رشته علوم و معارف اسلامی هم راستا با ساحت اول سند تحول آموزش و پرورش و در مسیر جهاد تبیین است

آموزش و پرورش سردمدار امر تعلیم و تربیت و معاونین پرورشی مناطق پرچمداران آن هستند

تهران(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید بر تحقق ساحت اول سند تحول آموزش و پرورش؛ رشته معارف اسلامی را هم راستا با این ساحت و در مسیر جهاد تبیین دانست.

کد مطلب: ۱۲۵۸۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
رشته علوم و معارف اسلامی هم راستا با ساحت اول سند تحول آموزش و پرورش و در مسیر جهاد تبیین است

نشست معاونین پرورشی مناطق نوزده گانه شهر تهران با حضور امیرعلیجانی؛ سرپرست معاونت آموزش متوسطه، رقیه سادات نقوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران با موضوع رشته تحصیلی معارف اسلامی برگزار شد.
نقوی در این جلسه که در آستانه هفته تربیت اسلامی برگزار شد گفت: معاونین پرورشی با توجه به رسالت اصلی خودشان باید پیشران تعلیم و تربیت باشند و اگر در این مسئولیت ها تنها یک فرد را به درستی راهبری کنند و او را با سبک زندگی صحیح، پاک آشنا کنند و مسیر عبودیت خدا را به او نشان دهند رسالتشان محقق شده است.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ همواره جنگ میان حق و باطل بوده است مطالبه جهاد تبیین از سوی رهبری را نیز نشأت گرفته از همین امر دانست و افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب اعتقادی و برای حفظ ارزش های اسلامی بود. اکنون در آموزش و پرورش که جلودار تعلیم و تربیت است پیشروان و پرچمداران این حرکت معاونین پرورشی هستند و از آنها انتظار می رود اهتمام کافی را داشته باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: این یکی ازحقوق دانش آموزان است که با این رشته آشنا شوند و باید در فرآیند هدایت تحصیلی مورد توجه واقع شود ، در نظر داریم به امید خدا در هر منطقه حداقل دو مدرسه به تفکیک جنسیت؛ این رشته را داشته باشیم.
احمد قماشچی؛ مدیر عامل دفتر پشتیبانی مدارس علوم و معارف اسلامی در این جلسه گفت: یکی از رشته های چهارگانه شاخه نظری رشته معارف اسلامی است که با تقاضای آیت الله امامی کاشانی و در نظام جمهوری اسلامی در سال ۶۴ شکل گرفت و اکنون در ٢٧ دبیرستان شهید مطهری کشور و در پی آن مدارس هدی و مدارس صدرا وجود دارد. مدارسی چون مدارس شهید مطهری تنها همین رشته را دارند و تعدادی مدارس دیگر اعم از دولتی و غیر دولتی و مدارس حوزه علمیه نیز این رشته را دارا هستند. اکنون یکی از نیازهای خانواده ها پرداخت به موضوعات مربوط به معارف اسلامی است و این مدارس پاسخگو این نیاز است.
قماشچی مدارس معارف را یک جریان فرهنگی دانست و گفت: در سطح کشور کمیته مدارس معارف وجود دارد و کمیته پشتیبانی مدارس معارف نیز توسط خیرین فرهنگی شکل گرفته و نیاز امروز فضای آموزشی؛ معرفی و آشنایی با شاخه چهارم رشته نظری است.
وی ضمن اعلام اینکه احکام، اصول اعتقادی، تاریخ اسلام و اخلاق از مباحث این درس است راه اندازی رشته معارف به عنوان رشته چهارم مدارس را نیازمند معرفی دانست و تدریس آن توسط متخصصین این رشته را مهم برشمرد.
فاضل هدف این مدارس را نیروی مبلغ دین عنوان کرد و یکی از دلایل عدم پرداخت به این رشته را عدم معرفی درست آن دانست که می بایست در مقطع متوسطه اول معرفی شود.

علی فاضل؛ معاون آموزشی این دفتر با تاکید بر اینکه معرفی این رشته به همدلی و هم افزایی نیاز دارد گفت: اگر به هنگام عمل نکنیم کشور ضرر کرده است. وی در ادامه به بیان ظرفیت های موجود و اقدامات لازم در خصوص پرداختن به این رشته پرداخت.

در ادامه امیر علیجانی؛ سرپرست معاونت آموزش متوسطه شهر تهران گفت: همه کسانی که در راستای تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان قدم بر می دارند مورد توجه خداوند و ائمه اطهار هستند.
وی تاکید کرد: دفتر همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش باید زمینه سازی های لازم را در مورد معرفی علوم انسانی و معارف تحقق بخشد.
علیجانی به نقل از مقام معظم رهبری به تشکیل کرسی های آزاداندیشی؛ تشکیل این کرسی ها در مدارس متوسطه را مهم برشمرد و نقش مدیران و مشاورین مدارس را در معرفی و تبیین این رشته پررنگ عنوان کرد.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه شهر تهران سه عامل افزایش ظرفیت مدارس برای ارائه این رشته، نقش خانواده و رسانه ملی را عوامل موثر در جذب دانش آموزان به این رشته عنوان کرد و افزود: جذب معلمین متخصص این رشته باید در دستور کار باشد.

*گفتنی است؛ اکنون ١۵ هزار نفر در سطح کشور در رشته معارف تحصیل می کنند که ٧٠٠ نفر از آنها حافظ قرآن هستند. دانش آموزان این رشته می توانند تمام زیرشاخه های علوم انسانی را در دانشگاه ادامه دهند و در ورود به دانشگاه یا حوزه علمیه مختار هستند و تمام شغل های مربوط به گروه انسانی مربوط به رشته معارف هم هست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار