیا می‌آورد جمعیت ایران ثابت می‌ماند و متأسفانه امروزه هیچ کشوری نرخ باروری آن پایین‌تر از ایران نیست و پایین‌ترین نرخ باروری در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است.

وی با اشاره به استان‌هایی که پایین‌ترین نرخ باروری را دارند، عنوان کرد: پایین‌ترین این نرخ امروزه در استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی و در رتبه‌های بعدی اصفهان، سمنان و همدان است که این نرخ بسیار هشدارآمیز است.

قاسمی در خصوص نرخ سالمندی اظهار کرد: 11 درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهند و ایران در حال حاضر ایرانی جوان نیست و اطلاق ایران جوان در کشور ایران حرف دقیق و علمی نخواهد بود؛ چراکه میانگین سنی ما حدود 35 سال است و کشوری میانسال هستیم که به سرعت به سوی سالخوردگی جمعیت حرکت می‌کنیم.

وی ابراز کرد: استان همدان به واسطه نرخ رشد منفی و به واسطه مهاجرفرستی جوانان، درصد سالمندی آن به شدت در حال افزایش است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال‌های آینده، همدان به یکی از 3 یا 4 استان سالمند ایران تبدیل خواهد شد و زنگ خطر هشدارهای جمعیتی در ایران به صدا درآمده است.

این پژوهشگر گفت: حدود 21 درصد ناباروری در ایران وجود دارد که یعنی یک پنجم خانواده‌های ایرانی به طور طبیعی صاحب فرزند نمی‌شوند و بیش از 400 هزار سقط جنین سالانه در کشور اتفاق می‌افتد و همچنین در پی این مشکلاتی که ذکر شد مشکل دیگری همچون بالا رفتن میانگین سن ازدواج هم در به وجود آمدن کشوری سالمند بی‌تأثیر نخواهد بود.

یوسف خدرویسی، معاون فرهنگی و جوانان ورزش و جوانان استان همدان هم با اشاره به مشکلات فرزندآوری عنوان کرد: مشکلاتی همچون اقتصادی و فرهنگی باعث شده است که فرزندآوری در کشور کمتر شود و متأسفانه در بحث‌های فرهنگی، فرزندآوری خیلی خوب کار نشده است و بحث فرهنگ فرزند کمتر، زندگی بهتر هنوز در جامعه ما غالب است.

خدرویسی تصریح کرد: در خصوص ازدواج کلاس‌های مشاوره رایگانی تشکیل می‌شود که وجود این کلاس‌های مشاوره حتماً مثمر ثمر خواهد بود و به روند فرزندآوری هم کمک خواهد کرد.

در پایان این همایش از 3 مادر جوان چند فرزند که علاوه بر داشتن 3 فرزند و نقش خطیر مادری در عرصه‌های اجتماعی نیز فعالیت دارند تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار