نگاهی به فیلم‌های جشنواره فجر/۳

روایت یک قهرمان با «بیرو»

تهران (پانا) - مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان جوان سینمای ایران که این روزها به چهل سالگی اش نزدیک می‌شود با فیلم «بیرو» که نگاهی به زندگی علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران دارد در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۴۶۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد
روایت یک قهرمان با «بیرو»

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی یکی از دهه شصتی‌های سینمای ایران است که در دنیای بازیگری و کارگردانی دستی بر آتش دارد و تاکنون با فیلم سینمایی«انزوا» و « خون خدا» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

وی همان‌طور که از نام خانوادگی اش مشهود است از بازماندگان خاندان قاجار و از نوادگان عباس میرزا (ولیعهد ایران و نائب السلطنه فتحعلی شاه در آذربایجان در دوران قاجار) است.

عباس میرزایی پس از آنکه در 14 سالگی مدرک کارگردانی از انجمن سینمای جوان گرفت به ساخت فیلم‌های کوتاه روی آورد، این کارگردان جوان ایرانی در کارنامهٔ کاری خود علاوه بر ساخت فیلم کوتاه داستانی چندین فیلم مستند را دارد.

وی در سال ۱۳۹۵ با ساخت فیلم سینمایی انزوا توانست توانایی خود در عرصه ساخت فیلم بلند با سبکی خاص ، به عنوان یک کارگردان جوان در عرصهٔ سینمای ایران به ثبت برساند..

انزوا در جشنواره‌های بسیاری از جمله، فیلم فجر، کمرایمیج لهستان ، کیدفرست آمریکا، سالنتو ایتالیا و … در بخش مسابقه حضور داشته باشد. وی برای فیلم انزوا در جشنواره جهانی سالنتو ایتالیا موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی شد.

«خون خدا» به عنوان دومین فیلم بلند سینمایی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی یک درام اجتماعی است که فیلمبرداری آن در تهران انجام شد و در جشنواره فجر حضور یافت..

رضا اخلاقی راد، فرید سجادی حسینی، سعید داخ، علیرضا ثانی فر، خسرو احمدی، وحید نفر، امین میری، میثاق جمشیدی، حسین غایبی شباهنگ و شیوا ابراهیمی بازیگران «خون خدا» بودند.

داستان این فیلم درباره علی کارتن خوابی‌ست که دورانِ نقاهت ترک اعتیادش در خیابان‌ها، مصادف شده است با دهه اول محرم.وی شب عاشورا در جعبه‌ غذای نذری که برایش آورده‌اند، پاکتی آغشته به خون می‌یابد که همین امر در زندگی او تاثیر گذار می‌شود.

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی درباره ساخت این فیلم در نشست خبری جشنواره فجر عنوان کرده بود، هرکسی در زندگی شخصی خود به یک سری معنا و مفهوم می‌رسد که متفاوت با دیگران است، قصه گفتن نیز همین‌طور است و تعریف هر کس متفاوت است، به دنبال معانی جدید هستم تا با زبان سینما آن را بیان کنم.

عباس میرزایی می گوید قرار بود این فیلم قبل از انزوا ساخته شود، گاهی برای کسانی اتفاقی رخ می‌دهد که جایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهد و جامعه با آنها مانند انگل برخورد می‌کنند، در صورتی که با محبت می‌توانیم به هم کمک کنیم.

وی درباره وجود معجزه در «خون خدا» گفت اینکه ما همین الان زنده هستیم یک معجزه است، اینکه امام حسین(ع) برای من سمبل حقیقت است و در بین ما است، چرا نباید امام حسین(ع) به یک کارتون خواب نگاه کند.

اکران فیلم خون خدا نتوانست آنطور که باید باشد و فروش خوبی در سینماها نداشت ،حال عباس میرزایی این بار با ژانری متفاوت در جشنواره فجر حضور خواهد داشت. گونه‌ای که سینمای ایران در سالهای اخیر آنچنان تجربه‌اش نکرده است و به جز فیلم‌هایی چون سونامی میلاد صدرعاملی و غلامرضا تختی به کارگردانی (علی حاتمی) که به پایان نرسید و بعدها افخمی با رویکردی متفاوت آن را ساخت و همچنین «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی که آن فیلم نیز یک درام تلخ از زندگی غلامرضا تختی بود تا فیلم ورزشی اثر آنچنانی در سینمای ایران نداشته‌ایم.

«بیرو» قرار است بخشی از زندگی دروازه بان اصلی تیم‌ملی فوتبال ایران را روایت کند، این فیلم سومین اثر مرتضی‌علی عباس میرزایی است.

فیلم سینمایی «بیرو» هم اکنون آخرین مراحل فنی پس از تولید و ساخت موسیقی قراردارد تا برای نمایش و رقابت در بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده شود.

حسین بیرانوند. رضا داوود نژاد. سعید داخ. صحرا اسدالهی. سهیل قنادان. سیاوش چراغی پور. مهدی زمین پرداز. ستایش تارانی. سارا والیانی. ابوذر فرهادی. مبین بهاروند. محمد نیکبخت. مجید پتکی.مهران نائل.محمد عسگری. امین میری. مرتضی تقی زاده. وحید نفر. حامد نساج. علیرضا جلیلی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

عوامل فیلم سینمایی «بیرو» عبارتند از :

نویسنده و کارگردان: مرتضی علی عباس میرزایی. مدیر فیلمبرداری: مجید یزدانی. طراح صحنه و لباس: لیلا نقدی پری. صدابردار: علی ذوالفقاری. طراح چهره پردازی: عظیم فراین. طراح نور: علی فربد. موسیقی: پیام آزادی. طراح جلوه های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی. مدیرتولید: مهدی برزگر. منشی صحنه: دنیا راد . عکاس: حمید جانی پور . جلوه¬های ویژه میدانی: رضا ترکمان . تصحیح نور و رنگ: نیما دبیر زاده. صداگذاری: امین شریفی. برنامه ریز و دستیار یک کارگردان: علی جناب. فیلمبردار پشت صحنه: اسماعیل کرابی . مدیر تدارکات: سعید میرزایی. مدیر روابط عمومی: علی زادمهر، تهیه کننده: مجید برزگر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار