زنگنه؛ کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد:

ایران و‌ قطر از حل بحران‌ها تا توسعه منافع مشترک

ایران و قطر می‌توانند به بهبود شرایط زیست‌محیطی جهانی کمک کنند/ ایران ایزوله و جدا نیست و روابط خوبی با همسایگان دارد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت ایران و قطر در بزرگترین مخازن گاز جهان شریک هستند بنابراین می‌توانند با یکدیگر همکاری کرده تا از منافع مشترک حفاظت کنند و آن را توسعه دهند.

کد مطلب: ۱۲۵۸۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران و‌ قطر از حل بحران‌ها تا توسعه منافع مشترک

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار رسمی با امیر قطر و شرکت در ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، شب گذشته به تهران بازگشت. آیت‌ الله سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر دو روزه خود به قطر که به دعوت رسمی امیر قطر انجام شد، پس از استقبال رسمی در دیوان امیری، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی دیدار و گفت‌وگو کرد. نخست وزیران قطر و ترینیداد و توباگو و وزیر امور خارجه ونزوئلا در عصر روز دوشنبه با آیت الله رئیسی ملاقات کردند و نشست صمیمی با ایرانیان مقیم قطر دیگر برنامه‌ دکتر رئیسی در روز نخست سفر به دوحه بود.

رئیس‌جمهوری در دومین روز از سفر خود، پس از شرکت و سخنرانی در ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز، با روسای جمهور الجزایر، موزامبیک و گینه استوایی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار و گفت‌وگو با جمع کثیری از تجار قطری و ایرانی که با حضور وزرای امور خارجه، نیرو و صنعت، معدن و تجارت کشورمان و نیز وزیر تجارت قطر برگزار شد نیز پایان‌بخش برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به قطر بود.

در جریان این سفر علاوه بر ۱۴ سند همکاری با قطر یک تفاهم نامه در حوزه انرژی نیز با ونزوئلا به امضا رسید.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با پانا درباره سفر رئیس‌جمهوری به قطر، اظهار کرد: «این سفرها به توسعه و روابط اقتصادی کمک می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار سختی به عنوان یک کشور همسایه، دوست و هم کیش به قطر کمک کرد و از لحاظ انسانی، ضرورت کمک را مورد توجه قرار داد؛ در شرایطی که سایر کشورها قطر را محاصره و تحریم کردند اما جمهوری اسلامی ایران به وظیفه انسانی، همسایگی و دینی خود عمل کرد و اجازه نداد برای دولت و مردم قطر مشکلی ایجاد شود.»

ایران و قطر در بزرگترین مخازن گاز جهان شریک هستند

وی افزود: «مشترکات بسیاری بین ایران و قطر وجود دارد. علاوه بر مسائل دینی، جغرافیایی و همسایگی، ایران و قطر در بزرگترین مخازن گاز جهان شریک هستند و در جهت توسعه و بهره‌برداری از این مخازن در بازار انرژی روز دنیا و انرژی مبتنی بر گاز هم می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند تا منافع مشترک را حفاظت کنند و توسعه دهند.»

ایران و قطر می‌توانند به حل بحران‌ها کمک کنند

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: «در تعدادی از موضوعات حساس و بحرانی منطقه، ایران و قطر دیدگاه‌های تقریباً نزدیک و اشتراکات زیادی دارند که می‌تواند به حل بحران‌ها نیز کمک کند.»

ایران ایزوله و جدا نیست و روابط خوبی با همسایگان دارد

وی در خصوص تاثیر این سفر بر مذاکرات وین و مذاکرات عربستان نیز گفت: «مذاکرات وین در موضوع هسته‌ای روند خود را دنبال می‌کند؛ روابط حسنه ایران با همسایگان طبعاً در ذهن کشورهای مورد مذاکره تاثیر‌گذار خواهد بود به این معنا که طرف‌های مذاکره می‌بینند که جمهوری اسلامی ایران ایزوله و جدا نیست و روابط خوبی با همسایگان دارد و طبیعتاً زمینه‌های توسعه اقتصادی را برای ایران فراهم می‌کند.»

ایران و قطر می‌توانند به بهبود شرایط زیست محیطی جهانی کمک کنند

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: «زمانی که ایران و قطر بتوانند برنامه‌ریزی درستی کنند و چشم انداز مشترک و مناسبی در توسعه انرژی گاز انجام دهند، می‌توانند به بهبود شرایط زیست محیطی جهانی کمک کنند و همچنین فضا را برای همکاری با کشورهای درحال توسعه و کشورهای صنعتی آماده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار