جلیل‌وند کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا:

آمریکا نمی‌خواهد هزینه زیادی در قبال اوکراین متحمل شود

آمریکا با کشورها بازی می‌کند/آمریکا و اروپا معتقدند که منافع ملی‌شان در حدی مورد تهدید قرار نگرفته است که با روسیه مقابله کنند/ روسیه در اوکراین تا حد پیشروی خواهد کرد؟

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا و اروپا معتقدند که منافع ملی‌شان در حدی مورد تهدید قرار نگرفته است که با روسیه مقابله کنند، گفت آمریکا حاضر نیست هزینه زیادی در قبال اوکراین متحمل شود. آن‌ها هزینه فایده را در نظر می‌گیرند و معمولاً با کشورها بازی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا نمی‌خواهد هزینه زیادی در قبال اوکراین متحمل شود

محسن جلیل‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا در خصوص اهداف روسیه از حمله به اوکراین و پیش‌بینی این تحولات، اظهار کرد: «از آنجایی که رفتارهای روسیه بسیار متناقض بوده است،‌ خیلی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد. اما به نظر می‌رسد روسیه قصد دارد اوکراین را به زیر سلطه خود در آورد یعنی شرق اوکراین که بیشتر روس‌تبار هستند را تصرف خواهد کرد.»

وی افزود: «ممکن است نیمی از اوکراین را تصرف کنند و نیمه دیگر را واگذار می‌کنند. یک تحلیل دیگر نیز این است که اینها کل اوکراین را می‌گیرند تا غرب اجازه نداشته باشد در بخش دیگر نیز تحرک داشته باشد.»

فکر نمی‌کنم ارتش اوکراین بیش از ۶ یا ۷ روز دیگر بتواند مقاومت کند

این تحلیلگر سیاست خارجی بیان کرد: «فعلاً بخش اصلی ارتش روسیه وارد جنگ نشده است. من فکر نمی‌کنم ارتش اوکراین بیش از ۶ یا ۷ روز دیگر بتواند مقاومت کند و در نهایت ناچار است تسلیم شود.»

هر ۱۱ کشور عضو پیمان ورشو، به پیمان ناتو پیوسته‌اند و این یک تهدید امنیتی برای روسیه است

جلیلوند در خصوص نقش ناتو در ایجاد بحران‌های اخیر نیز گفت: «بحران‌های کنونی بحران‌های ساختاری است که به نظر من به ناتو ربطی ندارد. بحران‌های ساختاری یکی از ویژگی‌‌های کشورهایی است که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شدند. ناتو پیمانی امنیتی است که در مقابل آن پیمان ورشو بود که اتحاد جماهیر شوروی آن را ایجاد کرده بود. الان هر ۱۱ کشور عضو پیمان ورشو، به پیمان ناتو پیوسته‌اند و این یک تهدید امنیتی برای روسیه است. بنابراین به نظر من نمی‌توان ناتو رو باعث بروز بحران‌های اخیر دانست. این کشورها از مشکلات ساختاری برخوردارند که الزاماً وجود یا عدم وجود ناتو به این‌ها ارتباط ندارد مانند جدا شدن از اتحاد جماهیر شوروی یا فاصله‌ای که بین اروپای شرقی و اروپای غربی در ۴۵ سال فعالیت اتحادیه شوروی اتفاق افتاد.»

وی با بیان اینکه به نظر من روسیه برد تاکتیکی و باخت استراتژیک داشته است، ادامه داد: «آمریکا و اروپا ابتدا منافع ملی خود و سپس منافع سایر کشورها را در نظر می‌گیرند. هیچ کشوری منافع ملی خود را فدای منافع کشور دیگری نمی‌کند. بنابراین تصوری که در آمریکا و اروپا هست این است که منافع ملی‌شان در حدی مورد تهدید قرار نگرفته است که با روسیه مقابله کنند.»

آمریکا با کشورها بازی می‌کند، اوکراین لقمه لذیذی است که آمریکا مقابل روسیه قرار داده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: «آمریکا حاضر نیست هزینه زیادی در قبال اوکراین متحمل شود. آنها هزینه فایده را در نظر می‌گیرند و معمولاً با کشورها بازی می‌کنند. یکی از دیدگاه‌ها این است که اوکراین لقمه لذیذی است که آمریکا مقابل روسیه قرار داده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار