داریوش فرد دهکردی*

نگاهی به نمایشگاه نقاشی و سرامیک؛ سفری از دَرون به دَرون

نمایشگاه انفرادی سحر اسماعیل طهرانی نقاش و سرامیست با عنوان «دَرون» از ۸ الی ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در گالری همه به نمایش درآمد.

کد مطلب: ۱۲۵۵۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد

این نمایشگاه شامل آثار تلفیقی نقاشی و سرامیک بود و در بیانیه این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «دَرون، روایتی از تجربه زیستِ فرآیندهای پنهان و ناپیدای تَنِ من است. دوره‌هایی از زندگی که با گذار از تجارب مختلف فیزیکی و روانی، زمان را حس کرده‌‎ام وطبیعت و جهانی که در آن زیست می‌کنم در تثبیت این لحظات همراهم بوده‌‎اند. تعلیق، رهایی، دگرگونی و تودگی منجر به زایش سنگواره‎‌هایی شده‌‎اند که معنای تولد ومرگ را به مثابه یک تارو پود، بیش از پیش برایم ملموس می‌‎سازند. درمجموعه حاضر، نقاشی و سرامیک در گفتگویی دو طرفه این ذهنیات را عینی می‌سازند.»

«سحر اسماعیل طهرانی سالهاست دغدغه‌ای یگانه دارد و در هر موقعیتی، ما را به میهمانی درونی دعوت می‌کند که در همه امکانات اجرایی‎اش اعم از رنگ، سفال، لعاب و بافت یکصدا، نوا و آهنگی را زمزمه می‌کند؛ چرخش، حرکت و سکون با رنگ‌مایه‌‎هایی که عمدتا در زمینه روشن، جلب توجه می‌کند.

آثار وی از حیث سبک اجرایی، در مرز انتزاع و رئال در حرکت است. دایره، عنصر جدا نشدنی این آثار به همراه خطوط و سطوحی مواج، در حریم سطوح مربع و مستطیل، چشم را در محدوده‌ای کنترل شده، از این سو به آن سو می‌کشاند و به همراهی بافت و رنگ‌های هماهنگ، احساس بیننده را درگیر می‌کند. اوج دلبستگی سحراسمعیل طهرانی به جدا شدن از فرم و الگوهای عینی را در آثار سرامیکی او می‌توان دید که گهگاه با مختصری از لعاب، نقطه عطفی در آن‌ها ایجاد کرده و پرده‌ای است افزون بر سایر عوامل تأثیرگذار در ذهن بیننده، سفری از دَرون به دَرون.»


وی سه نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است و شرکت در بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی در داخل و خارج ایران در کارنامه هنری خود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار