در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

مدرسه گلوگاه گذر به سوی توسعه و پیشرفت است

تهران (پانا) - به اعتقاد یک کارشناس آموزش و پرورش بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدارس این نوید را به دانش‌آموزانی داد که به دلیل عدم دسترسی به آموزش از راه دور دوباره به کلاس‌های درس بازگردند و از نعمت آموزش و پرورش بهره‌مند شوند.

کد مطلب: ۱۲۶۹۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه گلوگاه گذر به سوی توسعه و پیشرفت است

مریم احمدی - مدارس و مراکز آموزشی روز ۱۴ فروردین‌ماه بعد از ۲ سال دوری دانش‌آموزان از کلاس درس دوباره با حضور فرزندان رنگ علم و نشاط را به خود دیدند. مدارس پس از شیوع ویروس کرونا از اول اسفندماه سال ۹۸ به صورت فیزیکی تعطیل شدند و آموزش و یادگیری در قاب‌های کوچک تلفن همراه به دور از هیاهوی دانش‌آموزان با همکلاسی‌های خود تداوم یافت.

راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی اولین اقدام آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا برای تداوم آموزش و یادگیری بود اما با توجه به تعاملی نبودن این نوع آموزش و اندک بودن زمان تدریس نمی‌توانست پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان باشد. بنابراین شبکه شاد در فروردین‌ماه سال ۹۹ به عنوان تنها پلتفرم رسمی آموزشی کشور به منظور فراهم کردن محیطی ایمن برای دانش‌آموزان راه‌اندازی و به مدرسه همراه دانش‌آموزان تبدیل شد.

در این مدت معلمان، دانش‌آموزان و والدین برای تداوم جریان یادگیری تمام تلاش خود را به کار گرفتند، معلمان برای ضبط ویدئوهایی برای تدریس و برگزاری کلاس‌های آنلاین منازل خود را به کلاس درس تبدیل کردند و والدین و دانش‌آموزان نیز برای فهم بیشتر مفاهیم دروس زمانی بیشتر را به علم‌آموزی می‌پرداختند.

اما با وجود تمام این زحمات، به اعتقاد کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش آموزش مجازی نتوانست جایگزین آموزش حضوری شود و صدمات بسیاری در حوزه‌های آموزشی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و پرورشی به دانش‌آموزان وارد شده است. همچنین با توجه به گران بودن و ناتوانی در خرید ابزار هوشمند مانند تلفن همراه و تبلت، برخی دانش‌آموزان از تحصیل بازماندند.

در نهایت پس از تمامی فراز و فرودهای آموزشی در 3 سال گذشته، براساس اعلام قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شد همه مدارس و مراکز آموزشی از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

براین اساس آموزش و پرورش دستورالعمل حضوری‌شدن مدارس را روز نهم فروردین‌ماه به ادارات کل مناطق و استان‌ها ابلاغ کرد.

باقر امیری کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره بازگشایی مدارس و ارائه آموزش‌های حضوری به دانش‌آموزان گفت: «مدرسه محل پرورش انسان‌های مسئولیت‌پذیر، تاثیرگذار، کارآمد و موثر در آینده هر سرزمینی بوده و گلوگاه گذر به سوی توسعه و پیشرفت است که سرنوشت و آینده کشورها در آن رقم می‌خورد، مدرسه شور، نشاط و امید را به جامعه هدیه می‌دهد.»

وی با بیان اینکه مدرسه مبنا و پایه اصلی اجتماعی‌شدن فرد برای حضور موثر و اثربخش در اجتماع است افزود: «از طریق مدرسه فرد یاد می‌گیرد در برخورد و ایجاد ارتباط با دیگران چه رفتاری باید از خود بروز دهد، او یاد می‌گیرد که باید در برابر یک سری از رویدادها و واقعیت‌های موجود در جامعه چگونه رفتار کند.»

مدرسه بهترین مکان برای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن هنجارها و ارزش‌های اجتماعی است

امیری بیان کرد: «مدرسه بهترین مکان برای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن هنجارها و ارزش‌های اجتماعی است هر چند لزوما کسی که مدرسه نمی‌رود نمی‌توان گفت صد در‌صد در برخورد با دیگران و جامعه دچار مشکل خواهند شد اما بهترین و آسان‌ترین راه برای مواجهه با رویدادهای جامعه، مدرسه است، مدرسه یک جامعه کوچک برای ورود به اجتماعی بزرگ است.»

وی اظهار کرد: «بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدارس این نوید را به دانش‌آموزانی داد که به دلیل عدم دسترسی به آموزش از راه دور دوباره به کلاس‌های درس بازگردند و از نعمت آموزش و پرورش بهره‌مند شوند.»

تعطیلی مدارس آسیب‌های مختلفی به‌دنبال دارد

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار کرد: «از منظر آموزشی و پرورشی، تعطیلی مدارس باعث ایجاد آسیب‌هایی از جمله ورود دانش‌آموزان به درگیری‌ها و مشاجره‌های خانوادگی، از دست دادن مهارت تعامل و یادگیری، اختلال در نحوه ارزیابی و ارائه مداخله اصلاحی، تشدید شکاف‌های یادگیری موجود و نابرابری‌ها، افسردگی و همچنین افزایش فشارهای روانی اجتماعی در دانش‌آموزان می‌شود.»

مدیریت انتقال بازگشت به مدرسه نیاز به اقدامات و اصلاحات احتمالی دارد

وی اضافه کرد: «بنابراین مدیریت انتقال بازگشت به مدرسه نیاز به اقدامات و اصلاحات احتمالی دارد که تقویم مدرسه، اهداف یادگیری، شیوه‌های ارائه مطالب آموزشی و پرورشی و همچنین ارزیابی و ... را شامل می‌شود. یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه جدی شود این است که در این مدت بیماری کرونا فقط دانش‌آموزان نیستند که دچار آسیب‌های اجتماعی، جسمی، روحی و روانی شده‌اند بلکه معلمان و مدیران و عوامل اجرایی مدارس هم از آسیب‌های اجتماعی، جسمی، روحی و روانی این بیماری مصون نمانده‌اند. یکی دیگر از این مسائل حجم کاری معلمان در دوران آموزش مجازی بود که بدون تعیین زمان همیشه آنلاین در خدمت دانش‌آموزان بوده‌اند، آموزش‌های ضمن خدمت مورد نیاز معلمان است تا کسب مهارت‌های آموزش ترکیبی به وجود آید.»

براساس گزارش میدانی خبرنگار پانا از مدارس مختلف مانند دبیرستان پسرانه هیات امنایی شهید‌مطهری منطقه 6 شهر تهران و دبیرستان دخترانه نمونه دولتی شهید‌بهرامی منطقه 11 تهران، دانش‌آموزان از آموزش‌های حضوری استقبال کردند.

وقتی به سراغ دانش‌آموزان این مدارس رفتیم آنان از حضوری شدن آموزش‌ها خوشحال بودند زیرا معتقدند که در آموزش حضوری ارتباط بین معلم و دانش‌آموز برقرار می‌شود و یادگیری آنان افزایش می‌یابد.

با دیدن آقای مدیر، معلم‌ها و بچه‌ها روحیه می‌گیرم

امیرعلی جعفری، دانش‌آموز پایه دهم مدرسه شهید‌مطهری که مدت‌هاست از فضای مدرسه دور بوده، از دلتنگی خود در روزهای تعطیلی به پانا گفت: «روزی که برای حضور در مدرسه آماده می‌شدم حسابی ذوق‌زده بودم. این دوری از کلاس و مدرسه و بچه‌ها در روحیه همه ما تاثیر گذاشته و برگزاری برنامه‌های مختلف در مدارس برای ما فرصتی است که با دیدن آقای مدیر، معلم‌ها و بعضی بچه‌ها روحیه بگیریم.»

بازگشایی حضوری عملکرد و پشتکار دانش‌آموزان را بیشتر می‌کند

سارا نصراللهی، دانش‌آموز پایه یازدهم تجربی دبیرستان شهید‌بهرامی نیز با بیان اینکه بازگشایی حضوری مدارس باعث شد عملکرد و پشتکار دانش‌آموزان بیشتر شود،‌ افزود: «بازگشایی باعث شد دانش‌آموزان با سخت‌کوشی بیشتری به یادگیری دروس ادامه دهند. همچنین ارتباط بین دانش‌آموز و معلم زیاد و مطالب و مفاهیم دروس به خوبی قابل درک شد.»

وی همچنین با اشاره به معایب و مزایای آموزش مجازی ادامه داد: «در آموزش مجازی زمان دانش‌آموز بیشتر بود اما چون ارتباطی بین دانش‌آموز و معلم برقرار نمی‌شد، عملکرد پایینی به وجود می‌آمد و دانش‌آموزان انگیزه خود را از دست داده بودند.»

قابلیت گفت‌وگوی زنده شبکه شاد بسیار موثر بود

فاطمه حقیقت دیگر دانش‌آموز این مدرسه که در پایه دهم و در رشته علوم تجربی مشغول تحصیل است با اشاره به اینکه شبکه شاد برای یادگیری دروس در این مدت موثر بود اما کافی نبود اظهار کرد: «قطع ارتباط بین دانش‌آموز و معلم در شبکه شاد تمرکز را می‌گرفت اما به مرور زمان این شبکه پیشرفت کرد و اینترنت رایگان این شبکه برای ما بسیار خوب بود.»

وی قابلیت‌های پخش زنده و گفت‌وگوی زنده در شبکه شاد را به عنوان یکی از مزیت‌های خوب این شبکه برشمرد و بیان کرد: «در آموزش مجازی می‌توانستیم مطالب را ضبط کنیم و بعدها نیز از این موارد استفاده کنیم خوب است که در آموزش حضوری نیز این موضوع مدنظر قرار گیرد تا به یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک کند.»

صد در صد آموزش حضوری را ترجیح می‌دهم

هستی بگیان دیگر دانش‌آموز پایه دهم این مدرسه نیز در گفت‌وگو با پانا صد در صد آموزش حضوری را ترجیح داد و گفت: «اختلالی که در شبکه شاد وجود داشت عملکرد ما را کُند می‌کرد. ارتباط چهره به چهره با معلمان وجود نداشت و آموزش حضوری می‌تواند این ارتباط را به خوبی پوشش دهد. همچنین آموزش حضوری باعث تمرکز بیشتر دانش‌آموزان بر روی دروس می‌شود.»

این دانش‌آموز همچنین تاکید کرد که در آموزش مجازی دانش‌آموز به سمت تقلب می‌رفت اما این موضوع در آموزش حضوری نیز رفع می‌شود که می‌تواند به یادگیری بهتری منجر شود.

وی با بیان اینکه کلاس درس ما حدود 30 نفر دانش‌آموز دارد ادامه داد: «فاصله اجتماعی در کلاسمان به خوبی رعایت می‌شود و تمام همکلاسی‌هایم ماسک دارند.»

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش حضوری را ادامه می‌دهیم

آتنا فلاح دانش‌آموز پایه دهم رشته تجربی این مدرسه بود که به پانا گفت: «در آموزش حضوری مجبور می‌شویم درس را به خوبی بخوانیم. سعی داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش حضوری را ادامه دهیم زیرا این روند موثرتر است.»

وی همچنین درباره عملکرد شبکه شاد بیان کرد: «این شبکه در ارسال مطالب کُند بود و ما را با مشکل مواجه می‌کرد.»

شایان ذکر است بازگشایی مدارس با توجه به اهمیت سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان، همچنین گستردگی جامعه آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار است که نیازمند توجه خاص وزارتخانه تا مدیران مدارس و همچنین والدین است. اکنون پس از گذشت 3 سال از نیمکت‌های خالی مدارس، تجربه نشان داده که آموزش از راه دور و برخط نه تنها پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نبود بلکه آن‌ها را با مشکلات جسمانی، آموزشی و پرورشی بسیاری نیز رو به رو کرده است.

براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، پس از آغاز آموزش ترکیبی و حضور کوتاه‌مدت دانش‌آموزان در مدارس استقبال والدین و اشتیاق دانش‌آموزان برای بازگشایی کامل بیشتر شده است، بنابراین امیدواریم دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و داشتن محیطی ایمن در کلاس‌های درس بتوانند با نشاط بیشتر در جهت پرورش مهارت‌های آموزشی، اجتماعی، عاطفی و جسمانی خود گام‌هایی استوار بردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار