مشاور دبیرستان شهدای هسته‌ای منطقه ۱۴:

آلودگی هوا، یکی از دلایل ضعف یادگیری و افسردگی در دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - مشاور دبیرستان شهدای هسته ای منطقه ۱۴ با بیان اینکه آلودگی هوا به همان میزان که در بروز و افزایش مرگ و میر تأثیرگذار است، آسیب‌های شخصیتی، روحی و روانی دانش‌آمو‌زان را نیز افزایش می‌دهد، عنوان کرد امروزه آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش افت تحصیلی، کاهش حافظه، ضعف یادگیری و تشدید افسردگی در دانش‌آموزان است.  

کد مطلب: ۱۲۷۳۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آلودگی هوا، یکی از دلایل ضعف یادگیری و افسردگی در دانش‌آموزان است

مرتضی زند؛ مشاور دبیرستان شهدای هسته ای منطقه ۱۴ در خصوص افزایش افسردگی ناشی از آلودگی هوا در دانش آموزان به پانا گفت: «زمانی که شرایط جوی تشدید می شود، به طور طبیعی مواد و ذرات معلق در هوا اعم از دود، غبار، سرب و مونوکسید کربن، به طور مستقیم از راه تنفس و پوست جذب بدن می شوند و در این رابطه، افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی،‌ مغز و اعصاب و در مرحله بعد کودکان، دانش آموزان و سالمندان و دیگر افراد جامعه که به فعالیت های روزانه مشغول هستند، از مشکلات آلاینده ها در امان نخواهند بود. هنگام تشدید آلودگی هوا، بیماران و گروه های خاص جامعه اعم از سالخوردگان‌ و دانش آموزان بیشتر در معرض خطر دریافت ذرات آلوده معلق در هوا قرار دارند و آن دسته از افرادی که زود رنج‌، پرخاشگر، عصبانی‌ و کم‌تحمل‌تر هستند یا اینکه در گذشته هم این مشکلات را داشتند، با تغییرات جوی و آلودگی هوا، خیلی زودتر استرس‌، واکنش و حساسیت، از خود بروز می‌دهند.»

وی افزود: «به عبارت دیگر آلودگی هوا به عنوان یک فشار روانی، سبب افزایش اضطراب، تنش و نگرانی در نوجوانان می شود. این فشار روانی که بی تردید پاسخی مساعد نیز دریافت نمی کند، در دراز مدت خطر ابتلا به افسردگی را در دانش آموزان افزایش می دهد. به عقیده روانشناسان شخصیت؛ آلودگی هوا همچنین سبب افزایش فشارهای ترافیکی است و این امر نیز فشارهای روحی و روانی دانش آموزان را تشدید می کند.»

زند با تأکید بر اینکه آلودگی هوا به همان میزان که در بروز و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، دستگاه تنفسی و مرگ و میر تأثیرگذار است، عنوان کرد: «امروزه هوای آلوده شهر سبب کم شدن حافظه، ضعف در یادگیری، افسردگی، استرس، بی حوصلگی و ناتوانی دانش آموز در زمان آموزش می شود. آلودگی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که سبب کاهش افت تحصیلی در دانش آموزان می‌شود. آسیب‌های روحی و روانی متعدد از جمله: اختلالات دو قطبی، اضطراب و افسردگی در نسل جوان به‌ ویژه دانش آموزان را افزایش می دهد.»

وی در ادامه به دیگر عوامل افسردگی اشاره کرد و گفت: «در فصل‌های مختلف، انسان‌ها ممکن است دچار افسردگی شوند و با پایان آن فصل به شرایط عادی بازگردند؛ همچنین در فصل زمستان و بهار، احتمال مشاهده علائم مربوط به زوال عقل و اختلال شناختی نسبت به دو فصل تابستان یا پاییز بیشتر است که این موارد نشان از تأثیر بالای تغییرات فصلی بر سلامت کودکان، نوجوانان و جوانان دارد.»

زند گفت: «بهار با وجود اینکه فصل طراوت و نشاط است، ولی به طور طبیعی اختلالات خلقی نیز برای دانش آموزان افسرده با خود به همراه دارد و با توجه به شرایط جوی و آلودگی هوا، در برهه ای از زمان، آثار مخربی نه تنها بر قلب و ریه بیماران تنفسی،‌ بلکه بر اعصاب و روان نوجوانان و دانش آموزان و مبتلایان به افسردگی فصلی نیز می گذارد. به طور کلی هر اتفاق و تغییری می‌تواند روی جسم و روان ما تأثیرگذار باشد. به طور مثال: بسیاری از افراد در فصل بهار دچار حساسیت‌ فصلی می‌شوند و همین امر زمینه را برای افسردگی در آنها ایجاد می‌کند یا گاهی تغییر فصل موجب نامنظم شدن خواب شده و این موضوع روی مغز و انتقال دهنده‌های عصبی انسان به ویژه نسل جوان تأثیر می‌گذارد.»

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا ارتباطات اجتماعی دانش آموزان را ضعیف و حتی تمرکزشان را کاهش می‌ دهد، گفت: «آلاینده ها روی سلامت روان این دسته افراد و همچنین جسم آنان اثرات مخربی می‌گذارد و آنها را دچار تنگی نفس، تپش قلب و سایر علایم می‌کند. هنگام آلودگی هوا، دانش آموزی که مبتلا به افسردگی است، محیط اطراف خود را تیره‌ و تار می بیند و قدرت تصمیم‌گیری او ضعیف‌ تر می‌شود و احساس می‌کند که بی‌انرژی، بی‌حوصله و خسته شده است. این عوامل سبب می‌شوند که بیمار افسرده تر شود و به طور طبیعی اضطراب و نگرانی و به دنبال آن بعضی علایم جسمی مانند تپش قلب آن نیز به طور شدیدتری بروز پیدا می‌کند.»

زند با بیان اینکه آلودگی هوا روی بیماران با اختلال وسواس، موجب تشدید نگرانی‌ و اضطراب این عده می شود‌ خاطرنشان کرد: «دانش آموزان دارای وسواس همیشه به جسم خود توجه زیادی دارند و در شرایط آلودگی هوا، دائما فکر می‌کنند که بیمار شده‌اند و به طور طبیعی دچار نوعی خود بیمار انگاری می شوند. به همین دلیل، در مواقع تشدید بحران آلودگی بهتر است منابع استرس‌ زا را تعدیل یا کاهش داد. برای نمونه، تا حد امکان، استرس خود را در مورد شغل یا ترافیک باید کاهش داد. ساعت‌ استراحت و خواب را افزایش داد. حتی المقدور فعالیت‌های ورزشی و بدنی در فضاهای بسته انجام داد. مایعات بیشتر به خصوص شیر و آب‌میوه‌ بنوشیم و علاوه بر آن، مصرف میوه‌ و سبزی‌های تازه را باید در چنین روزهایی افزایش داد.»

وی در آخر گفت: «برای مقابله با مشکل آلودگی هوا به ویژه در فصل پائیز و سرد سال که تغییرات جوی شدت می گیرد، باید انگیزه تمام گروه های جامعه اعم از مردم و مسئولان در وهله نخست دانش آموزان و کودکان را برای حفظ سلامت خود برانگیخت و همه به اندازه توان در روند کاهش آلودگی کمک کنند. رسانه‌ها و جراید، مردم را نسبت به عواقب و اثرات غیر بهداشتی بر جسم و روان آنان به طور واضح آگاه کنند و مسئولان نیز در برخورد جدی با مشکل آلودگی ها بر محیط زیست و افراد جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان، وارد میدان شوند.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار