یادبود درگذشتگان هنرهای تجسمی و موسیقی در سال 1400

تهران (پانا) – در سال 1400 علاوه بر حوادث و بیماری که هر ساله شاهد از دست رفتن بسیاری از هنرمندان بودیم، بیماری کرونا نیز بی تاثیر نبوده است.

کد مطلب: ۱۲۶۴۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد
یادبود درگذشتگان هنرهای تجسمی و موسیقی در سال 1400

سال 1400 دومین سالی بود که جهان دچار بیماری منحوس کرونا بود و به همین دلیل علاوه بر مرگ و میرهای عادی، شاهد از بین رفتن بسیاری از مردم بر اثر این بیماری بودیم. در این میان، هنرمندان نیز از این قاعده مستثنی نبودند و متاسفانه در سال 1400 بیش از 50 هنرمند در حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی بر اثر کرونا، بیماری‌های دیگر و حوادث از دست داده‌ایم. در ادامه مروری بر درگذشتگان این عرصه در سال 1400 خواهیم داشت.

۲۲ فروردین/ درگذشت هادی باجلان پیشکسوت موسیقی قزوین

هادی باجلان از هنرمندان پیشکسوت موسیقی قزوین 22 فروردین ماه در سن هشتاد سالگی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند متولد ۱۳۳۰ در قزوین، فعالیت هنری خود را از نوجوانی آغاز کرد. او اجراهای مختلفی در داخل و خارج از کشور داشت و تمبک ساز تخصصی‌اش بود. زنده‌یاد باجلان از اواخر دهۀ ۶۰ تا اواسط دهۀ ۸۰ در دانشگاه تهران به آموزش موسیقی اشتغال داشت. مرحوم هادی باجلان از بنیان‌گذاران آموزش تنبک‌نوازی در استان قزوین بود و سال‌ها برای موسیقی و هنر این استان تلاش کرد.


۲۹ فروردین/ درگذشت مصطفی بطلانی سنتور نواز

مصطفی بطلانی، دبیر بازنشسته آموزش‌وپرورش و نوازنده و مدرس باسابقه سنتور در اصفهان، شامگاه ۲۹ فرودین بر اثر ایست قلبی ناشی از ابتلا به کرونا، دار فانی را وداع گفت. این هنرمند باسابقه، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۵ به‌طور خودآموز آغاز کرد و بعدتر، از محضر مرحوم حسین یاوری، مرحوم سیروس ساغری، مسعود رضایی‌نژاد و سعید نعیمی منش بهره‌مند شد. وی در زمینه آهنگ سازی و مربیگری سرود نیز فعالیت داشت. او مدت‌ها سرپرست گروه موسیقی سماعی بود، برنامه‌های متعددی را در صداوسیمای مرکز اصفهان به اجرا درآورد و سال نیز ۱۳۸۱ برای ساخت سرود جانبازان اصفهان در جشنواره کشوری مقام اول را کسب کرد.

۲۹ فروردین/ عبدالحمید تنگستانی از هنرمندان موسیقی نواحی

عبدالحمید تنگستانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی بوشهر 29 فروردین ماه به دلیل ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفت. زنده‌یاد تنگستانی عمر پرثمر خود را در راه اعتلای هنر موسیقی بوشهر سپری کرد و نوای ساز نی این هنرمند فقید سال‌ها همراه و همدم علاقه‌مندانش بود.

۵ اردیبهشت/ درگذشت سیداحمد حلی آوازخوان پیشکسوت

سیداحمد حلی آوازخوان پیشکسوت موسیقی ایرانی که مدتی قبل به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا و در پی آن، منجر به تشدید بیماری کلیوی وی شد، ۵ اردیبهشت ماه در بیمارستان شهید بهشتی کاشان دارفانی را وداع گفت. این هنرمند ارزنده موسیقی ردیف دستگاهی ایران متولد ۱۳۳۱ شهر کاشان بود و آواز را نزد استاد محمد قراملکی و استاد حجازی فراگرفته و پس از آن در رادیو نزد صالح عظیمی تکمیل و به رادیو نیز دعوت شد. مرحوم حلی وی از سال ۱۳۶۱ همکاری خود را با رادیو و تلویزیون آغاز کرد و تا سال ۷۰ تمام وقت با این سازمان همکاری داشت و از آن زمان به کاشان بازگشته و با دایر کردن کلاس‌های آواز در کاشان، سهم قابل توجهی در آموزش آواز در کاشان داشته است.

۱۲ اردیبهشت/ درگذشت فرید زمانی صدابردار موسیقی

فرید زمانی از صدابرداران کنسرت صبح روز دوازدهم اردیبهشت در اصفهان به دلیل ابتلا به کرونا به دیار باقی شتافت. این صدابردار طی سال‌های گذشته به عنوان مهندس صدا در کنسرت‌ها و اجراهای متعددی حضور داشته و از وی به عنوان یکی از توانمندترین صدابرداران یاد می‌شد. مرحوم زمانی طی سال‌های اخیر علاوه بر صدابرداری کنسرت‌های متعددی در استان اصفهان، سابقه همکاری با خوانندگان مطرحی نظیر محمد علیزاده، شهاب مظفری، سامان جلیلی و زنده‌یاد بهنام صفوی به خصوص در کنسرت‌های این خواننده‌ها در شهرستان‌ها را داشت.

۲۰ اردیبهشت/ درگذشت عبدالوهاب شهیدی خواننده پیشکسوت

عبدالوهاب شهیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی بامداد 20 اردیبهشت ماه بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان رسالت تهران دارفانی را وداع گفت. این خواننده نود و نه ساله موسیقی ایرانی روز شانزدهم اردیبهشت ماه سال ۹۹ بود که برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ واکسینه شد.

مرحوم شهیدی به سال ۱۳۰۱ در میمه اصفهان به دنیا آمد. این هنرمند از اوایل سال ۱۳۲۰ فعالیت‌های هنری خود را با فراگیری موسیقی ردیف دستگاهی ایران، آواز، نوازندگی سنتور و نوازندگی عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. وی علاوه بر مهارت‌هایی که در حوزه خوانندگی و آهنگسازی داشت، در حوزه عود نوازی نیز نوازنده‌ای معتبر به حساب می‌آمد. این هنرمند در طول سال‌هایی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کرد، با هنرمندانی چون جلیل شهناز، فرامرزپایور، علی اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت الله بدیعی، حسن ناهید، محمدرضا شجریان و محمد اسماعیلی همکاری داشته است. «در مدح علی (ع)»، «دوبیتی‌های بابا طاهر»، «راز عود»، «عود من خداحافظ»، «گله دارم شتربانا»، «نگاه گرم تو (زندگی)»، «تنها بیا»، «بی تو به سر نمی‌شود»، «گلهای تازه» از جمله آثاری است که تاکنون توسط مرحوم شهیدی در دسترس مخاطبان قرار گرفت است. ضمن اینکه همکاری با ارکسترها و مجموعه‌های مختلف موسیقایی در بخش‌های رادیو و تلویزیون و کارهای ارکسترال از دیگر فعالیت‌های این خواننده فقید موسیقی ایرانی به حساب می‌آید.

۲۱ اردیبهشت/ درگذشت علی راهجیری خوشنویس پیشکسوت

علی راهجیری هنرمند خوشنویس پیشکسوت ٢١ اردیبهشت ١۴٠٠ در ۸۳ سالگی درگذشت. این هنرمند فقید در مکتب استادان بزرگ خوشنویسی همچون زرین‌خط، محمّد فرزیب، ابوالفضل موسوی کجوری، حسن و حسین میرخانی و علی اکبر کاوه پرورش یافت. او سالیان متمادی در انجمن خوشنویسان ایران به تعلیم هنرجویان پرداخت و خوشنویسان فراوانی از آموزه‌های این استاد بهره بردند. وی علاوه بر مهارت در خوشنویسی در زمینه تحقیق و پژوهش نیز فعال بود و از آثار پژوهشی او می‌توان کتاب‌های «تذکره خوشنویسان معاصر»، «تاریخ مختصر خط»، «سیر خوشنویسی در ایران»، «زندگانی و آثار عمادالکتّاب» و «تذکره خوشنویسان ایران» را نام برد.

۲۹ اردیبهشت/ درگذشت محمود جعفری امید موسیقیدان

محمود جعفری امید موسیقی‌دان، نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ به علت سکته مغزی و بیماری ریوی درگذشت. محمود جعفری امید در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌ای اهل هنر در تهران متولد شد. او در کودکی مجذوب صدای ساز «نی» بود. او پس از پایان تحصیلات ابتدایی در سال ۱۳۴۲ به هنرستان موسیقی ملی با مدیریت حسین دهلوی راه یافت و ساز فلوت را برگزید و نزد منوچهر منشی‌زاده به فراگیری فلوت پرداخت. او در سال ۱۳۴۸ از هنرستان موسیقی ملی دیپلم گرفت.

۶ خرداد/ درگذشت غلامعلی شفائِی پیشکسوت موسیقی

غلامعلی شفائِی هنرمند پیشکسوت موسیقی استان مرکزی پس از یک دوره تحمل بیماری روز پنجشنبه ششم خرداد ماه دار فانی را وداع گفت. مرحوم غلامعلی شفائی متولد ۱۳۲۱ در اراک، در کنار خدمت در عرصه آموزش و پرورش به عنوان دبیر دبیرستان‌های استان مرکزی، به عنوان یکی از هنرمندان شاخص استان در رشته‌های ویولن، سنتور، تار و سه تار شاگردان بسیاری را تربیت و به جامعه فرهنگ و هنر این استان تقدیم کرده است.


۷ خرداد/ در گذشت عاشیق چنگیز بی‌ریا عاشیق آذربایجان شرقی

عاشیق چنگیز بی‌ریا از هنرمندان پیشکسوت موسیقی عاشیقی استان آذربایجان شرقی 7 خرداد ماه دار فانی را وداع گفت. مرحوم بی ریا متولد ۱۳۳۹ شمسی در روستای ارضین شهرستان کلیبر بود. وی از سنین جوانی هنر عاشیقی را نزد زنده‌یاد استاد عاشیق حسن غفاری فرا گرفت و در طول زندگی هنری خود در بسیاری از جشنواره‌ها و کنگره‌های بین‌المللی شرکت کرده و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. عاشیق بی‌ریا عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن فرهنگی و هنری عاشیقلار آذربایجان شرقی بود.

۱۵ خرداد/ درگذشت رحموک نصرتی بانوی پیشکسوت موسیقی نواحی

رحموک نصرتی از بانوان هنرمند و پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه سیستان بلوچستان 16 خرداد ماه دار فانی را وداع گفت. مرحوم رحموک نصرتی دوم اردیبهشت سال ۱۳۱۰ متولد شد. او اهل شهرستان فنوج و یکی از خوانندگان استان سیستان و بلوچستان و از نسل میراثبانان موسیقی نواحی جنوب بود. او در سال ١٣٨۴ در دومین جشنواره بومی زنان مناطق و نواحی ایران حضور داشت و به همراه عصمت هودیانی به روی صحنه رفت و هنر خود را به نمایش گذاشت. تخصص اصلی او خواندن لالایی‌ها و «زهیروک‌خوانی» بود. این هنرمند مدرک درجه یک هنری داشت و از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت بود.

۱۶ خرداد/ در گذشت علی مرادخانی معاون اسبق امور هنری وزارت ارشاد

علی مرادخانی مدیرموزه موسیقی و معاون امورهنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۶ خردادماه بر اثر ابتلای دوباره به بیماری کووید ۱۹ دار فانی را وداع گفت. علی مرادخانی فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران است. وی پس از اتمام تحصیلات خود در سمت‌های مختلف مدیریتی نیز حضور داشته که از آن جمله می‌توان به مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵)، مدیریت همکارهای سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، مدیریت مرکز آموزش فیلمسازی (۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹)، مشاور معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۳)، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶)، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷)، مدیریت موزه موسیقی (۱۳۸۷ تا کنون) اشاره کرد. ضمن اینکه عضو موسسین جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۰)، عضو شورای طرح و برنامه شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۲)، مدیر چهارده دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۲)، مدیریت، طراحی و نظارت بر تولید ۹۶ ساعت آثار موسیقی نواحی ایران در انجمن موسیقی ایران (۱۳۷۵)، طراحی و مدیریت تولید و اجرای سمفونی عاشورا (خسوف) (۱۳۸۰)، مدیر تولید سرود کتاب و سرود دانش برای کتابخانه ملی ایران و برای دایرة المعارف بزرگ اسلامی، طراحی و اجرای جشنواره‌های موسیقی نواحی ایران، ذکر و ذاکرین (در منطقه غرب کشور - کردستان)، جوان، اولین جشنواره موسیقی پاپ، جشنواره بانوان (گل یاس) و جشنواره ملل مسلمان، مدیریت تولید آلبوم آثار قرآنی (۱۳۷۵)، عضو هیات موسس و همچنین اولین هیئت مدیره بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، ایجاد خانه هنرمند (اختصاص بخشی از منازل شخصی هنرمندان موسیقی به موزه شخصی) سال ۱۳۷۶، همکاری در تاسیس و مدیریت ارکستر موسیقی ملی با استاد فرهاد فخرالدینی از جمله فعالیت‌های دیگر علی مرادخانی در عرصه فرهنگ و هنر بوده‌اند. تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی، مدیر تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان (امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیر تخصصی دو دوره جشنواره موسیقی شمسه (شهرداری تهران سالهای ۹۰ و ۹۱) با شرکت هنرمندان جوان موسیقی نیز برخی دیگر از فعالیت‌های مرادخانی را تشکیل می‌دادند.

۲۹ خرداد/ درگذشت مصطفی قادرپناه سازنده ساز

مصطفی قادرپناه از هنرمندان شناخته شده و ماهر در عرصه ساخت ساز تار 29 خرداد ماه در سن ۴۸ سالگی بر اثر بیماری کرونا درگذشت. مصطفی قادرپناه متولد ۱۳۵۲ در شهر اصفهان بود و از کودکی به واسطه صدای ساز استادان برجسته با ساز تار آشنا شد و به ساخت این ساز روی آورد که در این راه از راهنمایی‌های هنرمندانی همچون استاد جلیل شهناز و آقا گلی اصفهانی و سعید رضوانی بهره مند شد. وی مدتی نیز به ساخت سنتور روی آورد و از نظرات شادروان استاد فرامرز پایور و مسعود رضایی نژاد بهره‌‎مند شد. این هنرمند مدتی هم آواز ایرانی را فراگرفت و به اجرای کنسرت‌های متعدد پرداخت. فعالیت اصلی زنده یاد قادر پناه در ساخت ساز تار بود. او یکی از شرکت کنندگان در سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران «سازخانه» سال ۹۸ بود.

۲ تیر/ درگذشت منوچهر معین‌افشار مدیر قدیمی موسیقی رادیو

منوچهر معین‌افشار، از فعالان موسیقی و مدیران دهه ۴۰ و ۵۰ رادیو 2 تیرماه درگذشت. وی دستیار اول زنده یاد داود پیرنیا (مدیریت برنامه گل‌ها) بود و مدیریت اجرایی برنامه گل‌ها را برعهده داشت. منوچهر معین‌افشار از مدیران برنامه کودک رادیو در دهه چهل بود که در نگارش برنامه‌های آن زمان رادیو برای کودکان نیز نقش داشته است. او همچنین مسئول برگزاری و داور بخش هنری، برنامه‌های فرهنگی هنری در اردوهای هنری رامسر از ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۶ بود که در آن هنرمندانی همچون زنده یاد محمدرضا لطفی، زنده یاد مجتبی میرزاده، محمد سریر، محمد موسوی و میلاد کیایی نیز شرکت کرده بودند.

۶ تیر/ درگذشت محمدحسن اسدپوریان پیشکسوت موسیقی لرستان

محمدحسن اسدپوریان نوازنده پیشکسوت ویولن و کمانچه پس از یک دوره بیماری ششم تیرماه در سن ۷۹ سالگی درگذشت. محمد حسن اسدپوریان در سال ۱۳۱۹ در شهرستان بروجرد متولد شد. وی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در این شهرستان گذراند. علاقه و استعداد او در امر اندوخته‌های موسیقی از سال سوم دبیرستان او را وا داشت که با تهیه یک دستگاه ویولن در محضر حریری یکی از نوازندگان آن زمان بروجرد به یادگیری این ساز بپردازد و در این راستا کتاب اول و دوم استاد خالقی را نزد این استاد آموخت و سپس ردیف‌های استاد صبا را به اتمام رسانید. وی در سال ۱۳۴۳ از طرف آموزش و پرورش بروجرد به هنرهای زیبای کشور معرفی و پس از طی یک دوره موفق به اخذ مجوز صلاحیت تدریس سرود در مدارس نائل آمد که در طی مراحل این دوره از محضر اساتیدی مصطفی کمال پورتراب، حسن راد و فرهاد فخرالدینی بهره‌مند شد.

۲۳ تیر/ درگذشت کاوه فرزانه عکاس و پژوهشگر هنری

کاوه فرزانه عکاس و پژوهشگر هنر بر اثر بیماری کرونا و روز ۲۳ تیر دارفانی را وداع گفت. وی، متولد مهاباد بود و نزدیک به سه دهه سابقه عکاسی داشت. او علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی، سابقه داوری جشنواره‌های مختلف عکاسی از جمله: دومین و سومین دوره مسابقه عکاسی از پدیده‌های فیزیکی، چهارمین جشنواره عکس عاشورایی، اولین دوسالانه عکس نور و نگاه، مسابقه سراسری عکس آب، نخستین جشنواره ملی عکس وی را و اولین جشنواره ملی عکس حیران را بر عهده داشت. کتاب‌های «عکاسی ماکروگرافی و کلوزآپ»، «از آشوب ادراک تا ستایش تصویر (ترنگا ترنگ اندیشه)»، «واکاوی ساختارهای اسطوره و کهن الگو (نقد اسطوره‌ای _ کهن الگویی عکس)»، «رویاهای مشترک خدایان» و «آئینه مهر آئین» از جمله تألیفات زنده‌یاد فرزانه است.

۲۴ تیر/ درگذشت جعفر محمدی ذلکه ای هنرمند شمشال نواز کردستانی

جعفر محمدی ذلکه ای هنرمند نامی منطقه مریوان و سروآباد و از نوازندگان توانمند و صاحب نام ساز سنتی شمشال بود که روز بیست و چهارم تیر ماه بر اثر سانحه رانندگی در مسیر مریوان به سنندج جان خود را از دست داد.

۲۵ تیر؛ درگذشت همایون ثابتی مطلق نقاش و مجسمه‌ساز

همایون ثابتی مطلق هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا صبح امروز جمعه ۲۵ تیرماه دارفانی را وداع گفت. همایون ثابتی مطلق متولد ۱۳۴۲ تهران و دارای مدرک فوق لیسانس نقاشی دانشگاه هنر تهران بود. وی مدرس دانشگاه هنر، دانشکده هنر و معماری، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع، هنرستان هنرهای زیبا و همچنین مؤسس و مدیر مسئول آموزشگاه هنرهای زیبا با درجه یک هنری بود. این هنرمند فقید عضو پیوسته انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز بود.

۳ مرداد/ درگذشت منوچهر مولایی پیشکسوت موسیقی شیراز

منوچهر مولایی هنرمند پیشکسوت موسیقی شیراز 3 مرداد ماه به دلیل کهولت سن در شیراز در گذشت. وی متولد ۱۳۱۷ نوازنده چیره دست تمبک و مدرس موسیقی طی سال‌ها زندگی پربار هنری، به پرورش شاگردان بسیاری همت گمارد. مرحوم منوچهر مولایی توجه بسیاری به حفظ و اشاعه موسیقی محلی شیراز و فارس داشت و از معدود هنرمندان شیرازی بود که با بزرگان موسیقی ایران از جمله غلامحسین بنان، فرهنگ شریف، فضل الله توکل، جلیل شهناز، پرویز یاحقی، حسن ناهید، رضا ورزنده، محمودی خوانساری، انوشیروان روحانی، همایون خرم، مهرداد کاظمی و… همکاری داشت.

۷ مرداد/ درگذشت مهرزمان فخارمنفرد بانوی نگارگر

مهرزمان فخارمنفرد ۷ مردادماه بر اثر ابتلاء به کرونا در ۶۸ سالگی در بیمارستان امیراعلم تهران دارفانی را وداع گفت. مهر زمان فخارمنفرد از هنرمندان پیشکسوت عرصه نگارگری بود که بر اثر ابتلاء به کرونا در سن ۶۸ سالگی در بیمارستان امیراعلم تهران دارفانی را وداع گفت. مرحومه فخارمنفرد، متولد سال ۱۳۳۲ در شهرری، دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته گل و مرغ، نگارگری را نزد اساتیدی چون سوسن آبادی، علی اشراقی، علی مطیع فراگرفت و رشته‌های تذهیب، گل و مرغ، هنرهای لاکی، نقاشی روی چوب، نقاشی روی شیشه و پشت شیشه و آب رنگ‌پرداز را نزد استاد بیوک احمری آموخته است.

۱۰ مرداد/ درگذشت عکاس پیشکسوت انقلاب

جعفر دانیالی بروجردی از عکاسان انقلاب و عکاس پیشکسوت جمعه ۸ مرداد در ۸۸ سالگی بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. مرحوم جعفر دانیالی بروجردی از عکاسان انقلاب و عکاس بازنشسته روزنامه اطلاعات بود که در قطعه ۳۱۲ بهشت زهرا (س) خاکسپاری شد. مرحوم بروجردی در ۱۹ اسفند ۱۳۱۲ در بروجرد متولد شد. در جوانی به تهران آمد و در سال ۱۳۴۰ همکاری‌اش را با روزنامه اطلاعات آغاز کرد. مرحوم دانیالی ابتدا در چاپخانه روزنامه به عنوان کلیشه‌گراف عکس مشغول شد. وی هم‌دوره عکاسان پیشکسوتی چون فریدون ابراهیم زاده، ایوب کلانتری و عباس جلایی بود. در دوران انقلاب اسلامی به عنوان دبیر سرویس عکس روزنامه اطلاعات فعالیت می‌کرد و تا زمان بازنشستگی در اوایل دهه ۶۰ در این روزنامه خدمت کرد.

از معروف‌ترین عکس‌های وی می‌توان به فرار شاه مخلوع در ۲۶ دی ۱۳۵۷ و تشییع پیکر شهدای انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری در تیر ۱۳۶۰ اشاره کرد. این هنرمند، عکس‌های مشهور فرار شاه از ایران یعنی روز ۲۶ دی ۱۳۵۷ را ثبت کرده بود و چندین فریم از این عکس‌ها در روزنامه اطلاعات منتشر شدند. همچنین عکس زیاد دیده شده مصاحبه خبرنگاران با امام خمینی (ره) در قم، در فروردین ۱۳۵۸ نیز از او به یادگار مانده است.

۱۴ مرداد/ درگذشت آیدین الفت مهندس صدا و موسیقی

آیدین الفت از مهندسان شناخته شده حوزه صدابرداری موسیقی 14 مردادماه در سن ۴۸ سالگی براثر ابتلا به کرونا دار فانی را در بیمارستان رسول اکرم تهران وداع گفت. موسس، مدیر گروه و استاد رشته صدابرداری در دانشگاه جامع علمی و کاربردی در مقطع کاردانی، استاد رشته صدابرداری دیجیتال در موسسه آموزش عالی فن‌آوران اطلاعات تهران (مجتمع فنی تهران)، استاد رشته فن‌آوری صدا در دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی، عضو هیات تحریریه مجله صنعت صدا و تصویر، فعالیت در صداگذاری و طراحی و مهندسی صدا در تئاتر و نظارت بر چندین پروژه موسیقایی از جمله فعالیت‌های آیدین الفت در عرصه مهندسی صدا بود.

۲۶ مرداد/ درگذشت هرمز فرهت موزیسین پیشکسوت

هرمز فرهت از آهنگسازان و موسیقیدانان برگزیده موسیقی کشور در ۹۳ سالگی چشم از جهان فروبست. فرهت در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد. وی از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) در رشته موسیقی لیسانس گرفت و سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو. سی. ال. ای دکترای موسیقی‌شناسی دریافت کرد. وی در سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش‌های خود برای دریافت دکترای موسیقی‌شناسی با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرین‌پنجه (سه‌تار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد. وی از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رییس دپارتمان موسیقی دانشگاه ترینیتی دوبلین بوده است. نوشته‌های فرهت در همان دوران در نشریات فرهنگی در تهران مانند مجله موسیقی به چاپ رسید.

۴ شهریور/ درگذشت غلامرضا آستی خواننده و نوازنده

غلامرضا آستی معروف به کردیانی خواننده برجسته دیار جام 4 شهریورماه به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. پیکر این هنرمند پیشکسوت که طی سال‌های پربار عمر موسیقایی خود آثار ارزشمندی از موسیقی منطقه خراسان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود در روستای کردیان به خاک سپرده شد.

۴ شهریور/ درگذشت اسماعیل پورعلیزاده نوازنده پیشکسوت موسیقی گیلان

اسماعیل پورعلیزاده مشهور به نام داریوش علیزاده از نوازندگان شناخته شده و پیشکسوت عرصه سنتورنوازی که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های مستمری را در عرصه موسیقی ایرانی داشته، 4 شهریور ماه دارفانی را وداع گفت. مرحوم علیزاده سال‌ها عضو شورای موسیقی صدا و سیمای مرکز گیلان بوده و در آلبوم‌های خوانندگان مطرح گیلان از جمله فریدون پوررضا و دیگر هنرمندان پیشکسوت موسیقی نوازندگی کرده است.

۵ شهریور/ درگذشت برات مقیمی هنرمند موسیقی مقامی خراسان شمالی

برات مقیمی از هنرمند شناخته شده موسیقی مقامی خراسان شمالی 5 شهریور ماه به دلیل بیماری کووید ۱۹ دار فانی را وداع گفت. مرحوم مقیمی چندی پیش به کووید ۱۹ مبتلا شده و به دلیل وخامت وضعیت جسمانی در ای سی یو بستری شده بود اما متاسفانه بیماری او را از پا درآورد. برات مقیمی متولد ۱۳۳۳ روستای داشلی قلعه بچنورد بود، پدرش از کردهای پالکانلو و مادرش از تات های گیفان است. برات در داشلی قلعه به مدرسه می‌رود و اما در کنار پدر شغل آهنگری را فرا می‌گیرد. او دوتار را در ۱۰ سالگی نزد پدر و برادرش محمد نیز فرا می‌گیرد. اما کمی که بعد در شیروان نزد همراه بخشی و علی بخشی و حسن یزدانی پنجه هنرمندش را روان می‌کند و در جوانی دوتار نوازی را به عنوان شغل انتخاب و رسماً از سال ۱۳۵۲ وارد معرکه موسیقی شده و از سال ۱۳۶۵ به شهرت هنری دست یافت.

۶ شهریور/ درگذشت محمد خلیلی خواننده ترانه‌های محلی و موسیقی اصیل شیرازی

محمد خلیلی خواننده ترانه‌های محلی و موسیقی اصیل شیرازی 6 شهریورماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. مرحوم خلیلی که مدتی به دلیل شکستگی پا در بیمارستان بستری بودند پس از گذشت ۱۰ روز از ابتلاء به بیماری کرونا جان باخت. این هنرمند متولد ۱۳۳۹ در شیراز طی سال‌های گذشته علاوه خوانندگی ترانه‌های محلی در ایام محرم و صفر نیز برای یکی از هیئت‌های شیراز مداحی می‌کرد. آلبوم‌های بوی بهار، شهر شیراز، شیراز قشنگه و بیا شیراز کاکو از جمله کارهای ماندگار این هنرمند شیرازی است.

۱۰ شهریور/ درگذشت جهانگیر نظام العلما هنرمند پیشکسوت خوشنویسی

جهانگیر نظام العلما هنرمند پیشکسوت خوشنویسی و خالق لوگوتایپ «روزنامه اطلاعات» چهارشنبه شب ۱۰ شهریورماه درگذشت. نظام العلما متولد ۲۴ اسفند ۱۳۱۳ است که از کودکی خوشنویسی را دنبال کرد و بعد در هنرستان کمال الملک خوشنویسی را فرا گرفت و چند دهه در عرصه خوشنویسی فعالیت کرد. وی از کودکی به خوشنویسی گرایش داشت و با جدیت و علاقه خوشنویسی را در هنر ستان کمال الملک و نزد استادان فراگرفت و تا امروز با عشق و علاقه خوشنویسی کرد و آموزش داد و برای تداوم و تقویت جریان خوشنویسی تلاش کرد. استاد نظام العلما سال‌ها در روزنامه اطلاعات و کیهان خوشنویسی کرد و نشانه و عنوان روزنامه اطلاعات از جمله آثار ماندگار این هنرمند گرانقدر است.

۱۱ شهریور/ درگذشت محسن دلجو هنرمند پیشکسوت آئینه‌کاری

محسن دلجو هنرمند پیشکسوت آئینه‌کاری، ۱۱ شهریورماه بر اثر عوارض ابتلاء به کرونا در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. دلجو متولد ۱۳۱۸ اردبیل، از نوادگان میرزا محسن مجتهد و دارای نشان درجه یک هنری در رشته آئینه‌کاری بود. محسن دلجو سال‌ها در هنر اصیل و ارزنده آیینه‌کاری فعالیت می‌کرد و نشان چشم‌نواز هنر او را بر بسیاری از بناهای تاریخی و آثار ماندگار این حوزه می‌توان یافت.

۱۸ شهریور/ درگذشت قدرت الله انتظامی نوازنده پیشکسوت ویولن

قدرت الله انتظامی نوازنده پیشکسوت ویولن بر اثر سکته قلبی، ۱۸ شهریور دار فانی را وداع گفت. خانواده زنده یاد قدرت الله انتظامی با تایید این خبر اعلام کردند این هنرمند پیشکسوت دچار شکستگی ناحیه لگن شد که پس از عمل جراحی بر اثر عوارض ناشی از آن دچار سکته قلبی شد و دارفانی را وداع گفت. قدرت‌الله انتظامی، سال ۱۳۰۸ در تهران و محله سنگلج متولد شد. او پنج سال از برادرش عزت‌الله انتظامی کوچک‌تر بود و در سن چهارده سالگی با تهیه یک سنتور دور از چشم خانواده شروع به فراگیری موسیقی می‌کند. بعدها در تئاتر بنگاه تئاترآل نوشته علی نصیریان فعالیت بازیگری را در کنار موسیقی و ساز ویولن آغاز نمود. انتظامی در موسیقی از شاگردان ابوالحسن صبا و حسین یاحقی بود. این هنرمند در تلویزیون با هنرمندانی چون حسن لشکری، محمد لشکری و محمود آقا گلیان همکاری خود را آغاز می‌کند؛ و به واسطه حسین دهلوی در ارکستر این اداره مشغول همکاری می‌شود که هنرمندانی نظیر مصطفی پورتراب، نادر گلچین، حسن و حسین یوسف زمانی، رضا شفیعیان، اعرابی، فریدون حافظی، حسین فرهادپور، نصرت اللَّه سپهری، سرلک، ظهیرالدینی در این ارکستر حضور داشته‌اند.

۱۱ مهر/ درگذشت دردی طریک بخشی دوتارنواز معروف ترکمن

دردی طریک بخشی دوتارنواز معروف ترکمن بر اثر عوارض ابتلا به کرونا ۱۲ مهر در ۷۲ سالگی درگذشت. دوردی محمد اسمعیل‌زاده معروف به خلیفا دُردی طریک، هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ماه پیش بر اثر ابتلا به کرونا در آی سی یو بیمارستان بستری شد که با تلاش کادر درمان هوشیاری خود را به دست آورد و پس از پایدار بودن شرایط جسمی روند درمان را در منزل ادامه داد اما متاسفانه عوارض ناشی از ابتلا به کرونا باعث شد این هنرمند گرانقدر دار فانی را وداع گوید. نام دردی طریک با دوتار گره خورده و کمتر کسی است که به دوتار و بخشی‌های ترکمن علاقه داشته ولی نام دردی طریک را نشنیده باشد.

۱۲ مهر/ درگذشت علی غلامرضایی آلمه جوقی از پیشگامان موسیقی منطقه شمال خراسان

علی غلامرضایی آلمه جوقی از هنرمندان پیشکسوت و پیشگام موسیقی منطقه شمال خراسان به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند تنها بازمانده از دسته بخشی‌های زبانگیر بود که در شاخه بخشی‌های در اصطلاح کتابی جای داشت، و به تمام رپرتوارهای موسیقی اقوام ترک و کرمانج شمال خراسان آشنا بود. او که زاده ۱۳۱۰ بود، مدت سی سال در کنار استاد بزرگ بخشی‌های قوچان روانشاد کربلایی حسین یگانه شاگردی کرده بود، با او به رادیو رفته بود و جزو نخستین هنرمندان رسانه‌ای نیز به شمار می‌آمد.

۱۴ مهر/ درگذشت علی گلستانه هنرمند نقاش

علی گلستانه هنرمند نقاش که مجموعه آثار طبیعت او از شهرت به سزایی برخوردار است، چهارشنبه ۱۴ مهرماه به علت عوارض ناشی از ابتلاء به کرونا دارفانی را وداع گفت. محمد گلستانی معروف به علی گلستانه، در سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. گلستانه آموزش نقاشی را در نوجوانی نزد اصغر پتگر آغاز کرد. برای تحصیلات مقدماتی به دبیرستان جم قلهک رفت و در آن‌جا با آیدین آغداشلو و عباس کیارستمی هم‌کلاس شد. او در سال ۱۳۳۸ دیپلمش را گرفت و همراه آن دو به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. خصیصه مهمی که گلستانه در آثارش، به‌خصوص در مناظر به‌دست آورد به تصویر درآوردن تفاوت اقلیم و آب‌وهوا در کارهایش بود؛ به‌طور مشخص در تصاویر او از مناظر شهر یزد می‌توان گرمی و خشکی هوا و آفتاب داغ را کاملاً احساس کرد یا در مناظر اسپانیای او آب‌وهوای معتدل مدیترانه را لمس کرد.

۱۸ مهر/ درگذشت امیرحسین قهرمانی هنرمند پیشکسوت نگارگر

امیرحسین قهرمانی هنرمند پیشکسوت نگارگر، نقاش و طراح گرافیک متولد ۱۳۱۵ فارغ التحصیل هنرستان کمال الملک از شاگردان حسین بهزاد، محمدعلی زاویه و نصرت الله یوسفی بود که ۱۸ مهر به دلیل کهولت سن درگذشت. از این هنرمند فقید، در دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تجلیل به عمل آمد. زنده یاد قهرمانی همچنین داور بخش نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال ۱۳۹۷ بود.

۱۸ مهر/ درگذشت علی اصغر مبرا از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت

علی اصغر مبرا از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت کشورمان روز هجدهم مهرماه در سن هشتاد و یک سالگی بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. علی‌اصغر مُبرا متولد ۶ آذر ۱۳۱۹، نوازندهٔ سابق کلارینت در ارکستر سمفونیک صدا و سیما بود و سازهایی مانند ویلون، فلوت، ساکسوفون، کلارینت، کلارینت باس، تار و سه‌تار را می‌نواخت. او که فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی بود، نواختن ویولن را از زنده‌یاد علی تجویدی فراگرفت و در ارکستر گل‌ها به نوازندگی پرداخت. وی همچنین از اعضای سابق ارکستر موسیقی سنتی صدا و سیما بود.

۱۹ مهر/ درگذشت اصغر کفشچیان مقدم نقاش و پژوهشگر هنری

اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ۱۹ مهرماه بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت. اصغر کفشچیان مقدم متولد ۱۳۴۲ مشهد بود. او دکترای هنرهای تجسمی داشت و به عنوان طراح، نقاش، هنرمند حوزه هنر جدید و پژوهشگر و عضو هیئت علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد.وی دارای کارشناسی نقاشی از دانشگاه تهران و دکترای هنرهای تجسمی از دانشگاه سوربون و استراسبورگ و عضو هیأت علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و به عنوان طراح، نقاش و هنرمند حوزه هنرهای جدید فعالیت داشت. این هنرمند تجسمی سال‌ها در زمینه هنر جدید به جامعه هنری و دانشگاهی ایران خدمت کرد و آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشت. وی شاگردان بسیاری را تربیت کرد و کتاب‌های بسیاری از ایشان در حوزه هنر به زیور طبع آراسته شده است.

۲۰ مهر/ درگذشت ایرج یکه زارع کاریکاتوریست پیشکسوت

ایرج یکه زارع کاریکاتوریست پیشکسوت به دلیل عوارض ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا ۲۰ مهرماه در سن ۸۰ سالگی در منزل درگذشت. این هنرمند پیشکسوت، مدت‌ها به دیابت مبتلا بود و اخیراً نیز کمی از بینایی‌اش را از دست داده بود. ایرج زارع دی ماه سال ١٣٢٠ در تهران به دنیا آمد. او ابتدا به نقاشی علاقه داشت و کم‌کم به سمت کاریکاتور کشیده شد. سال ٤٥ کارش را با مجله توفیق شروع کرد و سال ٤٧ از توفیق بیرون آمد و به مجله کاریکاتور رفت.

۲۱ مهر/ درگذشت مهرداد ذوالنور هنرمند عکاس و گرافیست

مهرداد ذوالنور هنرمند عکاس و طراح گرافیک ۲۱ مهرماه به دلیل اختلال دارویی درگذشت. مهرداد ذوالنور، از اعضای اولیه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود اما مدتی پیش از حضور در این انجمن استعفا داده بود. از سوابق کاری دیگر وی، می‌توان به مدیریت گالری‌های خانه هنرمندان ایران در دوره مدیریت قبلی و نیز همکاری مستمر با مجله تصویر و ۱۸ دوره گذشته جشن تصویر سال اشاره کرد. ذوالنور متولد شهریور سال ۱۳۵۲ علاوه بر فعالیت در حوزه گرافیک در زمینه عکاسی هم فعالیت داشت و عکس‌هایش از افغانستان در نشریات لوموند، گاردین، نیویورک تایمز و ال‌پائیس چاپ شده است.

۲۳ مهر/ درگذشت جمشید سماواتیان نقاش پیشکسوت نوگرا

جمشید سماواتیان نقاش پیشکسوت نوگرا صبح جمعه ۲۳ مهرماه بر اثر عارضه قلبی در سن ۸۳ سالگی در خانه خود درگذشت. سماواتیان از چهره‌های نسل دوم نقاشان نوگرای ایران، در دوره‌ای در دانشکده هنرهای زیبای تهران هنرآموزی می‌کرد که هم آموزه‌های علی‌محمد حیدریان از شاگردان برجسته کمال‌الملک، در دانشکده نفوذ داشت و هم استادان نوگرایی چون محمود جوادی‌پور به کار آموزش مشغول بودند. این هنرمند پیشکسوت، در نقاشی‌های نیمه‌فیگوراتیو خود از موادی چون خاک، گل، گچ، مواد ترکیبی، ورق‌های طلا و نقره همراه با شیوه‌های مختلف پتینه‌کاری بهره می‌گیرد تا فرسودگی، ریختگی و ترک‌ها را به نمایش بگذارد.

۲۶ مهر/ درگذشت نادر کشاورز از نوازندگان سابق ارکستر سمفونیک

نادر کشاورز از نوازندگان سابق ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران 26 مهرماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. نادر کشاورز از نوازندگان سابق ارکستر سمفونیک صدا و سیما بود که به مدت ۱۱ سال نیز با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی همکاری داشت. این هنرمند در زمینه سرودن شعر و آموزش موسیقی نیز سال‌ها به فعالیت مشغول بود.

۲۹ مهر/ درگذشت پروین بهمنی هنرمند و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران

پروین بهمنی از هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران زمین» شهرت داشت 29مهر ماه بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت. پروین بهمنی، متولد ۱۳۲۸ در شیراز، خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی بود. او فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است.

۷ آبان/ درگذشت ایران درودی بانوی نقاش

ایران درودی نقاش پیشکسوت و مطرح ایرانی 7 آبان ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت. ایران درودی از ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ و بعد از بهبود ابتلای به کرونا، همچنان درگیر رفتن به بیمارستان بود و چند باری هم بستری شد اما در نهایت هفتم آبان ماه دار فانی را در ۸۵ سالگی وداع گفت. ایران درودی نقاش مطرح ایرانی در ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در خراسان به‌دنیا آمد. وی، نقاش، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر بود. درودی در نمایشگاه‌های گروهی فراوانی در ایران و در سطح بین‌الملل شرکت داشته که از متأخرترین آن‌ها می‌توان به نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد. این نمایشگاه در آبان ۱۳۹۸ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. وی همچنین از جمله هنرمندانی بود که ایده تأسیس موزه هنرهای معاصر تهران را مطرح کرده بود.

۱۰ آبان/ درگذشت وحید حیاتی از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی ایرانی

وحید حیاتی از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر در مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کرد، 10 آبان ماه بر اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت. مرحوم حیاتی از سال ۷۰ به فراگیری نوازندگی دف و تنبک نزد حسن آزاده فر پرداخت و سپس نزد مهرداد کریم‌خاوری در زمینه نوازندگی دف، فردین کریم‌خاوری و بابک مدرسی نوازندگی سه تار و محمد محرابی کلارینت به کسب تجربه پرداخت.

۱۲ آبان/ درگذشت بیژن پرواز نوازنده موسیقی ایرانی

بیژن پرواز نوازنده و مدرس سه‌تار ۱۲ آبان ماه در سن ۵۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. زنده‌یاد بیژن پرواز از سال ۱۳۶۱ موسیقی را نزد ابراهیم سپهری در کرمانشاه آغاز کرد و پس از ۲ سال به تهران نقل مکان نمود. وی از سال ۱۳۶۷ نزد داریوش طلایی و هنرمندان دیگری همچون حسین علیزاده، مسعود شعاری، محمود تاج‌بخش و محمدرضا لطفی آموزش دید و از سال ۱۳۷۲ به تدریس سه‌تار مشغول بود.

۱۵ آبان/ درگذشت کامبیز درم‌بخش کاریکاتوریست پیشکسوت

کامبیز درمبخش هنرمند پیشکسوت کاریکاتور 15 آبان ماه 1400 در سن ۷۹ سالگی به دلیل ابتلاء به کرونا دار فانی را وداع گفت. کامبیز درم‌بخش زاده ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز طراح، کاریکاتوریست و گرافیست است. او برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است و تاکنون چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار شده‌است.

۱۷ آبان/ درگذشت پورنگ پورشیرازی نوازنده

پورنگ پورشیرازی از نوازندگان شناخته شده کشورمان که سابقه نوازندگی در چندین ارکستر مطرح کشورمان را داشته، 17 آبان ماه دار فانی را وداع گفت. این نوازنده مطرح کنترباس، که در سال‌های اخیر در ارکسترهای دولتی و چندین مجموعه دیگر به فعالیت مشغول بود، طی سال‌های اخیر از بیماری سرطان رنج می‌برد.

۲۵ آبان/ درگذشت سجاد رزمجو خواننده کهگیلویه و بویراحمد

سجاد رزمجو از خوانندگان بومی استان کهگیلویه و بویراحمد که روز جمعه ۱۴ آبان در پی حادثه انفجار در خانه مسکونی اش دچار سوختگی شدید شده بود 25 آبان ماه در اثر این جراحات دار فانی را وداع گفت. پس از درمان‌های اولیه در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، این خواننده محبوب هم استانی به بیمارستان امیرالمومنین شیراز منتقل شد. با این حال درمان‌ها نتیجه بخش نبود و سجاد رزمجو در شیراز چشم از جهان فروبست.

۳۰ آبان/ درگذشت محمود متبسم نوازنده و مدرس ویلن و پیشکسوت موسیقی خراسان

محمود متبسم نوازنده و مدرس ویلن و پیشکسوت موسیقی استان 30 آبان ماه در سن ۸۴ سالگی به دیار باقی شتافت. محمود متبسم که برادر بزرگ‌تر حمید متبسم نوازنده و آهنگساز ایرانی است طی سال‌های متمادی به عنوان یکی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی خراسان در سمت نوازنده و مدرس ویلن و کمانچه به فعالیت مشغول بود.


۱۳ دی/ درگذشت عطا الله امیدوار عکاس و معمار

عطاالله امیدوار هنرمند عکاس، نقاش و معمار ۱۳ دی به دلیل بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت. معماری، سینما، موسیقی، عکاسی و هنر دیجیتال حوزه‌های متکثر فعالیت عطاالله امیدوار بود. مرسوم است اذان را در بیات ترک از دستگاه شور می‌خوانند؛ امیدوار خوانش اذان را در شیوه‌های آوازی نوا، همایون و چهارگاه در کارنامه خود دارد. عطاالله امیدوار در سال ۱۳۲۵ در شهر بافت استان کرمان متولد شد. وی از کودکی به موسیقی و آواز گرایش داشت و به همین سبب، مقام نخست آواز در دبیرستان‌های کشور را به دست آورد. او در سال ۱۳۴۵ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۱ در رشته معماری از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. وی در ادامه، به فعالیت‌های موسیقی نیز پرداخت و با تأیید مشیر همایون شهردار، مجوز همکاری با برنامهٔ گل‌ها را به دست آورد. وی در سال ۱۳۵۲ با سعید هرمزی آشنا شد و نزد او به فراگیری نواختن تار و سه‌تار پرداخت. قطعاتی با ساز سعید هرمزی و آواز امیدوار از آن دوران به جای مانده‌است.

۲۸ بهمن/ درگذشت محمد گل جامجو عکاس پیشکسوت

محمد گل‌جامجو عکاس و مجموعه‌دار پیشکسوت ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ در ۷۴ سالگی درگذشت. وی متولد سال ۱۳۲۶ در تهران است و از سال ۱۳۴۰ فراگرفتن عکاسی را آغاز کرده است. او سال‌های بعد در سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و در حوزه عکاسی سینما از آثار هنرمندانی همچون ساموئل خاچکیان، ایرج قادری، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و علی حاتمی عکاسی کرد. گل جامجو همچنین صاحب دو عنوان کتاب «خوزستان، تاریخ و ثروت» و «مشهد قدیم» است. او در سال‌های فعالیت خود علاوه بر عکاسی، آرشیو ارزشمندی از اسناد تصویری ایران را نیز گردآوری کرده است و تمامی عکس‌ها، نگاتیوها، اسلایدها و مجموعه آرشیوی او در سال‌های اخیر در اختیار آژانس عکس ایران‌ایمیجز قرار گرفته و توسط این آژانس منتشر می‌شود.

۹ اسفند/ درگذشت بابک یزدان نژاد نوازنده مشهدی

بابک یزدان نژاد نوازنده سه تار و عضو کانون ساز ندگان ساز خانه موسیقی روز نهم اسفند ماه بر اثر ابتلا به کرونا در شهر مشهد دار فانی را وداع گفت. بابک یزدان نژاد، متولد ۱۳۵۴ در شهر مشهد، موسیقی را از سال ۱۳۷۳ با فراگیری ساز تار و سه تار آغاز نمود.او از محضر فرامرز شکرخواه در زمینه ساز سازی بهره برد و در سال ۱۳۸۰ از راهنمایی‌ها و تجارب رامین جزایری بهره مند شد.

۲۲ اسفند/ درگذشت عبدالرضا چارئی هنرمند پیشکسوت نقاشی

عبدالرضا چارئی هنرمند طراح گرافیک، خوشنویس و مدیر اسبق گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر دانشگاه شاهد ۲۲ اسفندماه به دلیل بیماری درگذشت. این هنرمند سال‌های متمادی علاوه بر آموزش هنر، به خوشنویسی و طراحی گرافیک مشغول و بیشترین فعالیت اش در زمینه هنر بر خوشنویسی، گرافیک خط، نقاشی خط و تجربه‌هایی در تکنیک‌های نقاشی خط معطوف بود.

26 اسفند/ درگذشت حسن بهمنی بلال‌خوان ایل بختیاری

حسن بهمنی از هنرمندان بلال‌خوان ایل بختیاری 26 اسفندماه 1400 بر اثر ایست قلبی درگذشت. مرحوم حسن بهمنی از هنرمندان محبوب و معروف بلال خوانی ایل بختیاری بود که گرچه غیر از چند قطعه محدود در چند اثر پژوهشی آلبوم مستقلی نداشت اما در بین بختیاری جایگاه بسیار ویژه ای داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار