معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش رودهن:

فرآیند امام‌شناسی، جریان سیر تربیت اسلامی در مدارس است

رودهن (پانا) - معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش رودهن، فرآیند امام‌شناسی در مدارس را جریان جاری سیر تربیت اسلامی در مدارس برشمرد که فعالان تربیتی می‌بایست با مسئولیت دینی پیگیر آن‌ باشند.

کد مطلب: ۱۲۷۲۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
فرآیند امام‌شناسی، جریان سیر تربیت اسلامی در مدارس است

سیداحمد الهی‌نیا معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش رودهن، در گفت و گو با پانا پیرامون ضرورت شناخت حضرت‌علی(ع) برای دانش‌آموزان گفت: «نام حضرت علی(ع) به قدری باشکوه و باعظمت است که در تمام زوایای مدارس همیشه بر سر زبان است، دانش‌آموزان ما از همان ابتدا با اخلاق و منش زندگی این امام بزرگوار آشنا می‌شوند و به او نزدیک و علاقمند می‌شوند. طوری که دانش‌آموز کلاس اول وقتی نام حضرت علی(ع) را می‌شنود ناخودآگاه می‌فهمد اسم یک انسان بزرگ و قابل احترام را شنیده است.»

وی افزود: «ما به عنوان فعالان عرصه تعلیم و تربیت در مدارس وقتی در جایگاه تربیت قرار می‌گیریم لازم است سیر تربیت اسلامی در مدارس را جدی و متعهدانه پیگیری کنیم، این‌که دانش‌آموز با روش زندگی، منش و اخلاق و شخصیت هر کدام از ائمه کامل آشنا شود و متوجه عظمت این شخصیت‌ها و تاثیری که در جهان اسلام داشته‌اند بشود، گذشته از آن، شخصیت معنوی و عرفانی امامان اگر به درستی برای دانش‌آموز آموزش داده شود، بی‌شک فرایند الگوسازی دینی در مدارس محقق خواهد شد.»

الهی‌نیا تصریح کرد: « وقتی از امامی چون حضرت علی(ع) در مدارس صحبت می‌شود برای دانش‌آموز نباید فقط روی نماز‌های شبانه و عبادت و دینداری و مسائلی از این قبیل تاکید کرد، دانش‌آموز ما علاوه بر همه این‌ها لازم است با این‌چنین شخصیت‌های احساس ‌نزدیکی و انس کند، بنابراین اگر اقدامات تربیتی و فرهنگی در مدارس حول و حوش شناخت و معرفت شخصیت انسانی در تمام زوایای آن برای فردی چون امام علی(ع)، باشد، دانش‌آموز، عمق این شخصیت را مثل یک انسان عادی اما با مقام والای انسانی و مذهبی باید درک کند و بفهمد که می‌تواند با پرورش اخلاق و سیر زندگی به طور مثال حضرت علی علیه السلام در زندگی خودش، همپا و در راستای زندگی و شخصیت‌ ایشان در مسیر تعالی و بالندگی قرار گیرد.»

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش رودهن اظهار کرد: «در مدارس، شناخت امام و ائمه باید عینی و ملموس و در محدوده مقتضیات سنی هر مقطع تحصیلی به دانش‌آموز ارائه شود تا او بر اساس درک خودش به معرفت دست یابد، برای دانش‌آموز باید راحت و مستقیم مطالب ارائه شود به شکلی که وقتی حضرت علی(ع)‌ را می‌خواهد برای خود الگو قرار دهد حس نکند من نمی‌توانم‌ مثل این امام باشم و این‌تصور ایجاد شود که این‌گونه منش‌ها و اخلاق‌ها فقط ویژه آن امامان بوده‌ است و در زندگی ما انسان‌ها قابل اجرا و حصول نیست که اگر این تصور ایجاد شود، خود آسیب تربیتی و دینی است. بلکه دانش‌آموز باید به این درک‌ برسد که با شناخت و معرفت و آموزش شیوه زندگی شخصیتی امامی چون حضرت علی(ع) می‌تواند به او نزدیک شود و مثل او زندگی کند و زندگی خود را در پیش بگیرد.»

خبرنگار: زهره صفرزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار