با ادامه آموزش مجازی، افت تحصیلی در دانش‌آموزان بیشتر می‌شود

تهران(پانا) - در دوران پساکرونا با برنامه‌ریزی دقیق و با استفاده از مشاورین متخصص می‌توان مشکلات، آسیب‌های رفتار اجتماعی، افت تحصیلی و دغدغه‌های جامعه بزرگ دانش‌آموزان را کاهش داد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد
با ادامه آموزش مجازی، افت تحصیلی در دانش‌آموزان بیشتر می‌شود

در ایام کرونا و شرایط بحرانی این دو سال، در راستای بررسی مشکلات و مسائل روانی و رفتارهای اجتماعی دانش آموزان، پانا با رادوین مقیمی؛ نایب رییس هیئت رئیسه شورای دانش‌آموزی منطقه ۱۳ از دبیرستان حر بن‌ریاحی به گفت‌و‌گو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

رادوین مقیمی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا در افت تحصیلی دانش آموزان گفت:«عوامل زیادی در افت تحصیلی دانش آموزان موثر است. عوامل مربوط به دانش آموز، خانواده، مدرسه و جامعه، که هر کدام نیاز به بررسی دارد و همچنین هر دانش آموز مشکلات خاص خود را دارد. یکی از علل اصلی مشکلات تحصیلی در دانش آموزان امروزی رشد و پیشرفت تکنولوژی است. دانش آموزان معمولا ساعت‌های بسیاری را به انجام بازی و بودن در فضای مجازی می‌گذرانند و با از دست دادن انرژی از تحصیل خود غافل می‌شوند و باعث افت تحصیلی می شوند. من به عنوان یک دانش آموز، افت تحصیلی بعد از دو سال از ورود کرونا و شروع آموزش مجازی را کاملا می بینم و درک می کنم؛ علاوه بر مشکلات فضای مجازی، روش تدریس دبیران هم کاملا متفاوت شده و مشکلات بسیاری برای تدریس و یادگیری به وجود آمده است که می‌تواند جبران آن در سال های آتی، زمان بر و سخت باشد. همچنین شک نکنید که ورود کرونا به جهان و کشورمان ایران، روی آموزش علاوه بر تاثیرات مثبت، اثرات منفی نیز بر جای گذاشته است و با ادامه آموزش مجازی ممکن است افت تحصیلی در دانش آموزان بیشتر شود.»

وی با توجه به فرصت ها و تهدیدهایی که بیماری کرونا ایجاد کرده افزود:«هم اکنون تهدید در ایام پساکرونا برای دانش آموزان بسیار بالاست و این موضوع در جامعه قالب است، اما این اتفاق برای دانش آموزانی که دنبال پیشرفت و رشد درسی بودند فرصت محسوب شد و با استفاده از منابع مختلف درسی که در اینترنت موجود است، این اتفاق را به فرصت طلایی تبدیل کردند.»

مقیمی ادامه داد:« اوایل ورود کرونا، واقعا شرایط بحرانی و دوران سختی بود و مدرسه ما تا پایان سال ۹۸ یعنی تا دو ماه هیچگونه تدریسی نداشت؛ اما با گذشت زمان و وارد شدن به سال ۹۹، همچنین تقویت سامانه شاد این شرایط بهتر و بهتر شد، اما به هیچ وجه مانند دوران حضوری بودن مدارس نخواهد بود و تاکنون هم مشکلات متعددی در تدریس و این سامانه موجود است.»

مقیمی با اشاره به اهمیت مسئله پرورش در مدارس اظهار کرد:«بنده خودم از منتقدین و طراحان یک ایده برای بهتر کردن شرایط فعالیت‌های پرورشی در مدارس مخصوصا در ایام کرونا بودم و این طرح را به مسئولان بالا رتبه نیز رساندم. متاسفانه در این دو سال بعضی از مدارس، توجه کمتری به این موضوع کردند و می‌توان گفت مقدار فعالیت های پرورشی نسبت به آموزشی خیلی کمتر شده و تاکنون هم این مشکلات وجود دارد. در حالی که بسیاری از مشکلات روحی و روانی با بیشتر کردن فعالیت های پرورشی، درگیر کردن دانش آموزان در کارهای مدرسه، استفاده از خلاقیت آنها و سپردن مسئولیت به آنان حل می شود که باید به این موضوع از طرف وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی اهمیت بسیاری داده شود.»

مقیمی در پاسخ به اینکه دانش آموزان چگونه باید از افسردگی روحی و روانی خارج شوند، گفت:«کلاس‌های حضوری، شادی و شور و نشاط در دانش آموزان ایجاد می‌کرد، اما دانش آموزان در دو سال اخیر با دوری از دوستان و محیط مدرسه دچار افسردگی شده‌اند. دقیقا؛ این موضوع، تیتر بسیاری از رسانه ها و روزنامه های جهان و ایران بود که آیا مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی بعد از ایام کرونا و حضوری شدن مدارس بهبود خواهند یافت؟ در جواب می توان گفت که موارد بسیاری مانند اینها حل خواهد شد، اما زمانی که باید صرف این موضوع شود مهم است که متاسفانه نیاز به زمان زیادی است و حتی می‌تواند سال ها نیز به طول بینجامد و ممکن است به زندگی نوجوان یا جوان، ضربه بزرگی وارد کند.»

وی تاکید کرد:«در این شرایط؛ دبیران و معلمان، معاونان پرورشی و مهمترین آنها مشاوران مدرسه می‌توانند کمک شایانی به دانش آموزان آسیب دیده روحی کنند. همچنین والدین با آرام کردن فضای خانه، دادن اعتماد به نفس و امید به فرزندان و صحبت و گفتمان با آنها، کاری کنند که مشکلات روحی و روانی کمتر شود.»

این عضو شورای دانش ‌آموزی در پایان از مسئولین آموزش و پرورش خواست؛ که با برنامه ریزی و استفاده از مشاورین متخصص به مشکلات و دغدغه‌های جامعه بزرگ دانش‌آموزان با اهمیت بیشتری رسیدگی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار