مهم‌ترین خبر اقتصادی هفته

سرنوشت قیمت نان در انتظار تصمیم دولت

تهران (پانا) - در هفته‌ای که گذشت خبر حذف یارانه برخی از انواع آرد باعث شد تا زمزمه‌هایی درباره گرانی احتمالی نان خبرساز شود.

کد مطلب: ۱۲۷۴۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
سرنوشت قیمت نان در انتظار تصمیم دولت

ماجرای گرانی احتمال نان از آنجا آغاز شد که خبر از 5 برابرشدن قیمت برخی از انواع آرد که برای تولید اقلامی مانند ماکارونی، کلوچه و کیک استفاده می‌شود، رسانه‌ای شد.

از مدت‌ها قبل سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده درباره حذف یارانه برخی از انواع آرد با وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کرده بودند و قرار بود دولت این اقدام را در سه فاز پیگیری کند.

سه‌گام دولت برای اصلاح قیمت آرد

گام اول، اصلاح قیمت گندم کشاورزان بود که در آغاز اولین روزهای کاری هیات دولت با خرید تضمینی گندم موافقت شد و در شورای قیمت‌گذاری تصویب شد تا قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم 10 هزار و 500 تومان باشد و مبلغ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به‌عنوان جایزه تحویل گندم به دولت، به مبلغ یادشده اضافه شد. پیش از این نرخ خرید تضمینی گندم 7 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم برای سال زراعی جاری تعیین ‌شده بود. همچنین مقدار تولید گندم کشور در سال جاری با وجود خشکسالی ها ۹ میلیون تن برآورد شده است.

گام دوم، اصلاح آرد صنف و صنعت بود که در بخشی از نامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت جهاد کشاورزی آمده است که قیمت هر کیلو آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده نیز ۱۶ هزار و۹۰۰ تومان برآورد شده است.

ناگفته نماند که طبق آنچه سازمان حمایت اعلام کرده است نهایی شدن قیمت آرد و صنف منوط به تصمیم‌گیری در ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

درنهایت گام سوم که هنوز اقدامی برای آن نشده است اصلاح قیمت آرد و نان خبازی‌هاست.

مخالفان طرح اصلاح قیمت آرد چه می‌گویند؟

محمدرضا مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان ایران در روزهای اخیر در مخالفت با این افزایش قیمت‌ها گفته بود: «کارخانجات، آرد مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کنند و این شرکت سه نوع آرد را توزیع می‌کند. نوع اول آردی است که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی ۶۵٠ تومان است و نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی‌های آزادپز قرار می‌گیرد که شامل نان‌های صنعتی، فانتزی و حجیم است و قیمت این آرد نیز کیلویی ٩٠٠ تومان و ثابت مانده است. همچنین نوع سوم آردی است که در اختیار کارخانجات ماکارونی سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است.»

به گفته رئیس انجمن آردسازان، حدود دو هفته قبل به کارخانجات ابلاغ شده که قیمت آرد برای تولیدکنندگان ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی ۵ برابر شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه قیمت ماکارونی عنوان کرده بود: «قیمت هر کیلوگرم ماکارونی که در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان بوده احتمالاً به ٢٨ تا ٣٢ هزار تومان خواهد رسید و قیمت بسته‌های ۵٠٠ گرمی این محصول ١۵ تا ١۶ هزار تومان خواهد بود.»

مرتضوی عنوان کرده بود که درباره گرانی آرد نانوایی‌ها باید دولت و نانوایان در جلساتی مشترک این مسئله را بررسی کنند.

موافقان طرح اصلاح قیمت آرد چه می‌گویند؟

کریم سبزیان، کارشناس نان و آرد در گفت‌وگو با پانا در موافقت با اصلاح قیمت آرد و نان گفت: «اگر قیمت نان افزایش پیدا کند به نفع جامعه و سلامت مردم است زیرا قیمتی که از سوی دولت به‌اجبار پایین نگه‌ داشته شده به قاچاق دامن زده است. اگر دولت مانند گذشته شجاعت به خرج دهد و همان‌طور که خرید گندم را عادلانه کرد و گندم صنف و صنعت را منطقی کرد حالا درباره خبازی‌ها هم همین اقدام شجاعانه را داشته باشد اتفاق خوبی در حوزه آرد و نان خواهد افتاد.»

وی درباره اقدام دولت برای اصلاح قیمت نان گفت: «باید یارانه آرد و نان از هر نوعی که باشد حذف شود تا قیمت‌ها اصلاح شود. دولت هم برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر می‌تواند از همان روش کارت یارانه‌ای که در گذشته وجود داشت، استفاده کند. در این صورت یارانه به دست نیازمند واقعی‌اش می‌رسد و کیفیت نان هم در یک فضای رقابتی حفظ می‌شود.»

سبزیان با اشاره به اینکه آمار واقعی از تعداد نانوایی‌های آزادپز وجود ندارد، عنوان کرد: «اکنون زمزمه‌هایی وجود دارد و برای دولت و مجلس ترس ایجاد می‌کنند که مبادا قیمت آرد و نان افزایش پیدا کند، این در حالی است که در شرایط کنونی تعداد زیادی نانوایی داریم که به‌صورت آزادپز کار می‌کنند. آمار واقعی نانوایی در کشور وجود ندارد زیرا دولت حدود 85 هزار نانوایی مصوب دارد و این آمار را ارایه می‌دهد در حالی که فقط 40 هزار واحد تهیه و توزیع نان در کشور داریم که به‌صورت غیررسمی فعال‌اند. البته نانوایی‌هایی که نان را به‌صورت کاملاً آزاد می‌فروشند در کیفیت موفق بوده‌اند زیرا برخی و البته تعداد اندکی از دولتی‌پزها کیفیت نان‌شان را پایین می‌آورند تا فروش نداشته باشند و شبانه آردشان را بفروشند.»

طرح دولت برای مبارزه با قاچاق آرد

در روزهای اخیر که زمزمه قاچاق آرد در صورت گران‌نشدن آن مطرح شده است محمدحسن جلالی، مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه دو سامانه در این شرکت بر فرآیند کالاهای اساسی در کشور نظارت می‌کنند، گفت: «سامانه «یکپارچه مدیریت آرد»، خرید آرد توسط نانوایان، فروش آن توسط کارخانجات و حمل و نقل آرد را در کشور، ثبت و رصد می‌کند.»

در هفته‌ای که گذشت راهکارهای پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای جلوگیری از قاچاق گندم به کشورهای همسایه و ضرورت بهینه‌سازی مصرف نان در کشور، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که با حضور رئیس‌جمهوری تشکیل شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس تصمیم اعضای ستاد، مقرر شد با توجه به اهتمام دولت بر کنترل قیمت نان و جلوگیری از افزایش بهای آن، جوانب گوناگون این طرح توسط دستگاه‌های مسئول بررسی و نتیجه برای تصمیم‌گیری به جلسات آینده ستاد ارائه شود.

نان از اقلام اساسی است که در سبد خانواده جایگاه مهم و اساسی دارد و قاعدتاً برای تعیین قیمت آن باید تدبیر شود تا مبادا در این شرایط اقتصادی تنها کالای نسبتاً ارزانی که در سفره‌ها مانده است، حذف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار