در گفت و گو با پانا مطرح شد:

ایجاد آرامش جسمانی، روحی و روانی برای انسان، با استفاده از معماری بیوفیلیک

بهارستان یک (پانا) - یک کارشناس مهندسی معماری و شهرسازی، استفاده ازمعماری بیوفیلیک را موجب ایجاد آرامش جسمانی، روحی و روانی برای انسان‌ها دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۰۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد آرامش جسمانی، روحی و روانی برای  انسان، با استفاده از معماری بیوفیلیک

امیرحسین کشاورز، کارشناس مهندسی معماری و شهرسازی فارغ‌التحصیل از دانشگاه شهیدرجایی لاهیجان، به بررسی ویژگی‌های مهندسی معماری بیوفیلیک در بناهای بومی ایرانی پرداخت و اظهار کرد: طراحی پلان معماری بیوفیلیک در بناهای بومی ایرانی، به بناهایی با استفاده از طبیعت گفته می‌شود که با توجه به این موضوع، عواملی را که در بناهای بومی ایرانی در اقلیم گرم و خشک، بدلیل استفاده از عناصر مختلف طبیعت در بناها، تعامل انسان و طبیعت را شاهد هستیم.

وی افزود: این مورد خود به تنهایی علاوه بر آرامش جسمانی، آسایش روحی و روانی انسان را نیز به دنبال دارد که اشاره به مبحث اصلی معماری بیوفیلیک دارد.

کشاورز در ادامه با توجه به اهمیت معماری بیوفیلیک در روحیه انسان، تاکید کرد: مهندسی معماری بیوفیلیک برای ایجاد سلامتی و بهبود حالات احساسی انسان‌ها، بدنبال استفاده از عناصر طبیعت در طرح‌ها است و اصولی را در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله محوطه‌سازی و منظر سایت، طراحی داخلی، طراحی‌ نما پیشنهاد می‌دهد.

وی به توصیف معماری بیوفیلیک اشاره کرد و ادامه داد: طراحی‌ مهندسی بیوفیلیک در واقع طراحی و ساخت با توجه به طبیعت در ذهن تعریف می‌شود؛ البته طراحی بیوفیلیک به این معنی نیست که ساختمان‌های خود را با چمن و پوشش گیاهی، سبز کنیم و به سادگی، جذابیت و زیبایی آن‌ها را با استفاده از درختان و بوته‌ها بالا ببریم؛ بلکه موضوع بحث ما خیلی بالاتر و باارزش‌تر از این است و در خصوص مکان بشریت در طبیعت و همچنین جایگاه جهان طبیعی در اجتماع انسان‌ها است. به بیانی دیگر همان فضایی است که تقابل، احترام و ارزشمند شمردن ارتباطات می‌تواند در تمام سطوح تشکیل شود.

کشاورز تأکید کرد: با بررسی مفاهیم مهندسی بیوفیلیک، اهمیت آن، عناصر به کار رفته در طراحی بیوفیلیک از یک طرف و مباحث مرتبط با معماری بومی ایرانی در اقلیم گرم و خشک از طرف دیگر، ویژگی‌های معماری بیوفیلیک در بناهای بومی ایرانی می‌توان این معماری را در پی اتصال انسان به طبیعت از جنبه‌های مختلف جسمی و روحی با طراحی بناهایی متصل با عناصر طبیعت دانست.

وی در خصوص ارتباط مستقیم بناهای بومی با آسایش اقلیمی، اظهار کرد: بناهای بومی طراحی شده براساس اقلیم گرم و خشک نیز جهت ایجاد آسایش اقلیمی برای کاربران، براساس تطابق بنا با طبیعت است و بررسی عناصر اصلی معماری بیوفیلیک در طرح‌های معماری بومی در اقلیم گرم و خشک ایران حاکی از آن است که هر یک عنصر به طور کامل و دقیق در طراحی قسمت‌های مختلف بنا به کار رفته است و از این طریق آرامش، آسایش و جذابیت‌های بصری فراوانی را برای کاربران به همراه داشته است.

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیه درختی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار