نگاه غیرجدی به مسئله جنگ آن را جدی‌تر می‌کند

تهران (پانا) - شیرین میرمهدی، بازیگر نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» که نقش مادر را در این نمایش بر عهده دارد، معتقد است جنگ فقط رویارویی دو نیروی نظامی نیست، تحریم‌ها و مسائل سیاسی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، نیز یک جنگ است.

کد مطلب: ۱۲۴۱۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاه غیرجدی به مسئله جنگ آن را جدی‌تر می‌کند

این بازیگر جوان تئاتر که اولین تجربه اجرای حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارد درباره ماندگاری و اهمیت این نمایشنامه آرابال می‌گوید: جنگ موضوعی است که همیشه بوده و هست. گرچه در هر زمان امیدواریم که آینده نداشته باشد اما دغدغه‌ایست که هست و احتمالا خواهد بود.

او که نقش مادر را در نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» بازی می‌کند می‌افزود: فکر می‌کنم تا یک مسئله‌ای در دنیا حل نشده باید درباره‌اش حرف زده شود. جنگ چیزی است که زندگی همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد چه اخبار جنگ را بخوانیم و بشنویم، چه چیزهایی از جنگ‌های دیگر بخوانیم با آن درگیر می‌شویم. جنگ فقط رویارویی دو نیروی نظامی نیست، تحریم‌ها و مسائل سیاسی هم که در این روزگار داریم با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم به نظر من یک جور جنگ است. همه ما حس‌اش کرده‌ایم و میزان مخرب بودن و آزاردهنده بودن آن را به خوبی می‌فهمیم.

وی ادامه می‌دهد: ضد جنگ بودن این نمایشنامه، به سخره گرفتن‌اش، زیر سول بردن‌اش و از زاویه‌ای دیگر به مسئله‌ای تا این اندازه جدی نگاه کردن از جذابیت‌های این نمایشنامه است. نگاه غیر جدی به مسئله‌ای جدی، آن مسئله را جدی‌تر می‌کند.

میرمهدی درباره نقش مادر می‌گوید:مثل بقیه نقش های این نمایشنامه ، نقش مادر نیز رئال نیست. یک خانم شاد و شنگول است. حسم این است که از بچگی در فضایی شاد بزرگ شده از اتفاقاتی که در اطرافش می افتد خبر ندارد. درکی از جنگ ندارد. با این که در بچگی اش جنگ را دیده، می گوید که عاشق جنگ بودم. نشان می دهد که درک درستی از این اتفاق ندارد و با فضای شاد خودش و روحیه پاک ذهنی خودش پیش میرود. در آخر می بینیم که بالاخره جنگی که افراد دیگر گرداننده آن هستند دامنگیر زندگی آنها می شود و نتیجه اش میشود انتهای نمایشنامه!

وی درباره روند تمرین های پیک نیک در میدان جنگ نیز توضیح می دهد: تمرین ها برای رسیدن به نقش تاثیر دارد. این که متن را بشناسی، لهن و ویژگی های کاراکتر را پیدا کنی و این که با خواندن مدام نمایشنامه قدری بیشتر درباره نقش تحلیل کنی، مسیر تمرین را مهم می کند. در این زمان است که با بالا و پایین کردن نمایشنامه چیزهای جدید برای بازی خودت پیدا میکنی. قطعا هر چه تمرینات بیشتر باشد با دست پرتری پیش میروی.

این بازیگر تئاتر با ابراز امیدواری از این که بتواند در مسیری که شروع کرده دوام بیاورد به شیوه بازی نقش اش می پردازد و می گوید: برای این نقش حالت ها و لحن و صدا و فیزیک های متفاوتی را امتحان کردیم تا این که به این شخصیت رسیدیم. در مسیر تمرین ها او را مسن تر بازی کردم، اتدهایی زده بودیم که مادرانه تر باشد ، جدی تر باشد ولی نهایتا به این رسیدیم که تیپ سازی نکنیم. او را کمی لوس و شاد و شنگول با شخصیتی که همیشه در حال و هوای خودش است گرفتیم.

نمایش پیک نیک در میدان جنگ با کارگردانی مرتضی درویش و تهیه کنندگی اشکان اطمینان این روزها در تئاتر آبان روی صحنه است و هر روز غیر از شنبه ها در ساعت 19 اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار