سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری؛

رفع تحریم‌ها معطل تصمیم سیاسی آمریکاست

بخشی از پرانتزها در مذاکرات وین پاکسازی شدند / قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یک تفاهم‌نامه و نقشه‌راه است/ ایران آمادگی بازگشایی سفارت خود در عربستان را دارد/ مقامات فرانسوی در روند قضایی ایران دخالت نکنند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه توضیحاتی درخصوص جزئیات قرداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رفع تحریم‌ها معطل تصمیم سیاسی آمریکاست

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز غزه و ولادت حضرت زهرا(س)، در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: هیات‌ها برای تنفسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. گفت‌وگوهای فشرده‌ای داشتند و در این تنفس جلسات کارشناسی در وین قطع نبود و این گفت‌وگو‌ها ادامه پیدا کرد و تنها مذاکره‌کنندگان برای مشورت سیاسی بازگشتند. بسیاری از جداول آماده شدند بخشی از پرانتز‌ها نیز پاکسازی شدند و توافقات انجام شده و در حال تبدیل به جملات است. جملات کلیدی باقی مانده است که طرف امریکایی در واشنگتن باید مواضع خود را اعلام کند. ما با سرعت خوبی در حال مذاکره هستیم.

وی در خصوص جزئیات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت: آنچه که به عنوان قرارداد نام برده‌ شده است، در واقع تفاهم‌نامه است و ایجاد یک نقشه راه هدف‌گذاری شده است. این تفاهم نامه و نقشه راه نیازمند اجرایی شدن در حوزه‌های سیاسی، قضایی و پارلمانی بود. از اینجا به بعد این تفاهم‌نامه باید وارد فاز اجرایی شود. در سفر وزیر امور خارجه به چین دو طرف تفاهم کردند که پس از چندین ساعت مذاکره، این بار از اجرایی شدن تفاهم‌نامه خبر بدهند. امیدواریم این گفت‌وگو‌ها و توافقات اجرایی، بتواند یک افق جدید همکاری‌ها را در مشارکت راهبردی دو کشور قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات رحیمی جهان آبادی، نماینده تربت جام مبنی بر آماده شدن ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت: بهتر است جزئیات را از خود این نماینده مجلس بپرسید.

وی در ادامه در خصوص روند تعامل دو کشور ایران و عربستان نیز بیان کرد: آنچه که در خصوص روابط ایران و عربستان می‌توانم بگویم، تمرکز و آغاز فعالیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند تا امکان‌سنجی انجام شود. همانطور که آقای رئیسی اعلام کردند، ایران آمادگی بازگشایی سفارت خود در عربستان را دارد و طبیعتاً این موضوع به اقدامات عربستان باز می‌گردد. امیدواریم این مسیر به سمت اجرایی شدن برود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی نامه‌رسانی بین ایران و امریکا خاتمه می‌یابد؟ اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که ایالات متحده باید نشان دهد که از مسیر غلط گذشته به صورت عملی بازگشته تا مادامی که این اتفاق نیافتد، در میز برجام جایگاهی ندارد. ما از طریق همین مسیر مکتوب غیررسمی نکات مورد نظر را ارائه می‌دهیم و تا زمانی که لازم باشد همین مسیر را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست ۱۱۰ نماینده آمریکایی از دولت این کشور برای ترک مذاکرات وین گفت: سیاست داخلی آمریکا به خودشان مربوط است و ما تنها یک حاکمیت را در ایالات متحده می‌شناسیم که این حاکمیت مسئول اصلی اجرای تعهدات و قطعنامه ۲۲۳۱ است. متأسفانه تا امروز این کشور سرکشانه از اجرای این تعهدات سر باز زده است.

وی در خصوص بازگردانده شدن فریبا عادلخواه به زندان نیز گفت: مقامات فرانسوی باید توجه کنند که با اظهارات خود در روند قضایی جمهوری اسلامی ایران دخالت نکنند. حاکمیت قانون، حاکمیتی نیست که با اظهارات برخی از کشورها تغییر کند. خانم عادلخواه سال‌ها خارج از زندان بودند؛ براساس گزارش قوه قضاییه متاسفانه شاهد بودیم که نقض محدوده از سوی خانم عادلخواه انجام شد. ایشان آگاهانه بی‌‌توجهی کردند و قاضی هم تصمیم گرفتند که برای سپری شدن محکومیتشان، ایشان را به زندان بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین بیان کرد: اختلافات مهمی در وین باقیمانده و مهمترین اختلاف، سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست. در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده اما در بحث رفع تحریم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی است که در طرف مقابل معطل مانده است. درباره جلسات کارگروه‌ها بنا بر نیازی که به وجود می‌آید جلسات برگزار می‌شود و در هر چهار متن نیاز به جلسات و گفت‌وگوهایی داشتیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واکنش ایران به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که محدودیت زمانی را برای مذاکرات وین اعلام کرده است، چیست؟ بیان کرد: من به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنم که همه توان و تلاش خود را به کار بگیرند که پلن A به نتیجه برسد چرا که پلن B برای هیچ کشوری جذاب نیست؛ همه کشورها برای خود پلن جایگزین دارند. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌داند اگر امروز برجام زنده است به دلیل جمهوری اسلامی ایران است، نه ایالات متحده که از برجام خارج شد و همه تلاشش را برای نابودی این توافق به کار گرفت. اگر دولت آمریکا دچار فراموشی شده اما نظام بین‌الملل دچار این فراموشی نیست. ما امروز شاهد پیگیری مسیر اشتباه هستیم در صورتی که باید تغییر رفتار آنها را ببینیم.

خطیب‌زاده در تشریح جزئیات سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو نیز گفت: سفر رئیس‌جمهور به دعوت رئیس‌جمهور روسیه انجام خواهد شد و سفر حائز اهمیتی است و در راستای مسیر سیاست خارجی متوازن دولت است. در این سفر آقای دکتر رئیسی ملاقات مفصلی با همتای خود خواهد داشت و موضوعات مختلفی در حوزه‌‌های سیاسی، تکنولوژیکی و فرهنگی در دستور کار است اما با توجه به شیوع کرونا، دو کشور در حال تلاش هستند که دیدارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه تیم مشخصی را طی هفته‌های گذشته مأمور پیگیری این سفر کرده است و امیدواریم این سفر مهم کاری، دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

رژیم اشغالگر قدس بهتر می‌داند که ما چه اشراف اطلاعاتی داریم/ ادعای دانمارک بی‌اساس است

وی در‌خصوص ادعای دانمارک مبنی بر جاسوسی ایران در قطب شمال و همچنین ادعای رژیم صهیونیستی درباره جاسوسی ایران در سرزمین‌های اشغالی نیز اظهار کرد: گزارش‌های تایید نشده‌ای که از سوی برخی کشورها مثل دانمارک ارائه می‌شود، قابل توضیح نیست و آن‌ها بهتر می‌داننند که خود در چه حوزه‌هایی فعالیت داشتند و سفارت ما در کپنهاگ هم این ادعا را بی‌اساس خوانده است. ‌رژیم اشغالگر قدس بهتر می‌داند که ما چه اشراف اطلاعاتی داریم.

سخنگوی وزارت اموز خارجه در خصوص روابط ایران و سوریه نیز بیان کرد: روابط ایران و سوریه، روابط چند لایه و چند بعدی است. بهتر است کشورها به فکر این باشند که سیاست‌های غلط خود را خاتمه دهند. ایران منافع خود را می‌شناسد و می‌داند که از جان و‌ منافع خود دفاع کند. به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران در جا پاسخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گونه برچسب جعلی را در خصوص تحریم‌ها نمی‌‌پذیریم؛ این برچسب‌ها را نظام داخلی ایالات متحده زده است و در برجام هیچ‌گونه جایگاهی ندارد.

تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکا مانع پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل

خطیب‌زاده در تشریح آخرین اقدامات برای پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل نیز بیان کرد: دبیرخانه سازمان ملل و دبیرکل می‌دانند که ایران به عنوان عضو اصلی سازمان ملل تمامی پرداخت‌های خود را به موقع انجام داده و آنچه برای دومین بار مانع پرداخت شده، تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکا است.

خطیب‌زاده ادامه داد: این دومین سال است که دچار مشکل می‌شویم و از تمامی مجاری هم نسبت به انتقال امن حق عضویت و هم اینکه از حقوق قانونی خود در سازمان ملل دفاع کنیم، استفاده می‌کنیم. از دبیرخانه و دبیرکل انتظار داریم که نشان دهند و با نظام تحمیلی داخلی آمریکا به نظام بین‌الملل همراهی نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار