اهمیت نقش مساجد در تربیت شخصیت‌های برجسته

اردبیل (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل عنوان کرد از شاخصه‌های مهم مساجد استان اردبیل، تربیت شخصیت‌های برجسته استان در دوره‌های مختلف تاریخی است.

کد مطلب: ۱۲۵۸۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت نقش مساجد در تربیت شخصیت‌های برجسته

به گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، در آئین تکریم و معارفه مدیران ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اردبیل، عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: جایگاه ویژه کنونی استان اردبیل در ولایتمداری و فعالیت چشمگیر مساجد و هیئت‌ها است؛ بطوریکه، قبل از راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، هیئت‌های مذهبی استان با قدمتی تاریخی، مسئولیت فعالیت‌های مختلف را برعهده داشته‌اند.

وی گفت: جایگاه استان اردبیل در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، رفیع است و رتبه دوم کشوری را دارد که این امر نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی دست‌اندرکاران امر در این عرصه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: اهمیت و جایگاه مساجد در دوره های مختلف تاریخی در اردبیل برجسته بوده و شاخصه اردبیل در این راستا، به گونه ای است که بسیاری از شخصیت‌های برجسته منتسب به این استان از جمله در عرصه فرهنگ، هنر و ورزش بدون استثنا خود را منصوب به مسجدها و هیئت‌ها می‌دانند.

بحرالعلومی افزود: ارتباط معنوی مردمان اردبیل زبانزد بوده به گونه ای که در زمان استیلای مغولان بر سراسر ایران و شرایط خفقان آن دوره، شخصیت هایی همچون شیخ صفی الدین اردبیلی را شاهد هستیم و به قدری مردمان این سرزمین ولایی و پایبند ولایتمداری هستند که حتی برای دوره‌ای در همین دامنه‌های زرخیز سبلان؛ ۳۰ مجتهد جامع الشرایط هم عصر بودند و مردم منطقه از انفاس نورانی آنها بهره برده اند.

وی با اشاره و تأکید بر فعالیت های چشمگیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: اینها در سایه ولایتمداری این مردم بسیار مومن و نستوه است که هنوز هم از برکات معنوی آنها برخوردار هستیم.

حسین براتی، مدیرکل امور استان‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور هم گفت: استان اردبیل با سبقه و گنجینه فرهنگی و معنوی در طول تاریخ، شایسته ارتقا به پایتخت فرهنگی کشور است.

وی جایگاه سومی استان اردبیل را در سامانه فهما یادآور شد و تصریح کرد: حرکت‌های مؤثر و راهگشا در این حوزه می‌تواند بسترهای تحول فرهنگی و هنری را با محوریت مساجد مهیا کند.

مدیرکل امور استان‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور گفت: کانون‌های مساجد در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید به مرکز تقویت آئین‌های مذهبی و اعتقادی تبدیل شده تا در مناسبت‌های ملی و مذهبی شاهد بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم باشیم.

براتی افزود: در استان اردبیل نیز که پیشینه ارزشمند در برپایی مجالس و محافل آئینی و مذهبی دارد، این حرکت می‌تواند به شکل جامع و کامل با درخشندگی و تلألوی خاص انجام شده و انتظارات مردمی را برآورده کند.

وی بیان کرد: کانون‌های مساجد در استان‌ها ظرفیت‌های عظیمی را در توسعه فعالیت‌های محله‌محور به وجود آورده‌اند که قطعاً این حرکت باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد.

در این مراسم با قدردانی از زحمات چندین ساله نادر سقا در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اردبیل، مصطفی آمون به عنوان مسئول جدید این کانون معرفی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار