سینماهای حوزه هنری یکشنبه از افطار تا سحر نیم‌بها می‌شوند

توجه ما به هنر انقلاب تنها معطوف به سال ۵۷ نیست/ هنر روشن‌فکری و فرم‌زده مخاطبش قابل‌ مقایسه با هنر مردمی نیست

تهران (پانا) - مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی می‌گوید به‌مناسبت روز سینما در هفته انقلاب سینماهای حوزه در روز یکشنبه تا سحر روز دوشنبه نیم‌بها خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۶۸۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سینماهای حوزه هنری یکشنبه از افطار تا سحر نیم‌بها می‌شوند

صبح امروز نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد. در بخشی از این نشست مجدالدین معلمی در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری هفته هنر انقلاب گفت: متأسفانه شیوع کرونا غیر از اینکه سلامت مردم را تهدید کرد به فعالان فرهنگ و هنر هم آسیب بسیاری وارد کرد و بسیاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری خدشه‌دار شدند.

وی ادامه داد: امسال برای انتخاب چهره هنر انقلاب دچار مشکلاتی بودیم زیرا یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها اقبال عمومی، تأثیرگذاری بود که در ایام کرونا اجتماعات و رابطه هنرمندان با مردم کم‌رنگ شده بود.

معلمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که برای هفته هنر انقلاب سه جنس برنامه در نظر گرفتیم اظهار کرد: ابتدا تکریم از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در سال گذشته و از یکشنبه تا پنجشنبه به مدت پنج شب از هنرمندان یک‌رشته تخصصی دعوت کرده‌ایم. یکشنبه سینما و تئاتر، دوشنبه نویسنده و پژوهشگران، محققان و راویان انقلاب، موسیقی و شعر، هنرهای تجسمی و معماری.

دبیر هفته انقلاب با اشاره به تشکیل هیات علمی برای انتخاب برگزیدگان بخش‌های مختلف هنر انقلاب گفت: در ۲۰ رشته هنری ۲۰ هیات علمی تشکیل دادیم و از آن‌ها درباره انتخاب چهره سال هنر انقلاب نظرخواهی شد و اکنون با ۳۰ برگزیده مراسم تجلیل را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه درباره شاخص‌های انتخاب چهره هنر انقلاب گفت: مهم‌ترین شاخص برای معرفی هر فرد در ابتدا این است که خالق اثری با گستره بالا باشد و اثر او میان مخاطبان دیده‌ شده باشد، سوابق ارزنده فرد در زمینهٔ آموزش هنر انقلاب به جوانان، فعالیت مؤثر در جبهه فرهنگی هنری انقلاب، جریان‌سازی فرهنگی هنری انقلاب در استان‌ها، کنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی، کسب موفقیت و جوایز از جشنواره‌های جهانی و ملی از دیگر شاخص‌های انتخاب افراد است.

معلمی یادآور شد: در این هفته ۲۰ سالن سینمای جدید به کشور اضافه می‌شود. در سه استان توسعه گالری خواهیم داشت و یک فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در استان همدان افتتاح می‌شود. همچنین تلاش داریم با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران طرح یک شهر یک گالری را در تهران برگزار کنیم و محصولات فرهنگی از جمله پوستر را در سطح شهر اکران کنیم.

معلمی در پایان سخنان خود: سینماهای حوزه هنری کشور یکشنبه از افطار تا سحر نیم‌بها خواهند بود و کتاب‌فروشی‌های سوره مهر یکشنبه ۲۰ درصد تخفیف خواهند داشت.

در بخش دیگری از این نشست شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اینکه حوزه هنری در ایام کرونا تعطیل نبود گفت: در حوزه پرداختن به کرونا ما اولین کشور بودیم که فعالیت‌های فرهنگی هنری را آغاز کرد و در پویش کرونا را شکست می‌دهیم از ۸۰ کشور شرکت‌کننده داشتیم.

وی ادامه داد: دغدغه‌های ما در مباحث انقلاب گسترده است و در ارتباط با مباحث روز جهان همواره از ما انتظار دارند که واکنش نشان دهیم. در واکنش به جنگ اوکراین نیز در پی این بودیم که برنامه‌ای داشته باشیم با محتوای اینکه حقوق بشر واکنشی متناقض نسبت به اتفاقات جهان به‌طور مثال اتفاقات جنگ یمن و دیگر کشورها دارد. فراخوان این رویداد هم آماده بود اما در نهایت فکر کردیم که باید به فکر جریانی باشیم که تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و در نتیجه قرار است فضایی شهری مانند میدان ولیعصر را انتخاب کنیم تا بتوانیم مطالبات مردمی، سیاسی و جهانی را در قالب کارتون و کاریکاتور در معرض دید مردم و شهروندان قرار دهیم.

مجدالدین معلمی نیز درباره این مطلب که در هنر انقلاب نگاه سیاسی لحاظ نمی‌شود، گفت: در این نمایشگاه که قرار است در هفته هنر انقلاب افتتاح شود، ۳۰ نفر از چهره‌های جوان هنر گرافیک، حضور دارند و آثاری از آن‌ها ارائه کرده‌ایم که به تعبیر استادان آثار کم‌نظیری هستند.

وی ادامه داد: مسلما هر دستگاهی سیاست‌گذاری‌هایی دارد و توجه ما به هنر انقلاب تنها معطوف به سال ۵۷ نیست و باید به مسائل روز نیز توجه داشته باشیم. قطعاً با محدودیت‌هایی در زمینهٔ امکانات هم مواجه هستیم و نمی‌توانیم با تمام اهالی سینما فیلم بسازیم بااین‌حال امسال حوزه هنری ۴ فیلم سینمایی تولید کرد و امسال ساخت سریال هم در دستور کار قرار دارد.

دبیر هفته انقلاب درباره جریان‌سازی فعالیت‌های حوزه هنری در زمینهٔ هنر انقلاب تصریح کرد: هنر روشن‌فکری و فرم‌زده مخاطبش قابل‌مقایسه با هنر مردمی نیست در این راستا اگر هنر انقلاب را یک هنر مردمی بدانیم یک جنس مخاطب برای آن تعریف می‌شود و اگر هنر روشن‌فکری تعریف کنیم دسته دیگری از مخاطبان را همراه خود دارد.

معلمی در پایان عنوان کرد: در هر داوری نظریات شخصی افراد دخیل است اما برای جلوگیری از این امر که بروز نظرات و علایق شخصی در انتخاب چهره هنر سال انقلاب کم‌تر شود، داوری‌ها را متکثر کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار