وزیر دادگستری در شصت و نهمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری:

کانون‌های وکلا تعامل کنند تا ایرادات آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا رفع شود

به نظر من وکالت شغل نیست/ اگر ما جشن استقلال بگیریم اما در عمل، وکلا مستقل نباشند، عدالت اجرا نخواهد شد

تهران (پانا) - وزیر دادگستری خطاب به رؤسای کانون‌های وکلای دادگستری گفت تعامل کنید که ایرادات آیین‌‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا رفع شود، قوه قضاییه نیز برای رفع این ایرادات کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
کانون‌های وکلا تعامل کنند تا ایرادات آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا رفع شود

امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری در شصت و نهمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ضمن گرامیداشت سالروز وکیل مدافع، اظهار کرد: در دولت مردمی جناب دکتر رییسی پنجشنبه و جمعه تفاوتی با یکدیگر ندارد و همه مسئولان در حال تلاش هستند تا وضعیت مردم بهبود یابد.

وی افزود: اگر بخواهیم راجع به وکیل صحبت کنیم، باید راجع به وضعیت قضایی کشور صحبت کنیم. باید به ارتقا امنیت قضایی کشور فکر کنیم و در این خصوص صحبت کنیم. صرف اینکه شخصی، وکیل فرد دیگری می‌شود و به لحاظ تخصصی که دارد به دفاع از او می‌پردازد، حتی اگر استقلال کامل داشته باشد، وکالت جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد. اما اگر کارکرد نهاد وکالت ارتقا یابد می‌توانیم بگوییم که این جایگاه به نحو درست تعریف شده است.

وزیر دادگستری بیان کرد: آن چیزی که از استقلال کانون وکلا باید بیرون بیاید، استقلال وکیل در دفاع از موکل است. نتیجه استقلال باید به فرد وکیل بازگردد. و الا اگر ما جشن استقلال بگیریم اما در عمل، وکلا مستقل نباشند، عدالت اجرا نخواهد شد بر همین اساس گفته می‌شود وکیل و قاضی دو بال از بال‌های فرشته عدالت هستند.

وی ادامه داد: من سال‌ها قاضی بودم و قضاوت کردم وقتی یک وکیل دلسوز طرف یک پرونده بود به اجرای عدالت کمک می‌‌کرد اما اگر وکیل درگیر حواشی خود شود مخصوصاً حق الوکاله، احقاق حق و اجرای عدالت سخت خواهد شد. یک باب استقلال وکیل این است که وکیل بداند چه جایگاهی دارد و برای اجرای عدالت کار کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: به نظر من وکالت شغل نیست و منصبی شبیه منصب قضاوتی است. هم در قضاوت و هم در وکالت آسیب‌‌های زیادی وجود دارد و رؤسای کانون‌ها باید تلاش کنند که این آسیب‌‌ها کاهش یابد. با جدایی و افتراق، این استقلال حفظ نخواهد شد. با تعامل و همفکری و مشارکت با دولت می‌توانید استقلال خود را حفظ کنید و کارآمدی خود را افزایش دهید.

وی به آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری اشاره کرد و افزود: این آیین‌نامه ممکن است ایراداتی داشته باشد و قطعاً ایرادات آن قابل رفع است. اینکه گفته شود چون آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا دارای ایراد است، ما از اجرای آن خودداری می‌کنیم، قابل قبول نیست. این حرف را از هر کسی بپذیریم از وکلا نخواهیم پذیرفت چون ایرادات آن را باید با روش خود اصلاح کرد.

وی در پایان خطاب به وکلا گفت: تعامل کنید که ایرادات آیین‌‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا رفع شود. قوه قضاییه نیز برای رفع این ایرادات کمک می‌کند اما شما فعلاً به اجرای این آیین‌نامه تمکین کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار