پانا در گفت‌وگو با یک کارشناس نان و آرد بررسی کرد؛

قاچاق آرد و آینده قیمت نان

آردی که در تهران کیسه‌ای ۳۵۰ هزار تومان است در بغداد یک‌میلیون معامله می‌شود و طبیعی است که قاچاق می‌شود

تهران (پانا) - این روزها در حالی زمینه گرانی احتمالی نان به گوش می‌رسد که یک کارشناس نان عنوان می‌کند اصلاح قیمت آرد خبازی‌ها سومین گام بعد از اصلاح قیمت گندم کشاورزان و آرد صنف و صنعت است که باید دولت شجاعانه این کار را انجام دهد تا از قاچاق آرد به خارج از کشور جلوگیری شود و در ازای آن برای کمک به نیازمندان یارانه نان را مستقیماً به کارت‌شان بریزد.

کد مطلب: ۱۲۷۳۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
قاچاق آرد و آینده قیمت نان

نرخ آرد صنف و صنعت در حالی مصوب شده است که مدتی است با وجود اینکه آرد در اختیار نانوایی‌های دولتی و آزادپز همچنان بدون تغییر مانده است اما به گفته محمدرضا مرتضوی، رئیس اتحادیه آرد، قیمت آن نوع از آردی که در اختیار کارخانجات ماکارونی و کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی قرار می‌گیرد از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است.

در سه فاز قیمت آرد اصلاح می‌شود

کریم سبزیان، کارشناس نان و آرد در گفت‌وگو با پانا درباره دلیل افزایش ناگهانی قیمت آرد ماکارونی گفت: «دولت در سه فاز اقدام کرده است. ابتدا قیمت گندم کشاورز را اصلاح کرد بعد آرد صنف و صنعت اصلاح شد و در گام سوم باید قیمت نان و آرد خبازی را اصلاح کند. در واقع آرد مخصوص ماکارونی از گندم خاصی است که تفاوتش با آرد نانوایی 500 تا هزار تومان است ولی این افزایش قیمت بیشتر به دلیل حذف یارانه آن است و چون دولت به آرد خبازی همچنان یارانه می‌دهد، قیمت کمتر است.»

پایین نگه‌داشتن قیمت آرد یعنی دامن‌زدن به قاچاق

وی افزود: «اگر قیمت نان افزایش پیدا کند به نفع جامعه و سلامت مردم است زیرا قیمتی که از سوی دولت به اجبار پایین نگه‌ داشته‌شده به قاچاق دامن زده است. اگر دولت مانند گذشته شجاعت به خرج دهد و همان‌طور که خرید گندم را عادلانه کرد و گندم صنف و صنعت را منطقی کرد حالا درباره خبازی‌ها هم همین اقدام شجاعانه را داشته باشد اتفاق خوبی در حوزه آرد و نان خواهد افتاد.»

وی درباره اقدام دولت برای اصلاح قیمت نان گفت: «باید یارانه آرد و نان از هر نوعی که باشد حذف شود تا قیمت‌ها اصلاح شود. دولت هم برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر می‌تواند از همان روش کارت یارانه‌ای که در گذشته وجود داشت، استفاده کند. در این صورت یارانه به دست نیازمند واقعی‌اش می‌رسد و کیفیت نان هم در یک فضای رقابتی حفظ می‌شود.»

آمار واقعی از تعداد نانوایی‌ها وجود ندارد

سبزیان با اشاره به اینکه آمار واقعی از تعداد نانوایی‌های آزادپز وجود ندارد، عنوان کرد: «اکنون زمزمه‌هایی وجود دارد و برای دولت و مجلس ترس ایجاد می‌کنند که مبادا قیمت آرد و نان افزایش پیدا کند، این در حالی است که در شرایط کنونی تعداد زیادی نانوایی داریم که به‌ صورت آزادپز کار می‌کنند. آمار واقعی نانوایی در کشور وجود ندارد زیرا دولت حدود 85 هزار نانوایی مصوب دارد و این آمار را ارایه می‌دهد در حالی که فقط 40 هزار واحد تهیه و توزیع نان در کشور داریم که به‌ صورت غیررسمی فعال‌اند. البته نانوایی‌هایی که نان را به‌صورت کاملاً آزاد می‌فروشند در کیفیت موفق بوده‌اند زیرا برخی و البته تعداد اندکی از دولتی‌پزها کیفیت نان‌شان را پایین می‌آورند تا فروش نداشته باشند و شبانه آردشان را بفروشند.»

دولت یارانه نان را به کارت نیازمندان واریز کند

سبزیان درباره افزایش ناگهانی قیمت آرد ماکارونی و کیک گفت: «این افزایش قیمت باید به‌صورت پلکانی و سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد اما زمانی دولت دست روی این فنر گذاشت و اجازه افزایش طبیعی قیمت را نداد و همان‌جا تصمیم اشتباه بود و اکنون افزایش قیمت‌ها با حذف یارانه تصمیم منطقی و درست است تا بازار قیمت نهایی را تعیین کند. اگر قرار است یارانه‌ای باشد بهتر است به خود فرد نیازمند داده شود نه به نان و آرد یارانه داده شود که فرصت سوءاستفاده بدهد.»

قاچاق آرد در ایران جدی است

وی درباره قاچاق آرد در ایران گفت: «اکنون موضوع قاچاق به داخل کشور جدی است. از یکسو سرمایه ملی را به اسم یارانه به آرد و نان می‌بندیم و از سوی دیگر سرمایه انسانی‌مان در مرزها به دلیل وجود قاچاق شهید می‌شوند و این موضوع درگرو یک مصوبه است تا قیمت‌ها اصلاح شوند و اجازه بدهند بعد از این قیمت‌ها با روال عادی خودش پیش برود. قاچاق در موضوع آرد و کالاهای اساسی با اصلاح یک قانون قابل جلوگیری است. آردی که در تهران کیسه‌ای 350 هزار تومان است در بغداد یک‌میلیون معامله می‌شود و طبیعی است که قاچاق می‌شود. رقابت سالم منجر به استاندارد شدن کیفیت نان می‌شود. تولید نان با آرد 13 هزار تومان نسبت به تولید نان با آرد کیلویی900 تومان قابل مقایسه نیست و مردم خودشان کیفیت را انتخاب می‌کنند. کیفیت آرد نسبت به گذشته کاهش یافته زیرا برای تولیدکننده آرد، رقابت سالم تعریف نکرده‌ایم و نتیجه‌اش مشخص است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار