بهروز غریب‌پور: به هر نوع تقاضای بازار تن نمی‌دهم و برای سینمای گیشه فیلم نمی‌سازم

«اردک لی» مورد بی مهری قرار گرفت/ اکران «اردک لی» در سال ۱۴۰۱ به «هنروتجربه» رسید/ بهروز غریب‌پور خدمتگذار این مملکت است

تهران (پانا) - بهروز غریب پور درباره اوضاع تئاتر کشور و ساخت پروژه‌های متعدد اپرایی و همچنین اکران فیلم سینمایی «اردک لی» که هنوز به اکران نرسیده است، توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۵۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
بهروز غریب‌پور: به هر نوع تقاضای بازار تن نمی‌دهم و برای سینمای گیشه فیلم نمی‌سازم

بهروز غریب‌پور نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر و استاد نمایش عروسکی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم سینمایی «اردک لی» با گذشت دو سال از جشنواره جهانی فجر هنور اکران نشده است، بیان کرد: «شما از پس پرده خبر ندارید. «اردک لی» با بی مهری کامل، تنها توسط کارشناسان قوه قضاییه قدردانی شد. پخش‌کننده های فیلم هم نگاهشان به بازار فیلم است و فکر کردندکه اگر وارد بازار شود موفقیت تجاری نخواهد داشت. حتی محض ثبت در تاریخ بگویم که پخش‌کننده‌ای به علی حضرتی تهیه کننده فیلم «اردک لی» گفته بود که برای فیلم پوستر رنگی بزنید در صورتی که بیش از 90 درصد فیلم سیاه و سفید است! بالاخره با دوندگی‌های آقای حضرتی، قرار بر آن شد که «هنر و تجربه» فیلم را نمایش بدهد که متاسفانه بلای کرونا نازل شد و نه سینما فروش داشت و نه هنر و تجربه اوضاع مناسبی دارد.»

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «اردک لی» افزود: «در هر حال حاضر قرار است «اردک لی» بعد از تعطیلات نوروزی 1401 اکران شود اما نمی دانم چه خواهد شد.»

وی با اشاره به اصطلاح وضع شده «فیلم مفید» برای سینما و فیلم کودک اظهار کرد: «زمانی من و عباس کیارستمی در کانون پرورش فکری کودکان اصطلاحی وضع کردیم به نام «فیلم مفید»؛ یعنی فیلمی که برای مخاطب مفید باشد. در «فیلم مفید» باید هم معانی و هم ظواهر را در نظر گرفت. من ادعا می‌کنم یکی از نمونه‌های تجلی «فیلم مفید»، «اردک لی» است.»

غریب‌پور همچنین گفت: «یک منتقد آمریکایی نقدی را در هالیوود ریپورتر درباره «اردک لی» نوشته بود و این نشان می‌دهد که آنها می‌دانستند که من نمی‌خواستم سینمای گیشه بسازم، بلکه به یک درد اجتماعی و معضلی به نام نظام آموزشی حتی پیش از انقلاب اشاره کرده‌ام. مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش پرورش در یک نمایش خصوصی فیلم را دیدند. همان طور که می‌دانید در این فیلم بازرسی وجود دارد و بعد از اتمام فیلم، به خودشان گرفته بودند که ما بازرس‌ها اینگونه نیستیم! این همان قضیه چوب را بردارید گربه دزده خودش را نشان می‌دهد؛ پس این فیلم تاثیر خودش را گذاشته است. بالاخره وزارت آموزش پرورش به جای اینکه تکلیف کند که این فیلم را ببینید اعلام کرد که این فیلم به قول شما فیلم شریف و قابل دیدن است. باید به شما بگویم که «اردک لی» فیلمی است که برای جامعه ما و آینده ما فیلم مفیدی است و امیدوارم که این فیلم مفید روی پرده سینما بیاید. اعتقاد دارم انسان‌های شریف برایش هورا خواهند کشید.»

وی با اشاره به بایگانی خدماتی که در حوزه تئاتر و اپرا و سینما انجام داده‌اند، توضیح داد: «من به هر نوع تقاضای بازار تن نمی‌دهم. بهروز غریب پور خدمتگزار این مملکت است و او را دریابید چرا که درباره مهاجرت، خانواده و تاریخ حرف‌های زیادی دارد و به قدری فیلمنامه دارد که اگر همین امروز چشمش را ببندد و از این دنیا برود برای 10 فیلم سوژه و فیلمنامه دارد ولی کسی سراغ او نمی‌آید و واقعا جای تاسف دارد.»

این کارگردان نام آشنای تئاتر در ادامه گفت: «من خدمات قابل تاملی را در عرصه تئاتر و اپرا انجام دادم از جمله تبدیل کشتارگاه به فرهنگسرای بهمن، پادگان ایرانشهر به خانه هنرمندان و کتابخانه به تماشاخانه دائمی، انبار متروکه به تالار فردوسی و نجات شاعران و اندیشمندان از قفس کتاب و همچنین به روی صحنه آوردن آثاری مانند «رستم و سهراب»، «عاشورا»، «اپرای لیلی و مجنون»، «اپرای مولوی»، «اپرای حافظ»، «اپرای عشق»، «مکبث»، همای همایون و خیام و سعدی. الان هم در حال نوشتن مطلبی درباره ده سال تئاتر ایران هستم. بنابراین من تا زنده هستم کار می‌کنم و در سینما نیز حرف برای گفتن دارم. برای کار نزد مدیری رفته بودم و گفتم اجازه بدهید که من چند اپرا را کار کنم. در جواب گفت که ما فعلا پول نداریم. گفت اگر شما بمیرید این تالار فردوسی چه می شود؟ ببینید چطور صحبت می‌کنند! من برای زندگی نزد او رفته بودم ولی او برای مرگ از من می پرسید. واقعا جای تاسف دارد!»

وی در رابطه با آخرین اپرایش به نام «همای همایون» نیز گفت: «همای همایون سرنوشت عجیب غریبی دارد. استاندار استان کرمان از من خواست که اثری درباره خواجوی کرمانی کار کنم. تامین بودجه کردم، حتی به آنها پیشنهاد دادم تا در کرمان دومین تماشاخانه دائم اپرا تاسیس شود. حتی به کرمان رفتیم و فضا برای کار کردن هم دیدیم. زمانی که استاندار رفت مانند دومینو تمام مسئولان هنری هم محو شدند و اصل قضیه فراموش شد و داخل دست اندازهای سلایق و عدم کفایت مدیریت افتاد و به ذلت و بدبختی همانند همای همایونش دچار شد! تنها ضبط موسیقی اش انجام شد؛ در صورتی که باید طراحی صحنه شود، عروسک ساخته شود، تمرین شود. ما کمبود همت نداریم بلکه کمبود توجه داریم.»

بهروز غریب پور در پایان بیان کرد: «مخاطبان من در اینستاگرام مدام می‌گویند که ما تشنه آثار شما هستیم تا دوباره روی صحنه بیاید. ولی من اگر بر اساس وضعیت برای آنها درد و دل کنم حتما آتش می‌گیرند. به هر حال اصلا شرایط خوبی برای من نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار