معاون سواد آموزی آموزش و پرورش شهر تهران:

سواد؛ مهم ترین زیرساخت تحقق عدالت اجتماعی است

تهران؛ باسوادترین شهر ایران است

تهران(پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران سواد را مهم ترین زیرساخت تحقق عدالت اجتماعی خواند که نقش بسزایی در بهبود و ارتقاء سطح کیفیت زندگی اجتماعی فرد دارد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سواد؛ مهم ترین زیرساخت تحقق عدالت اجتماعی است

میررضا شفیع پور؛ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران خبرنگاران را چشم و گوش جامعه خواند و نقش آنها را در ساختار اصلاحی و زیستی جامعه مهم برشمرد و گفت: در سال ١٣۵٨ در ٧ دی ماه یک فرمان بزرگ توسط معمار انقلاب امام خمینی(ره) صادر شد تحت عنوان نهضت سوادآموزی و در جوهره فرمان امام یک موضوع مهم بود که ایشان سواد را از مسکن و بهداشت هم مهم تر خواند. بعد از این فرمان، افراد زیادی جهاد گونه در این حوزه عمل کردند. از زمان انقلاب اسلامی تا کنون کار در این حوزه گام های بلندی برداشته شد. در سال ۵٧ افراد بالای ۶ سال ایران احثرا بی سواد بودند و در این چهل سال تحولات عظیمی در زمینه باسواد سازی جامعه انجام شد.

وی با بیان اینکه طبق گفته مورخان و جامعه شناسان، در سال ١٣٠٠ بالای ٩۵ درصد از جمعیت ١٠ میلیون نفری آن سال ایران، بی سواد بودند و امروز در جامعه ٨۴ میلیونی ما بالای ٩٠ درصد باسواد هستند افزود: مخاطبان سوادآموزی از ساده ترین حقوق شهروندی خود که توانایی خواندن و نشتن است، محروم شده اند. محرومیت از سواد مسأله مهمی است که رفع آن در زندگی فرد محروم از سواد؛ انقلاب ایجاد می کند و بی سوادان و کم سوادان با سوادآموزی بینایی دوم خود را بدست می آورند و نتایج مثبت آن نه تنها برای فرد که برای جامعه هم اثربخش است.

تهران با ٩٩/٠۴ درصد باسواد، باسواد ترین شهر ایران است

شفیع پور مهم ترین زیرساخت عدالت اجتماعی را سواد عنوان کرد و افزود: طبق آمار ارائه شده، اگر کل جامعه جهانی باسواد شود ١٢ درصد از فقر مطلق جهان کم می شود و اگر میانگین تحصیلات یک کشور به اندازه یک پایه افزایش یابد، ١٠ درصد بر درآمد ناخالص آن کشور افزوده می شود و این از تاثیرات مثبت سواد آموزی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران یکی از کارهای موفق جمهوری اسلامی در ٨ سال دفاع مقدس و سال های بعد از جنگ که کشور رشد جمعیت دانش آموزی داشت را تلاش برای جلوگیری از بی سوادی دانست و گفت: در آن سال ها ٢٠ درصد از درآمد کشور را به همین حوزه اختصاص دادند و امروز شهر تهران که پایتخت است با ٩٩/٠۴ درصد باسواد، باسواد ترین شهر ایران است.

شفیع پور با تاکید بر اینکه تهران مهاجرپذیر است و هم مهاجر داخلی و هم خارجی دارد گفت: جامعه هدف سوادآموزی افراد ١٠ سال تا ۴٩ سال است که تا آخرین سرشماری سال ٩۵حدود٩٠ هزار بی سواد در تهران بوده اند که اکنون این رقم به ٣٠ تا ٣۵ هزار نفر رسیده است و تهران دارد.

در سوادآموزی ایرانی ما به سختی می توانیم بی سواد ایرانی جذب کنیم در حوزه اتباع چون متقاضی زیاد است مشکلی در خصوص سواد آموزی اتباع نداریم.

سواد و آسیب های اجتماعی تاثیرات متقابل دارند

شفیع پور گفت: سوادآموزی افراد را در زمینه زندگی اجتماعی توانمند می کند و این علاوه بر خود فرد در جامعه نیز اثرگذار است، بنابراین همه افراد جامعه باید سوادآموزی را وظیفه اجتماعی خود بدانند. طبق گزارشات اعلام شده از سوی نهادهای دیگر؛ نزدیک به ۶۷ درصد زندانیان یا بی سوادند یا کم سواد. طبق اعلام راهنمایی رانندگی بالای ۹۰ درصد افرادی که در پیاده روها تصادفات منجر به مرگ داشته اند کم سواد یا بی سواد بوده اند و همین نسبت آسیب های اجتماعی در بهزیستی و کمیته امداد هم دیده می شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران موضوع سواد را یک دغدغه اجتماعی خواند که همه ارگان های اجتماعی و دولتی باید در حوزه آن فعالیت ها و همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشند.

وی نقش ٢٠ دستگاه دولتی از جمله: مجلس شورای اسلامی، وزارت کشو،‌ صدا و سیما،‌ سازمان ثبت و احوال،‌ سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری ها و ... را مهم برشمرد و گفت سال گذشته حدود ١٧٠٠ کودک کار به کمک ارگان های دیگر شناسایی شدند.

وی مساله بی سوادی را در مقطع ابتدایی مهم خواند و گفت: تمام تلاش ما این است که در این مقطع تمام گروه هدف را پوشش دهیم و بیش از ٩٨ درصد پوشش داده شده است اما متاسفانه دلایلی چون فقر مالی، فقر فرهنگی، مشکلات خانوادگی، بیماری های ذهنی و جسمی و موارد دیگر باعث بازماندن تعدادی از دانش آموزان می شود.

شفیع پور، تکرارپذیر بودن و امکان مدیریت زمان را در آموزش مجاری بسیار ارزشمند دانست و گفت: با توجه به دو سال کرونا و آموزش مجازی تمام محتواهای سواداموزی را به صورت الکترونیکی ارائه داده ایم و هم پای آموزش و پرورش پیش رفته ایم. این شرایط علاوه بر ان باعث رشد سواد دیجیتال در جامعه هدف نیز شده است. دو بسته «لوح قلم» و «قلم و بیان» دو بسته الکترونیکی مهم در زمینه سوادآموزی است که در اختیار آموزگاران و سوادآموزان قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار