معاون شهردار تهران تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

معتادان متجاهر در کدام مراکز مستقر می‌شوند؟

زمان آغاز فعالیت‌های قرارگاه اجتماعی شهر تهران اعلام شد

تهران (پانا) - معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران پیش‌بینی کرد جمع‌آوری معتادان متجاهر در شهر تهران از 18 دی ماه آغاز شود.

کد مطلب: ۱۲۴۴۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
معتادان متجاهر در کدام مراکز مستقر می‌شوند؟

امین توکلی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درخصوص اینکه معتادان متجاهر جمع‌آوری‌شده از سوی شهرداری قرار است در کجا اسکان داده شوند، گفت: «اکنون ظرفیت‌هایی برای نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد. از مجموعه‌ سروش نیروی انتظامی تا مجموعه‌ فشافویه که مربوط به سازمان زندان‌ها است و اماکنی که مسئولیت آن با سازمان بهزیستی است. در استانداری تهران تقسیم کار شده که مراکز ماده 16 (مراکز نگهداری معتادان متجاهر) هر کدام یک شهر را پوشش دهند و بعضی از این مراکز هم مختص شهر تهران است. اکنون در حال احصاء ظرفیت‌های خالی مراکز ماده 16 هستیم. وقتی این ظرفیت‌های خالی مشخص می‌شود، متوجه می‌شویم چه کمبودهایی داریم و براساس آن فضاهای خالی را ایجاد می‌کنیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که شهردار تهران اعلام کرده 4 نقطه برای استقرار معتادان متجاهر در تهران مشخص شده است، گفت: «این چهار نقطه بر اساس میزان کمبود جا تعیین شده است. همین امروز مذاکراتی برای بازگشت یک مجموعه که قبلا متعلق به شهرداری بوده و اکنون در اختیار یکی از وزارتخانه‌هاست انجام شد، گفت‌وگوها با وزیر مربوطه نیز انجام شده و تقریبا موافقت کردند که مابه‌ازایی از شهرداری دریافت و دوباره این ملک به خود شهرداری عودت داده شود. در دو قسمت از شهر تهران، دو مجموعه بزرگ برای این امر در نظر گرفته شده است.»

معاون شهردار تهران ادامه داد: «در دوره‌های گذشته بسیاری از زیرساخت‌های شهرداری تهران به هر دلیلی به سازمان‌ها و نهادهای دیگر واگذار شده است. بنای ما این است که این ظرفیت‌ها را فعال کنیم. سازمان‌ها و نهادها هم همکاری خوبی با ما دارند.»

توکلی‌زاده تاکید کرد: «برای معتادان متجاهر زخم باز و معتادان بالای 65 سال نیز اماکنی مجزا دیده شده که این مراکز باید مورد تایید بهزیستی قرار گیرند و قوه‌ قضاییه نیز آن را تایید کند تا امکان تجهیز کردن این اماکن وجود داشته باشد.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا امکان دارد از ظرفیت گرمخانه‌ها برای اسکان معتادان متجاهر استفاده شود، گفت: «یکی از برنامه‌هایی که در حال بررسی آن هستیم، استفاده از یکی از گرمخانه‌ها برای ماده 16 است. بیشتر ظرفیت گرمخانه‌ها توسط کسانی استفاده می‌شود که در مکان‌های دیگر پذیرش نشده‌اند. اگر این ساماندهی اتفاق بیفتد و گرمخانه‌ها به وظایف ذاتی خود که متعلق به افراد بی‌خانمان است اختصاص یابد، ما می‌توانیم در این حوزه توسعه هم داشته باشیم حتی با تغییر کاربری به نیازهای جدید شهر هم پاسخ داده شود اگر این افراد به مراکز تخصصی خود منتقل شوند.»

توکلی‌زاده درخصوص زمان آغاز فعالیت‌های اجرایی قرارگاه اجتماعی با موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز گفت: «بعضی دستگاه‌ها درخواست کردند آغاز عملیات از زمانی باشد که آنها نیز آمادگی لازم را داشته باشند؛ بنابراین آغاز فعالیت‌های ما هماهنگ با سایر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است و پیش‌بینی می‌کنیم از 18 دی‌ماه این فعالیت‌ها آغاز شود.»

روز گذشته هفتمین جلسه قرارگاه آسیب های اجتماعی پایتخت با محوریت معتادان برگزار شد که در آن علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد که در بحث آسیب‌های اجتماعی با محوریت معتادان متجاهر، جلسات مستمری در ۷ منطقه درگیر برگزار شده است و مدل و چهارچوب کار مشخص شده است و در بخش مکان‌یابی به شفافیت رسیدیم و در حال توسعه ۴ نقطه هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار