در برنامه دوپنجره کرمان:

مجموعه شعرهای ˝پاهای تو، منهای یک˝ و ˝ دوربین خدا˝ نقد شد

خبرگزاری پانا: اعضای نوجوان مراکز کانون کرمان در قالب برنامه‌ی دوپنجره کتاب‌های ˝پاهای تو، منهای یک˝ و˝ دوربین خدا˝ را در حضور نویسندگان آثار نقد و بررسی کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، بیش از 50 عضو نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون کرمان با حضور در نشست ادبی دوپنجره دو جلد از کتاب‌های منتشر شده‌ی کانون برای نوجوانان را نقد کردند.

در این نشست ابتدا محمد‌مجتبی احمدی شاعر مجموعه "پاهای تو، منهای من" با بیان این که تولید یک اثر ادبی در حوزه کودک و نوجوان کاری مشکل و نیازمند تخصص، آگاهی و اطلاعات خاص در این زمینه است، گفت: در کنار ذوق و استعدادی که در افراد برای تولید یک اثر وجود دارد، یک نویسنده یا شاعر خوب باید بخش عمده‌ای از وقت خود را صرف مطالعه و یادگرفتن کند.

این شاعر و نویسنده جوان کرمانی، صبور بودن را یکی از شرایط اصلی موفقیت در کار دانست و خاطر نشان کرد: تمامی جوانان و نوجوانانی که توانایی خلق و آفرینش یک اثر را دارند باید توجه داشته باشند تنها چیزی که نباید برای آن عجله کرد، چاپ اثر است، چرا که این اثر یک عمر در پرونده کاری او ثبت خواهد شد، پس برای موفق بودن و خوش درخشیدن باید صبور بود.

بر اساس این گزارش، کتاب "پاهای تو منهای یک" مجموعه شعر سپید با مضمون دفاع مقدس برای نوجوانان است که به تاز‌گی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

احمدی ضمن ابراز خرسندی از توجه اعضای کانون به این اثر، در پاسخ به این سوال که چرا اشعار این مجموعه در قالب شعر سپید سروده شده است گفت: برای هر چیزی باید ظرف مناسب آن را پیدا کرد و من فکر کردم برای تاثیرگذاری بیشتر این اثر، مناسب‌ترین ظرف استفاده از قالب شعر سپید است و سعی کردم شعر‌ها تا حدودی دارای وزن هم باشند تا جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد.

وی دلیل انتخاب موضوع دفاع مقدس را علاقه شخصی خود به این حوزه عنوان کرد و گفت: خلق اثر با موضوع دفاع مقدس یکی از دغدغه‌های همیشگی من بوده است و از آنجا که از نزدیک با رنج‌ها و مشکلات خانواده جانبازان و شهدا در ارتباط هستم، با آسیب‌هایی که متوجه نوجوانان این خانواده‌هاست آشنایی دارم.

احمدی افزود: این کتاب در واقع ادای دینی به فرزندان شهدا و جانبازان و ایجاد جرقه‌ای در ذهن نوجوانانی است که با این موضوع بیگانه‌اند.

شاعر کتاب "پاهای تو، منهای یک" تصریح کرد: مضمون این کتاب به بیان ارزش‌ها می‌پردازد، موضوعی که برای نسل جدید چندان قابل درک نیست و هدف اصلی من در خلق این اثر ایجاد پرسش در ذهن نوجوانان و درگیر کردن ذهن آن‌ها برای درک این ارزش‌هاست.

وی همچنین درباره انتخاب عنوان کتاب یادآور شد: اسم یک کتاب باید هم جذاب و هم دربرگیرنده‌ی موضوع کلی کتاب باشد و احساس کردم که این بهترین عنوانی است که می‌تواند بیانگر حس و حال این کتاب باشد.

این شاعر کرمانی اظهار امیدواری کرد به زودی کتاب "پاهای تو منهای یک" در مراکز کانون توزیع و در اختیار سایر نوجوانان نیز قرار گیرد تا نظرات دیگر نوجوانان کشور را نیز در مورد این اثر بدانم،

بر همین اساس، دیالوگ‌گونه بودن اشعار، انتقال حس حماسه و گنجاندن موضوعی که برای نوجوانان چندان ملموس نیست در قالبی آشنا برای بچه‌ها (زنگ‌های مدرسه) از جمله نقاط قوت این کتاب از نظر شرکت کنندگان در نشست ادبی دوپنجره بود.

گفتنی است: مجموعه شعر سپید «پاهای تو منهای یک» سروده «محمدمجتبی احمدی» با تصویرگری «حسن موسوی» برای گروه سنی نوجوان توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

این کتاب دربردارنده چهارده شعر با عناوینی همچون «زنگ انشا»، «زنگ ورزش»، «زنگ علوم»، «زنگ قرآن»، «زنگ تفریح»، «زنگ هنر»، «زنگ ریاضی»، «زنگ دینی»، «زنگ املا»، «زنگ فارسی»، «زنگ تاریخ»، «زنگ جغرافی»، «زنگ مدنی» و «زنگ خانه» است که با نگاهی متفاوت به موضوع «دفاع ‌مقدس» و با رویکردی اجتماعی سروده شده است.

ادبیات زمینه‌ساز پرورش خلاقیت است

در ادامه برگزاری نشست‌های ادبی دوپنجره در کرمان اسماعیل الله دادی نویسنده کتاب "دوربین خدا" ادبیات را زمینه ساز پرورش خلاقیت دانست و گفت: خواندن شعر و داستان کمک می‌کند که نگاه ما به دنیا، به دیدی پیشنهادی و عملگرا تغییر یابد.

وی افزود: مخاطبان کودک و نوجوان بسیاری از موضوعات زندگی را تجربه نکرده‌اند، پس باید به گونه برای آن‌ها نوشت که به زندگی روزمره‌شان نزدیک باشد و آن را درک کنند بر این اساس تولید اثر برای کودکان و نوجوانان نیازمند تخصصی است که به راحتی حاصل نمی‌شود.

الله‌دادی برگزاری نشست‌های ادبی را بهانه‌ای برای شکوفایی و رشد ذوق ادبی در بین کودکان و نوجوانان عنوان کرد و یادآور شد: گاهی حتی یک جمله می‌تواند ایجاد انگیزه‌ای برای خلق یک اثر ادبی موفق باشد اما برای موفقیت در این زمینه تنها ذوق و استعداد ملاک نیست بلکه باید مطالعه و تحقیق را در اولویت کار قرار داد.

وی خطاب به شرکت کنندگان در نشست گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با در اختیار قرار دادن کتاب‌های مناسب، راه را برای کودکان و نوجوانان هموار کرده است زیرا که دانسته‌های مستند را می‌توان از کتاب‌ها بدست آورد و وقتی که زیاد مطالعه داشته باشید ناخودآگاه ذهن‌تان نیز خلاق‌تر و آماده‌ی تولید یک اثر ادبی خوب خواهد شد.

نویسنده کتاب "دوربین خدا" در پاسخ به این سوال که چرا در کتاب خود بیشتر به موضوع خانواده پرداخته شده است گفت: پدر و مادر اولین کسانی هستند که یک کودک با آنها ارتباط برقرار می‌کند و در این کتاب نیز بیشتر اشعار به این امر می‌پردازد تا برای مخاطب قابل فهم‌تر باشد.

توجه نویسنده به جنسیت مخاطب از دیگر سوال‌هایی بود که از سوی اعضای حاضر در نشست مطرح شد و اسماعیل الله دادی این‌گونه پاسخ داد: این موضوعی قابل تاملی است که من تاکنون در نوشتن آثارم به آن توجه نکرده‌ام اما شاید برای برخی از نویسندگان مهم باشد که برای چه جنس مخاطبی اثر تولید می‌کنند.

در ادامه این نشست تعدادی از اشعار کتاب "دوربین خدا" توسط اعضا خوانده شد.

نشست ادبی دوپنجره با حضور 50 عضو ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون کرمان برگزار شد.

دسترسی به این خبر به همراه تصویر و خبرهای دیگر در پایگاه اطلاع‌رسانی كانون با نشانی www.kanoonnews.ir امكان‎پذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار